5 livsmedel som hjälper dig att minska sötsuget

Morötter

En av de vanligaste orsakerna till fetma är impulsivt matintag, vilket innebär att du okontrollerat äter någon form av ohälsosamma livsmedel, rika på socker, mjöl och lågkvalitativa fetter.

Dessa livsmedel, som bidrar med ytterst få näringsämnen, omvandlas snabbt till depåer i kroppen och därmed lägger du på dig på de ställen där du lättast ansamlar fett.

I den här artikeln kommer vi att lista några livsmedel som hjälper dig att minska sötsuget och bekämpa det där impulsiva behovet av att äta godis, vilket leder till obalanser i blodsockernivåerna.

Nyttiga tilltugg

Hemligheten med de livsmedel som vi kommer att nämna nedan är att de alla är naturligt söta. Vissa tack vare sitt innehåll av hälsosamma sockerarter och andra för att de innehåller andra näringsämnen med söt smak. Vad de alla har gemensamt är deras dokumenterade förmåga att effektivt minska sötsuget.

Glukosnivåerna varierar kontinuerligt, vilket kan leda till ett behov av att äta socker, med det går att motverka genom att välja dessa livsmedel.

Kanel

Denna överraskande krydda, som används i naturlig behandling av typ 2-diabetes, sänker blodsockerhalten och saktar ner tömningen av magen, vilket bidrar till att minska sötsuget som ofta uppträder efter måltider.

Hur kan du konsumera kanel?

Kanel kan användas på flera olika sätt. Försök att använda ceylonkanel, vilken är den fördelaktigaste sorten, och konsumera den:

  • I alla slags bakverk eller desserter: svampkakor, flan, glass, mm.
  • I infusioner efter dina måltider.
  • Kombinerat med honung, på fastande mage.

Kaneldryck
Pumpa

Pumpa är rikt på kolhydrater, men dess höga fiberinnehåll gör att dessa absorberas lite i taget, vilket orsakar balanserade och stabila nivåer av socker i blodet.

Det är viktigt att notera att människor som missbrukar godis också tenderar att ha inälvsparasiter, trots att de är omedvetna om det. Dessa parasiter bidrar till än högre sötsug eftersom de livnär sig på detta. Av den anledningen rekommenderar vi att du också äter pumpafrön, som är en av de äldsta kurerna för att bekämpa och bli av med dem.

Hur kan du konsumera pumpa?

Även om den i allmänhet konsumeras tillagad kan du också äta den rå och riven i sallader. Om du väljer att tillaga den rekommenderar vi särskilt en läcker kräm.

Tack vare dess sötma kan du även skära tunna remsor av pumpa, som om det vore carpaccio, och grädda den med lite kanel. Detta recept är läckert som dessert.

Pumpakräm
Morötter

Morötter har också komplexa kolhydrater som behöver brytas ned för att omvandlas till socker. Precis som de hos pumpa absorberas de gradvis och orsakar inte sockersug.

Hur kan du konsumera morötter?

Ät dem företrädesvis råa. Det mest effektiva sättet, om du har en mixer, är att göra en juice där du även inkluderar till exempel äpple.

Du kan också riva dem och använda som garnering, i sallader och soppor, eller till och med på smörgåsar.

Sötpotatis

Det finns många typer av sötpotatis och alla har de sin söta smak som gemensam nämnare. Sötpotatis är rikt på naturliga sockerarter, men låt dig inte skrämmas. Detta sockerinnehåll kompenseras av dess höga innehåll av fibrer. Specifikt syftar vi på dess pektin, vilket fördröjer absorptionen av sockerarter.

Hur kan du konsumera sötpotatis?

Sötpotatis är mycket mättande men vi rekommenderar inte att du äter det på eftermiddagen. De bästa timmarna är på morgonen eller runt lunch, och du kan antingen baka eller koka dem, precis som vanliga potatisar.

Stevia

Denna växt från Paraguay har blivit populär som ett naturligt sötningsmedel tack vare dess många fördelar, bland vilka vi belyser egenskapen att reglera blodsockernivåerna, precis som i fallet med kanel. Den innehåller också inga kalorier, vilket är anledningen till att det är så bra för att minska sötsuget. Du kommer inte känna behov av att äta andra sockerarter tack vare den otroliga sötman hos denna växt.

Hur kan du konsumera stevia?

Stevia kan användas till att naturligt söta infusioner och andra drycker.

Foton av alpha, ccharmon och sweetbeetandgreenbean.