5 livsmedel som ger dig mycket energi

Utöver att reglera nervsystemet och ge oss mycket energi är bananer rika på kalium, vilket hjälper till att förebygga muskelkramp och spänningar.

För att vi ska orka med dagens alla aktiviteter behöver våra kroppar energi, men många gånger känner vi oss trötta och slut. Det finns många anledningar till det, men oavsett var det kommer ifrån är det alltid en bra idé att äta mat som ger oss en hälsosam energiboost och får oss att må bättre. En stor del av tiden väljer vi mat som faktiskt är dåligt för oss, speciellt det som innehåller mycket socker och andra skadliga ämnen. Det är därför vi i denna artikel kommer visa dig 5 livsmedel som kommer ge dig omedelbar energi.

1. Havregryn

Havregryn kan ge oss en omedelbar energiboost. Av den anledningen är det en rekommenderad frukostmat, då det ger oss energin vi behöver för att starta dagen och hålla oss aktiva. Havregryn är otroliga eftersom det innehåller mycket fiber och bra kolhydrater, vilka ger ifrån sig hälsosam energi. Det bästa av allt är att du kan äta havregryn varje dag utan några komplikationer. Du kan förbereda havregryn på flera olika sätt: som frukostflingor i mjölk, kokade, eller i smoothies.

2. Bananer

2-bananasvenska

Bananer är en utmärkt energikälla tack vare dess höga halter kalium. De ger dig en naturlig och omedelbar hälsosam energiboost, och kalium är dessutom bra för musklerna – speciellt för de som spelar sporter och lyfter vikter. Kalium hjälper även till att motverka kramper och vissa muskelskador, plus att det hjälper till att reglera nervsystemet. Två bananer på morgonen är jättebra för att starta dagen om du vill hålla dig vaken och koncentrerad hela dagen.

3. Fisk

Fisk är rikt på omega-3, speciellt tonfisk, lax, öring, och sardiner. Fettsyror är en otrolig energikälla, och de agerar snabbt. Utöver det är en diet som inkluderar fisk dessutom bra för minnet, nervsystemet, och det sänker även stressnivåer. På det sättet minskar vi depression och ökar koncentrationsnivåer. En frukostsmörgås med tonfisk är en superbra energikälla på morgonen.

4. Ägg

3-eggsvenska

Fastän många tror att ägg är dåligt för hälsan är sanningen att de är väldigt nyttiga och bra för kroppen. Bland annat innehåller ägg proteiner, hälsosamma fetter, vitaminer, mineraler, och antioxidanter. Dessa är alla viktiga för att kroppen ska fungera ordentligt, så ägg ger oss mycket energi och håller oss fokuserade, medan de ökar koncentrationen. Att äta ägg på morgonen är en utmärkt start på dagen som ger dig mycket energi.

5. Vatten

Så överraskande som det kan verka så är vatten en av de största energikällorna som finns. Stress och fysisk aktivitet gör oss uttorkade, och vatten är det perfekta sättet att återfå energin vi förlorar. Tack vare detta borde vi dricka åtminstone två glas vatten när vi känner oss riktigt trötta. Och förstås, glöm inte att dricka minst två liter vatten varje dag.