Varför du bör äta ägg ofta

ägg

Ägg är ett av de mest näringsrika livsmedel som finns. De är rika i protein, hälsosamma fetter, vitaminer och mineraler, och de är dessutom lätta att tillaga och älskade över hela världen.

Vi ska förklara fördelarna med att äta ägg ofta i denna artikel och visa att du kan äta mer av dem än du kanske tror.

Vad erbjuder ägg?

Ägg är livsmedel som är små, men som innehåller stora mängder näringsämnen. Det är därför vi säger att de har stort näringsvärde.

  • Det är väldigt rika i högkvalitativt protein, vilket betyder att de har alla de viktiga aminosyrorna i rätt mängder för kroppen.
  • De har vitamin B (B1, B2, B12, folsyra och biotin), A, E och D.
  • De innehåller mineraler så som selen, zink, fosfor och järn.

De flesta av komponenterna hittas i gulan, medan vitan är det som innehåller det mesta av proteinet.

Tortilla

Hälsofördelar

  • Tack vara sina komponenter och speciellt det höga proteininnehållet så är de utmärkta för atleter, gravida kvinnor och barn.
  • Deras vitamin B hjälper dig att få energi, balansera ditt nervsystem och förbättra hjärnfunktionen.
  • Deras innehåller av vitamin D hjälper dig att absorbera kalcium och förhindrar sjukdomar såsom osteoporos och andra benproblem.
  • De är utmärkta för fall med anemi tack vare deras koncentration av järn och andra mineraler.
  • De är en vital föda under perioder av återhämtning och tillfriskning eftersom de utöver att vara näringsrika tenderar att inte orsaka matsmältningsproblem.
  • Selen och zink gör det till ett antioxiderande livsmedel som hjälper till att hämma cellulärt åldrande.
  • Eftersom de innehåller lutein så kan ägg hjälpa till att förebygga synproblem som orsakas av åldrande, såsom makuladegeneration eller grå starr.
  • Du kan göra väldigt återfuktande masker för din hud och ditt hår med rått ägg som blandas med andra ingredienser, såsom oliv- eller mandelolja, havregryn eller öljäst. Vi rekommenderar det framförallt för torr hud, skadat hår eller kluvna toppar.

Hur många ägg kan du äta?

För några år sedan så började man säga att du inte ska äta fler än tre ägg per vecka eftersom de kan orsaka stora förändringar i kolesterol– och triglyceridnivåerna. Detta uttalande har dock tappat mycket i trovärdighet eftersom man har bevisat att vad som orsakas dessa förhöjda nivåer är konsumtion av transfett i kombination med andra livsmedel, eller att man lider av kontinuerlig stress.

Du kan äta ägg nästan varje dag så länge du tar hänsyn till din situation och kombinerar dem med grönsaker. Du ska även komma ihåg att de består av djurprotein och att du därför inte behöver inkludera kött eller fisk i samma måltid.

Om du vill tappa vikt eller minska dina triglycerider så bör du undvika att äta snabbmat eller såser, desserter och dylikt som innehåller dem.

Du kan även växla mellan kyckling- och vaktelägg, till exempel.

Hårdkokta ägg

Hur man tillagar dem

Ägg kommer med många möjligheter i köket:

  • Stekta: Helst i olivolja och med lite vitlök samt havssalt.
  • Kokta: Det är bäst att koka dem i minst en minut och sedan lämna dem i vattnet tills det är varmt eller värma dem igen utan att låta det koka för att bli av med de svavelsyreämnen som ger dem starkare lukt och en grå färgton på gulan.
  • Passerade under vatten: Koka ägget kort och lägg det omedelbart i kallt vatten för att stoppa kokningsprocessen. Detta gör att gulan blir halvkokt och perfekt för att doppa bröd i.
  • Äggröra: Du kan även tillaga dem i pannan som om du skulle steka dem. Nu rör du dock i dem med en träsked och lägger till vad du vill – vitlök, räkor, svamp eller kanske ost.
  • Spansk omelett: Spansk omelett görs genom att vispa ett ägg och sedan steka det i panna. Du kan göra det med potatis, grönsaker, svamp, ärtor, etc.

Du ska även inte glömma att många recept inkluderar ägg, såsom majonnäs, smeter, sockerkaka, maränger, etc.

Att äta ägg ofta må ha sina fördelar, men kom ihåg att lägga till dem i måttliga mängder i din diet, precis som med allt annat.

Bilder från cobalt123, formalfallacy Dublin och RMT