Vilka livsmedel kan minska högt blodtryck?

15 januari, 2019
Vitlök är ett av de bästa livsmedlen för att förbättra hypertoni och för din hälsa rent generellt. Om den äts rå kan den hjälpa dig att sänka ditt kolesterol.

Högt blodtryck anses vara en “kronisk” sjukdom som karaktäriseras av ökat blodtryck i artärerna. Blodtryck uttrycks i två mätningar: systoliskt och diastoliskt. Dessa nummer tas från blodtrycket när hjärtat pumpar och när det vilar. I den här artikeln ska vi visa dig vilka livsmedel du bör äta för att minska högt blodtryck naturligt.

Vad orsakar högt blodtryck?

Vissa kostvanor, genetiska tillstånd och sjukdomar ökar din risk för hypertoni. Dessa är de vanligaste faktorerna:

Natrium

När vi äter för mycket salt mat ökar blodtrycket. En tredjedel av alla patienter som lider av hypertoni är känsliga för natrium, eftersom det ökar vätskeretention i kroppen.

Minskad reninproduktion

Folk av afrikansk härkomst har en tendens att utsöndra mindre renin (en substans som produceras av njurarna), och det gör att de löper högre risk att drabbas av hypertoni. Det betyder även att reninrelaterade läkemedel är mindre effektiva.

Insulinresistens

Många med diabetes har också hypertoni. Insulin har förmågan att stimulera aktivitet i det sympatiska nervsystemet, men utan att höja blodtrycket.

Därför bidrar insulinrelaterade problem till höjt blodtryck.

Se även: 5 mindre kända symptom på diabetes

Övervikt och fetma

undvik övervikt

Det finns ett nära samband mellan BMI och högt blodtryck. Hjärtat måste arbeta hårdare för att pumpa blod genom artärer som är igentäppta med fett. Det sätter mer press på artärväggarna.

Genetisk predisposition

  • Det finns vissa gener som kan leda till ökad risk för högt blodtryck. Det finns även en koppling mellan hypertoni och kranskärls- och njursjukdomar.
  • Så om du har en familjehistoria med högt blodtryck löper du högre risk att drabbas av det själv.

Ålder

När du blir äldre ökar risken för högt blodtryck i takt med att artärväggarna förtunnas och försämras, medan blodkärlen hårdnar. När artärväggarna förlorar sin elasticitet får blodet svårare att flöda.

Vad borde jag äta för att minska högt blodtryck?

Nu när du vet varför du har högt blodtryck är nästa steg att minska dess förekomst. En natriumfattig, balanserad diet tillsammans med fysisk träning och en mer avslappnad livsstil kan hjälpa dig.

Här kommer några av de bästa livsmedlen att äta om du vill minska ditt blodtryck naturligt:

Vitlök

vitlök mot hypertoni

Vitlöken är utmärkt för alla och anses vara ett kraftfullt antibiotikum. Att äta en eller två klyftor om dagen (bäst om de är råa) sänker blodtrycket och kolesterolet. Vad sägs om att äta en vitlöksklyfta på tom mage? Den innehåller allicin – en beståndsdel med egenskaper som minskar högt blodtryck.

Tomat

Tomater innehåller aminosyror som hjälper till att minska blodtrycket. Lykopen och glutation, beståndsdelar som hittas i tomater, är två potenta antioxidanter som förbättrar cirkulationen. Få i dig din portion med tomater genom att inkludera dem råa i sallader, juicer eller gazpacho.

Ananas

Denna mäktiga frukt innehåller bromelin: ett enzym som löser upp blodproppar och tunnar ut blodet. Drick ananasjuice eller ät några skivor som en lätt dessert minst en gång per vecka för att dra nytta av alla fördelarna för ditt cirkulationssystem.

Banan

bananer

Bananer är fulla av magnesium samt kalium och rekommenderas för de som tar vätskedrivare eller blodtrycksmedicin (båda dessa gör slut på dessa viktiga näringsämnen). De är också bra för att förebygga muskelkramper och är en bra källa till vitaminer. Ät bananer som mellanmål eller i smoothies.

Morötter

Morötter är rika på vitamin C och betakaroten, och är perfekta för att förebygga problem i cirkulationssystemet. Ät morötter råa (rivna till exempel) i sallader eller smoothies för att sänka kolesterolet, skydda blodkärlen och förebygga arterioskleros.

Baljväxter

Linser, kikärtor, bönor, ärtor… Ät dem minst tre gånger per vecka för att ge kroppen kalium, magnesium, B-vitaminer, järn och fibrer. De är även rika på essentiella fettsyror och vegetabiliska protein.

Korsblommiga grönsaker

Hela den korsblommiga familjen av grönsaker, som inkluderar broccoli, grönkål och brysselkål, innehåller antioxidanter som förebygger försämring av artärerna och bibehåller vaskulär hälsa.

  • Det finns tusentals recept med dessa grönsaker, som är fulla av glukosinolater för att hantera blodtrycket.

Citroner

Denna citrusfrukt är rik på vitamin C och flavonoider. Båda är näringsämnen som hjälper till att hålla artärerna i god form och förbättrar deras elasticitet. Det förhindrar att blodet sätter för stor press på hjärtat.

  • Använd citroner i salladsdressing eller för att tillföra smak till rätter.

Guava

Denna mäktiga tropiska frukt har förmågan att minska dåligt kolesterol och höja nivåerna av bra kolesterol. Guava kan även hjälpa till att minska högt blodtryck-

  • Frukten är god som dessert, mellanmål eller en naturlig och uppfriskande smoothie.

Vi rekommenderar: Upptäck 7 frukter som kan förbättra din hy!

Chiafrön

chiafrön innehåller omega 3

Chiafrön är en utmärkt källa till omega 3-fettsyror, fibrer och magnesium (bland andra mineraler).

  • Tillsätt en tesked chiafrön i ett glas mjölk, yoghurt eller juice, och drick det till frukost. Prova även att strö dem över desserter, sallader eller soppor.
  • Glöm inte att blötlägga fröna i vatten för att aktivera dem.

Gurkmeja

Denna krydda har en karaktäristisk smak. Den har flera beståndsdelar som minskar mängden triglycerider och dåligt kolesterol (LDL). Gurkmeja är perfekt för att förebygga kardiovaskulära sjukdomar. Tillsätt kryddan till ris, pasta eller stekt mat för att minska högt blodtryck.

Spara

  • Munroe, P. B., & Warren, H. R. (2017). Hypertension. In Genomic and Precision Medicine: Primary Care: Third Edition. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800685-6.00007-2
  • Akinyemi, A. J., Adedara, I. A., Thome, G. R., Morsch, V. M., Rovani, M. T., Mujica, L. K. S., … Schetinger, M. R. C. (2015). Dietary supplementation of ginger and turmeric improves reproductive function in hypertensive male rats. Toxicology Reports. https://doi.org/10.1016/j.toxrep.2015.10.001
  • Jyothirmayi, N., & Rao, N. (2015). Banana medicinal uses. Journal of Medical Science & Technology.
  • Ullah, R., Nadeem, M., Khalique, A., Imran, M., Mehmood, S., Javid, A., & Hussain, J. (2016). Nutritional and therapeutic perspectives of Chia (Salvia hispanica L.): a review. Journal of Food Science and Technology. https://doi.org/10.1007/s13197-015-1967-0