Varning! Förbjuden mat om du har irritabel tarm

Irritabel tarm

Symtomen från irritabel tarm kan vara väldigt obehagliga och orsaka massor av problem. Dessa obehag kan dock skilja från person till person – vissa livsmedel kan orsaka problem för vissa men inte andra.

Genom att regelbundet följa en bra diet kan de som lider av irritabel tarm tur nog förbättra och lindra symtomen, vilket möjliggör för dem att leda ett normalt liv. Vi vill idag berätta för dig vilka livsmedel du INTE bör eller kan äta om du har irritabel tarm, eftersom de kan förvärra problemet.

Undvik friterad mat och snabbmat

Burgare

Friterad mat, såsom pommes frites, kyckling och annan mat som friteras i mycket olja kan vara skadlig för din hälsa – speciellt om du lider av irritabel tarm. Snabbmat såsom hamburgare, pizza och varmkorv inkluderas även i denna lista eftersom de kan göra problemen mycket, mycket värre.

Ett mer hälsosamt sätt att laga mat istället för att fritera är att ångkoka eller baka mat i ugnen. Grillad mat, oavsett om det är i panna eller på grill, är mycket nyttigare. Om du behöver lite olja är det bäst att använda oliv- eller kokosolja.

Ät rött kött så lite som möjligt

Vi rekommenderar att undvika rött kött, oavsett hur det är tillagat. Detta inkluderar korvar, skinka, nötfärs och fläskkotletter eftersom det tar längre tid att smältas och därför spenderar längre tid i kroppen, vilket påverkar din tarmhälsa.

Trots att många inte klarar sig utan en portion kött till lunch eller middag bör de minska portionen och endast äta kött tre gånger per vecka. Om du lider av irritabel tarm bör du endast äta köttet ugnsbakat eller stuvat, mört, magert och utan fett.

Säg NEJ till mejeriprodukter

Scoker-Uwe-Hermann1

Raffinerat socker saknar vitaminer och mineraler, så allt det ger dig är kolhydrater. Alla raffinerade sockertyper och konstgjorda sötningsmedel orsakar generellt sett problem med matsmältningen. Det är bäst att minska konsumtionen av dem så mycket som möjligt.

Ett hälsosamt alternativ är att använda icke-bearbetad, organisk honung, eftersom den ger dig energin som behövs för din dagliga sysslor på ett hälsosamt och naturligt sätt.

Drick inte drycker med mycket socker eller koffein

Drycker med kolsyra innehåller som vi alla vet mycket socker, vilket är dåligt för din tarmhälsa eftersom dessa drycker kan orsaka uttorkning. Om din kropp inte får tillräckligt med vatten kan det orsaka förstoppning.

Om du vill dricka kaffe bör du också dricka ordentliga mängder rent vatten, eftersom kaffe innehåller stora mängder koffein. Grönt te är också ett bra alternativ, och så även hemmagjorda fruktjuicer. På så sätt låter du din matsmältning arbeta bättre, vilket i sin tur leder till god tarmhälsa.