Vad är friblödning och hur lär man sig det?

Fria blödningar är en trend som får följare runt om i världen. Det främjar en mentalitetsförändring i sättet att leva menstruationen.
Vad är friblödning och hur lär man sig det?
Leidy Mora Molina

Granskad och godkänd av sjuksköterska Leidy Mora Molina.

Skriven av Edith Sánchez

Senaste uppdateringen: 12 december, 2022

Friblödningar är en världsomspännande trend som framför allt har främjats av feministiska rörelser. Det har att göra med att avstå från att använda hygienprodukter för att samla in menstruationsblod och istället öva på att kontrollera menstruationsutflödet.

De som står bakom denna praxis menar att precis som det är möjligt att kontrollera utflödet av urin eller avföring, är det också möjligt att lära sig att reglera utflödet av menstruationsblod. Detta gör det onödigt att använda menskoppar, bindor, tamponger osv.

Varför ändra på vanor? Många menar att kvinnor känner sig instängda och rädda vid mensen och risken för att någon annan råkar se mensblodet. De upplever också att användningen av sanitetsprodukter är obekväm och osäker. Friblödning kan då vara ett sätt att bryta denna konditionering.

Några förtydliganden om menstruationsblödningar

Innan vi pratar mer om friblödning är det bra att göra några förtydliganden om menstruation. Det första att ta hänsyn till är att det inte förekommer en permanent blödning under mensperioden. I själva verket är livmodern stängd och öppnar sig endast vid vissa tillfällen för att evakuera vätskan.

Utflödet sker efter en livmoderkontraktion. Men vissa kvinnor – särskilt västerländska kvinnor – har lärt sig att använda sanitetsprodukter. På grund av denna vana missar man att ägna uppmärksamhet åt livmoderns rörelser som föregår blödningen.

Men precis som vi lär oss att upptäcka känslan av en full urinblåsa och att utföra kontrollerade åtgärder för att tömma den, är det också möjligt att lära oss att upptäcka ögonblicket när livmodern är på väg att släppa blodet, och att kontrollera den evakueringen. Det är vad friblödning handlar om.

Fri blödning.
Menstruationsblödning uppstår efter en livmodersammandragning. Därav kan vi lära oss när vi ska evakuera blodet.

Vad är friblödning?

Friblödning är praxis att inte använda några intimhygienprodukter för att samla blod under menstruationen. Det uppmuntras ofta av feministiska rörelser och anses vara en form av kvinnors egenmakt.

Trenden föddes på 1970-talet, initialt som ett svar på toxiskt chocksyndrom, en infektion orsakad av bakterier, som i vissa fall uppstår vid användningen av superabsorberande tamponger och även menskoppar. En sådan chock är en medicinsk nödsituation som kan vara livshotande.

Å andra sidan anses friblödning vara en politisk ståndpunkt. För det första, på 2000-talet, finns det inget behov av hemlighetsgörande eller avvisande av kvinnliga blödningar. För det andra kostar det pengar att köpa intimprodukter och inte alla kvinnor har råd med dem.

Menstruation är en naturlig och hälsosam process. Det behöver inte vara omgivet av rädslor och tabun. Detta stödjer välkända personer genom att visa upp sitt naturliga flöde, som exempelvis Kiran Gandhi, under London Marathon 2014, som lät sin blödning visa sig under loppet. Hon använde blodet som en symbol för egenmakt.

Du kanske också är intresserad av: Upptäck varför din mens är tidig

Hur går det till?

Friblödning handlar inte om att låta mensen fläcka ner dina kläder utan om att skaffa dig förmågan att behålla mensblodet i kroppen och sedan driva ut det frivilligt. Men om något plagg blir nedfläckat bör du inte se det som ett nederlag.

Kontroll över dina blödningar uppnås inte över en natt. Du måste lära dig att lyssna på din kropps signaler, dvs de sammandragningar i livmodern som meddelar blödning. Det är också nödvändigt att utveckla förmågan att hålla tillbaka flödet tills du har möjlighet att evakuera det. Allt detta kräver mycket träning.

Du kan uppleva förnimmelser i livmodern, livmoderhalsen, slidan och vulvan. Det bästa du kan göra är att skapa en mental och känslomässig koppling till dessa organ. Det vill säga att bli känslig för de signaler de skickar. Resten är ungefär som att lära sig att kissa. Följande metoder kan hjälpa dig att uppnå detta mål.

Meditation och självkontroll

Meditationstekniker är till stor hjälp för att sensibilisera dig för din egen kropp. De hjälper till att utveckla tillräcklig introspektion för att upptäcka förnimmelser i detalj.

Sådan självmedvetenhet underlättar också självkontroll, vilket inte bör förväxlas med “hålla in” eller “hålla tillbaka”, utan snarare med att styra kroppen med sinnet.

Kegelövningar

Kegelövningar eller knipövningar hjälper dig att stärka och kontrollera musklerna i bäckenområdet. En stark bäckenbotten är mycket viktigt för att kontrollera utflödet av mensblodet.

Dessa övningar är inte bara mycket värdefulla för att lättare hantera friblödningar, utan också för att förbättra sexlivet och underlätta eventuell förlossning.

Förändring av inställning

För att klara av friblödning bör du ha rätt inställning till mens. Tanken att mensblod är smutsigt, äckligt eller något du måste dölja måste du lämna bort. Det är viktigt att vi ser mensen som den hälsosamma och naturliga händelse som den är.

Fördelar med friblödning

Den största fördelen med friblödning är att ge tillbaka menstruationen dess karaktär som en hälsosam process, fri från tabun. Genom detta upprätthåller man också den feminina världen och utökar frihetsmarginalen för kvinnor som ofta känner sig begränsade av menstruation.

Andra fördelar är följande:

  • Främjar gynekologisk hälsa. Förstärkning av bäckenbotten, avgörande för friblödning, förbättrar det kvinnliga reproduktionssystemets funktion och förhindrar andra problem som urininkontinens.
  • Minskad svettning i intimområdet. Frånvaron av hygienprodukter gör det lättare.
  • Minskad risk för allergiska reaktioner. Vissa hygienprodukter orsakar allergier hos vissa kvinnor.
  • En större känsla av kontroll över den egna kroppen.
En kvinna som läser.
Meditation och knipövningar är idealiska för att träna upp friblödning.

Några tips för att träna friblödning

Det är viktigt att välja rätt tidpunkt för att börja träna friblödning. Det bästa är att dra nytta av semestern eller tider då du kan hålla dig hemma. Du bör helst ha ett badrum i närheten, eftersom det inte är så lätt att hålla in mensblodet under en längre tid precis i början.

Menstrosor är också till stor hjälp i början. De är ett tillbehör som låter dig slippa tamponger, koppar och bindor, och samtidigt öva på friblödning utan några konsekvenser för eventuellt ofrivilligt utflöde.

Det första är att lära dig att identifiera kroppsförnimmelser. När du uppnått detta, försök att hålla tillbaka menstruationsflödet. Knipövningar är idealiska för att uppnå detta. Efteråt räcker det med att gå på toaletten och låta blodet rinna.

Slutliga rekommendationer

Friblödning kan utövas av vilken kvinna som helst och det finns ingen som helst risk med det. Det är mer en fråga om mentalitet. Alla är kapabla att utveckla den självkontroll som krävs för att frivilligt hålla tillbaka menstruationsflödet, såvida det inte finns ett diagnostiserat anatomiskt problem.

Varje kvinna är fri att välja hur hon vill uppleva sin mens. Helst bör det valet få henne att känna sig bekväm och självsäker. Friblödning är ett tillgängligt, hälsosamt och befriande alternativ.

Detta kanske intresserar dig
Menstruation: Myter och missuppfattningar
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Menstruation: Myter och missuppfattningar

I århundraden har myter och missuppfattningar om menstruation vilselett och begränsat kvinnor. Vi berättar om några av de vanligaste.



  • Thiyagarajan DK, Basit H, Jeanmonod R. Physiology, Menstrual Cycle. [Updated 2021 Oct 30]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK500020/
  • Ginsburg, R., & Tavella, M. E. “Ni lo menciones, querida”: cultura material de tampones y toallitas: Traducción de: Ginsburg, R. (1996). “Don’t tell, dear”: The material culture of tampons and napkins. Journal of Material Culture, Vol. 1 (3), pp. 365-375. Estados Unidos: Sage Publications. Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH, (7).
  • Felitti, K. (2016). El ciclo menstrual en el siglo XXI. Entre el mercado, la ecología y el poder femenino. Sexualidad, Salud y Sociedad (Rio de Janeiro), 175-208.

Innehållet i denna publikation är endast i informationssyfte. Det kan inte under några omständigheter tjäna till att underlätta eller ersätta diagnoser, behandlingar eller rekommendationer från en fackman. Konsultera din betrodda specialist om du har några tvivel och sök dennes godkännande innan du påbörjar några procedurer.