Undvik dessa 7 livsmedel för att bli av med celluliter

13 februari, 2019
Överdriven konsumtion av kolsyrade drycker är en av de möjliga orsakerna till celluliter. Dessa kan orsaka inflammation som kopplats till vissa sjukdomar, samt göra det svårt att bli av med celluliter.
 

Celluliter är en ansamling av fett och vätska i bindväven, vilket leder till bildandet av små gropar i huden. De har en tendens att bildas på rumpan och benen, även om det också går att se dem på buken och de övre delarna av kroppen. Deras uppkomst är kopplade till övervikt, men de har även att göra med obalanser av hormoner, lymfproblem och ansamling av gifter.

Man anser inte att celluliter är ett allvarligt hälsoproblem, men många vill bli av med dem eftersom man anser de vara oattraktiva. Vad många inte vet är att det finns specifika livsmedel som förebygger celluliter på grund av sitt innehåll av fett och kolhydrater. I den här vill vi dela med oss av sju livsmedel du borde begränsa ditt intag av från och med nu.

1. Raffinerat mjöl

Degbollar och mjöl

Raffinerat mjöl, som finns i många av de livsmedel vi äter dagligen, är den största fienden för huden och vikten. De enkla kolhydraterna är svåra att ämnesomsätta, och eftersom de ansamlas bildar de fettansamlingar. Det är viktigt att minska konsumtionen av följande i så stor utsträckning som möjligt:

  • Raffinerat vetemjöl
  • Kex
  • Kakor
  • Bröd
  • Pasta
  • Ris

2. Dressing

 

Dressing från matbutiken kan verka som ett bra alternativ för att sätta smak på rätter. Snarare än nyttiga är de dock en stor källa till kalorier och mättade fetter som påverkar din metaboliska hälsa. Regelbunden konsumtion påverkar kvarhållningen av vätskor och lymfproblem. Det utgör därför ett stort hinder för att bli av med celluliter.

Försök att undvika kommersiella produkter såsom:

  • Majonnäs
  • Tomatsås
  • Senap
  • Soja

3. Kallskuret

Fat med korv

Många fortsätter att föredra kallskuret som ett snabbt matalternativ, detta trots att vi i många år vetat att de är väldigt skadliga. Problemet är att de innehåller stora mängder fett, salt och andra skadliga kemikalier. Deras absorption ökar problem såsom fetma och celluliter.

Om du vill minimera problemet ska du se till att sluta äta följande:

  • Korv
  • Skinka
  • Varmkorv
  • Salami
  • Bacon
  • Fett kött

4. Salt

Överdriven konsumtion av salt är en av faktorerna som kopplas till risken för hypertoni, vätskeretention och ledsjukdomar. För mycket natrium skapar en obalans i kroppens inflammatoriska processer. Som en konsekvens ökar det närvaron av celluliter.

Det är viktigt att tänka på att många bearbetade livsmedel innehåller salt, utöver det traditionella bordssaltet. Därför ska du för att minimera ditt saltintag börja kolla etiketter och välja nyttigare tillbehör.

 

5. Mejeriprodukter

Olika mejeriprodukter

Mejeriprodukter som innehåller mättade fetter gör det svårare för folk som försöker bli av med celluliter. Dessa substanser ansamlas i vävnaderna, och efter några dagar ökar de närvaron av gropar och häng.

Mejeriprodukter är kopplade till inflammatoriska reaktioner hos vissa människor. Utöver att förvärra celluliter kan de även leda till andra sjukdomar.

6. Sötsaker

Sötsaker är goda och vanebildande. För att få len hud utan celluliter måste man dock minska ned på alla produkter som innehåller mycket socker. Socker och sötsaker ökar tendensen att ansamla fett i kroppen. Med tiden kan de drabbade områdena dessutom bli värre. Det mest oroväckande är att många av dessa produkter konsumeras vanemässigt, vilket gör det mycket svårt att sluta med dem.

Om man dock är uppmärksam på etiketterna och undviker tillsatser i sina recept kan man minska konsumtionen avsevärt. Man kan även byta ut socker mot nyttigare sötningsmedel, såsom stevia eller kokossocker.

7. Kolsyrade drycker gör det svårt att bli av med celluliter

Färgglada läskedrycker
 

Smaken av kolsyrade drycker är beroendeframkallande, och reklamerna får oss att tro att de är bra för att också vår törst. Vad de flesta inte är medvetna om är att de är fulla av socker, kalorier och tillsatta ingredienser som ökar mängden celluliter.

Vidare kan för stor konsumtion av dem öka tendensen att drabbas av inflammation och andra åkommor som är kopplade till det.

Sammanfattningsvis är det som en del i kampen att bli av med celluliter viktigt att begränsa konsumtionen av dessa livsmedel. Även om det inte är dåligt att äta dem någon gång ibland är det bäst att ersätta dem med nyttigare alternativ och livsmedel som är snåla på socker.

Bayrakci Tunay, V., Akbayrak, T., Bakar, Y., Kayihan, H., & Ergun, N. (2010). Effects of mechanical massage, manual lymphatic drainage and connective tissue manipulation techniques on fat mass in women with cellulite. Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology. https://doi.org/10.1111/j.1468-3083.2009.03355.x

Jenkins, D. J. A., Kendall, C. W. C., Marchie, A., & Augustin, L. S. A. (2004). Too much sugar, too much carbohydrate, or just too much? American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.64080-1

O’Brien, E. (2016). Salt—too much or too little? The Lancet. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)30510-4

Wright, S. M., & Aronne, L. J. (2012). Causes of obesity. Abdominal Imaging. https://doi.org/10.1007/s00261-012-9862-x