Tre menyer som kan förebygga celluliter

18 mars, 2020
Nyligen utförda studier visar att celluliter är vanligare bland vissa etniska grupper än andra, även om det på det stora hela är vanligt förekommande bland kvinnor världen över. Idag ska vi hjälpa dig att förebygga celluliter med kosten.
 

Om du provat olika metoder för att förebygga celluliter men fortfarande inte fått effektiva resultat, kanske det är dags att prova på denna speciella diet.

Först är det dock viktigt att komma ihåg att celluliter är ett vanligt och normalt tillstånd hos kvinnor. Nyligen utförda studier visar också att celluliter är vanligare hos vissa etniska grupper.

Andelen personer med detta problem är exempelvis minimal hos kvinnor i Kina, medan 90% av alla kvinnor i reproduktiv ålder i Latinamerika är drabbade. Hur som helst, har nästan alla kvinnor celluliter till ett visst mått.

Vad är celluliter?

Lår med celluliter

Celluliter är ett tillstånd där huden får ett gropigt utseende. Det drabbar oftast rumpa och lår, men även andra områden. Tillståndet uppstår på grund av att fettansamlingar pressas upp genom bindväven under huden.

Över lag är det ett estetiskt hudtillstånd som främst drabbar kvinnor. Det orsakas av ansamlingen av subkutan fettvävnad i vissa områden av kroppen. Koncentrationen av detta är vad som leder till fettknölar.

Även om många verkar tro det så har celluliter inte särskilt mycket att göra med överviktMånga smala kvinnor drabbas trots allt också.

 

Det är dock ett av de tillstånd som alla avskyr och försöker dölja, så idag vill vi hjälpa dig att minimera dess synbarhet.

Celluliter kontra apelsinhud

Apelsinhud är en konsekvens

Rätt näringsintag och frekvent fysisk träning är grundpelarna för att förebygga celluliter.

Apelsinhud är vad man kallar en speciell typ av rynkig hud, och det är en av konsekvenserna av celluliter. Alla med celluliter har dock inte apelsinhud.

Detta ytliga tillstånd uppstår på grund av ansamling av subkutan fettvävnad som trycker mot huden tills den visar sig i form av ett nätverk av små gropar.

Den huvudsakliga skillnaden mellan celluliter och apelsinhud är att celluliter är namnet på tillståndet och apelsinhud är en av dess konsekvenser. Det finns dock effektiva behandlingar mot dem båda.

Som med alla hälsoproblem måste man ta hand om hela kroppen för att tackla celluliter. En bra kost såväl som aktiv livsstil är nyckeln till att minimera detta problem.

Läs även: Medicinalväxter och kurer för att motverka celluliter

Den bästa kosten för att förebygga celluliter

  • Lägg till gröna bladgrönsaker, gurka och grönsaker i din kost. Spenat är särskilt bra. Alla dessa livsmedel har antiinflammatoriska effekter och är utmärkta vätskedrivare.
 
  • Tomat är också ett perfekt kosttillskott i kampen mot celluliter. Du kanske inte vet det, men tomat innehåller lykopen, som är en antioxidant som förebygger oxidativ skada. Den filtrerar även toxiner som ofta skadar huden.
  • Äggplanta innehåller mycket kalium, som stimulerar lymfdränering och eliminerar vätskeretention – en av huvudorsakerna till celluliter.
  • Ananas kan också hjälpa dig att bli av med apelsinhud eftersom den innehåller bromelin – ett enzym som hjälper till att bryta ned fett. Ananas är även naturligt vätskedrivande.
  • Avslutningsvis kan du lägga till mer tranbär, björnbär, jordgubbar och kronärtskocka i din kostDessa livsmedel är rika på antioxidanter och hjälper dig att få en slätare, cellulitfri hud.

Tre menyer som hjälper dig förebygga celluliter

Ananas kan förebygga celluliter

Lägg till naturliga antioxidanter och vätskedrivande livsmedel som ananas i din kost för att förebygga celluliter.

Tre frukostar

  • Infusion på ingefära och citron, havregryn och kefir.
  • Mjölk med ren kakao och fullkornsbröd med tomat och olivolja.
  • En skål yoghurt med chiafrön och jordgubbar med grönt te.

Tre mellanmål på förmiddagen

  • 5 jordgubbar med rågtoast och hummus.
  • Aprikoser och råa mandlar.
  • 2 plommon.

Du kanske även vill läsa: Prova denna perfekta diet mot celluliter

 

Tre luncher som kan förebygga celluliter

  • Linser med spenat och quinoa.
  • Spenat-cannelloni med tomat och tofu.
  • Grönsaksbuljong, tofu och vegetabilisk paella.

Tre mellanmål på eftermiddagen

  • Ananasskivor och naturell yoghurt.
  • Mjölk med kanel och fullkorn.
  • Kefir med mörk choklad och en apelsin.

Tre middagar

  • Svamp- och zucchiniomelett.
  • Morotsfylld zucchini, en kummelfilé och 2 plommon.
  • Soppa med purjolök, selleri och morötter med ett kokt ägg och ett päron rullat i kanel.

Följ dessa kostrekommendationer så kommer du snart att se resultat. Kom ihåg: du kanske inte kommer kunna eliminera dem helt och hållet, men du kan göra dem mindre synliga m. Var bara konsekvent och glöm inte att även motionera.

 
  • Cheng HM., Koutsidis G., Lodge JK., Ashor A., et al., Tomato and lycopene supplementation and cardiovasculr risk factors: a systematic review and meta analysis. Ahterosclerosis, 2017. 257: 100-108.
  • Dave S., Kaur NJ., Nanduri R., Dkhar HK., et al., Inhibition of adipogenesis and induction of apoptosis and lipolysis by stem bromelain in 3T3-L1 adipocytes. PLoS One, 2012.