Kronärtskocka: en grönsak som hjälper dig med vikten

november 7, 2019
Kronärtskockan innehåller mycket dietfibrer, flavonoider vitaminer och mineraler som hjälper dig med vikten.

Kronärtskocka, vars vetenskapliga namn är Cynara scolymus L, har blivit berömd tack vare sina näringsegenskaper, och den hjälper dig dessutom med vikten.

Många personer har bestämt sig för att dra nytta av kronärtskockan för att hålla sig friska och tänka på vikten.

Den har alltid varit en del av gastronomin eftersom den är enkel att tillreda och kan kombineras med många andra ingredienser. Det är också en naturlig huskur som underlättar behandlingen av vissa hälsotillstånd.

Det mest intressanta är att den innehåller väldigt få kalorier och har istället mycket fibrer, antioxidanter, vitaminer och mineraler. Den hjälper dig därför att hantera vikten utan några hälsorisker.

Aspekter som hjälper dig med vikten

Tips som hjälper dig med vikten.

Eftersom kronärtskocka innehåller inulin, flavonoider och mineraler så är den ett väldigt näringsrikt livsmedel som människan har ätit sedan antikens dagar.

Den hjälper dig att möta kroppens näringskrav och förbättrar din metabolism.

Den innehåller dessutom cynarin och luteolin – två substanser som hjälper dig att förbättra leverfunktionen så att den bättre kan bränna fett. Den är dessutom naturligt vätskedrivande.

Dess innehåll av vitamin A och C förbättrar kroppens försvar och minskar de negativa effekterna vid inflammation och oxidering.

Den innehåller dessutom mycket fibrer, vilket förbättrar tarmrörelserna och minskar risken för förstoppning.

Missa inte: 3 livsmedel med laxerande egenskaper mot förstoppning

Fördelar med kronärtskocka som hjälper dig med vikten

Kronärtskockans har många fler positiva egenskaper. Denna grönsak har blivit populär eftersom den hjälper folk med vikten, men den har många andra fördelar som också är värda att ta upp:

  • Hjälper dig att kontrollera aptiten.
  • Motverkar leverproblem, inklusive gulsot och fettlever.
  • Kronärtskocka minskar risken för gallsten och hjälper dig att behandla dem.
  • Minskar symptom på matallergi tack vare att den stärker levern.
  • Sänker kolesterolet och triglyceriderna.
  • Kronärtskocka är vätskedrivande och minskar ödem.
  • Reglerar kroppens mineraler och minskar risken för hypertoni.
  • Denna grönsak gör det lättare för kroppen att ta bort urinsyra då den har drabbats av gikt.
  • Motverkar förstoppning.
  • Förbättrar den metaboliska aktiviteten och minskar risken för fetma och diabetes.

Hur kronärtskocka hjälper dig med vikten

Kvinna som mäter.

Många dietplaner rekommenderar kronärtskocka för att man enklare ska kunna bränna fett.

Anledningen till detta är att den förbättrar levern och metabolismen som har en direkt påverkan på viktminskningsprocesserna.

Den bör också användas i alla andra kostplaner eftersom det är ett livsmedel med väldigt få kalorier. Den gör även att man känner sig mätt längre och hjälper kroppen att bli av med vätskor och gifter.

Hur man äter kronärtskocka för att förbättra hälsan.

Man kan tillreda många recept för dra nytta av kronärtskockan. Det traditionella sättet är dock att ta kronärtskockan som det. Detta te ger näring åt tarmfloran.

Läs även: 3 utsökta recept med kronärtskocka för viktnedgång

Ingredienser

  • 1 stor kronärtskocka
  • 1 liter vatten
  • Saften från 1 citron

Tillredning

  • Välj ut en färsk kronärtskocka som du skär i bitar.
  • Koka sedan upp den med vattnet på hög värme.
  • Då det börjar koka sänker du värmen och väntar tills kronärtskockan blir mjukare.
  • Låt det stå ett tag och sila sedan.

Hur man dricker det

Avkok på kronärtskocka som hjälper dig med vikten

  • Drick en kopp te med kronärtskocka på tom mage. 3-4 koppar per dag.
  • Upprepa minst 3 gånger per vecka.

OBS: Du kan använda de kokta delarna av kronärtskockan för att göra ett annat recept. Lägg till lite olivolja och salt och ät den till middag!

Möjliga bieffekter från kronärtskocka

Kronärtskocka är väldigt bra för kroppen, men den kan ha vissa bieffekter. Dessa bieffekter kan uppstå om man överdriver sin konsumtion.

Det kan också röra sig om specifika fall då beståndsdelarna inte interagerar som de borde:

  • Magen kan svälla upp p.g.a. det höga fiberinnehåller.
  • Den rekommenderas inte för ammande kvinnor.
  • Kronärtskocka rekommenderas inte vid problem med gallblåsan.
  • Du bör undvika kronärtskocka om du tar medicin mot högt blodtryck eller hjärtsjukdomar. I dessa fall är det bäst att tala med en läkare först.

Skulle du vilja upptäcka de fantastiska fördelarna med kronärtskocka själv? Du bör definitivt inkludera denna grönsak i dina regelbundna måltider! Du kommer märka hälsofördelarna på nolltid!

  • Rangboo, V., Noroozi, M., Zavoshy, R., Rezadoost, S. A., & Mohammadpoorasl, A. (2016). The Effect of Artichoke Leaf Extract on Alanine Aminotransferase and Aspartate Aminotransferase in the Patients with Nonalcoholic Steatohepatitis. International Journal of Hepatology. https://doi.org/10.1155/2016/4030476
  • Kraft, K. (2011). Artichoke leaf extract — Recent findings reflecting effects on lipid metabolism, liver and gastrointestinal tracts. Phytomedicine. https://doi.org/10.1016/s0944-7113(97)80049-9
  • Mahboubi, M. (2018). Cynara scolymus (artichoke) and its efficacy in management of obesity. Bulletin of Faculty of Pharmacy, Cairo University. https://doi.org/10.1016/j.bfopcu.2018.10.003