Tomatjuice på morgonen: Vet du varför det är bra?

Från huden till hjärtat till immunförsvaret, hela kroppen drar fördel av tomatjuice! Det är för att det är rikt på vitaminer och mineraler.
Tomatjuice på morgonen: Vet du varför det är bra?

Senaste uppdateringen: 21 december, 2018

Vi pratar ofta om de stora fördelarna med att dricka ett glas varmt vatten med citron på morgonen, eller att blanda olivolja med citron. Men visste du att även tomatjuice är otroligt hälsosamt?

Med tomatjuice får du en bra dos vitaminer och mineraler direkt under dagens första timme. Detta stärker kroppen och ger dig maximal energi. Börja gärna dricka ett glas varje morgon för att ta bättre hand om din hälsa!

Varför är det bra att ta ett glas tomatjuice på morgonen?

Tomatjuice är antioxidantisk och renande

Antioxidantisk och renande

Tomat ingår ofta i många dieter för viktminskning och har en renande effekt för att man ska kunna få bort de gifter som får en att känna sig uppsvälld och trött.

Tomater har ett väldigt lågt kalorivärde, är vätskedrivande och får igång ämnesomsättningen för att hjälpa dig bränna fett.

Om tomatjuice tas tidigt på dagen och regelbundet börjar du därför dagen på bästa sätt, men kombinera det förstås också med en bra frukost. Med andra ord behöver du också fibrer och protein från exempelvis ägg och ett grönt äpple.

Bra mot förstoppning

Tomater är milt laxerande

Förstoppning kan få allvarliga konsekvenser för hälsan och det är därför lämpligt att börja dagen med en ordentlig måltid som gynnar magen, i det här fallet tomatjuice.

Tomater är rika på fibrer och är milt laxerande, samt fungerar speciellt bra för många hälsoproblem för just kvinnor.

Tar hand om ditt hjärta

Tomater är också perfekta för att ta hand om hjärtat. Tack vare deras enzymer och mineraler kan du sänka det dåliga kolesterolet, samtidigt som du främjar blodcirkulationen.

Det är även mycket lämpligt för diabetessjuka för att kontrollera blodsockret.

Tomatjuice stärker immunförsvaret

juice

Det är som sagt bra att börja varje morgon med ett glas varmt vatten med citron. Men om du vill ta en paus från det, kan du gärna ersätta det med ett glas tomatjuice.

Det hjälper dig att stärka immunförsvaret för att motverka infektioner, influensa och förkylningar. Tomater är rika på vitamin C, A, B, D samt antioxidanter, kalium, kalcium, fosfor, järn och natrium.

Det är en naturlig cocktail för att förbättra ditt försvar!

Det är bra för huden

Om du dricker juicen varje morgon får du en riktig skönhetsbehandling för huden. Det beror främst på ämnet lykopen, som är rikt på antioxidanter vilket motverkar fria radikaler som snabbar upp cellernas åldrande och ger dig rynkor.

Juicen ger dig med andra ord en yngre och slätare hy fri från föroreningar. Så ta hand om dig själv med detta naturläkemedel!

Tomatjuice lindrar smärta vid artrit

Vitaminer och mineraler stärker immunförsvaret

Om du lider av artrit i händerna kan du använda tomatjuice, då den är rik på vitaminer och mineraler samt stärker immunförsvaret och motverkar de problem som uppkommer vid artrit. Det är viktigt att vara konsekvent och dricka den varje dag.

Kom även ihåg att du bör göra den själv, eftersom de färdiga juicerna man köper i affären innehåller för mycket konserveringsmedel.

Detta kanske intresserar dig
Smoothie med tomat och persilja mot vätskeretention
Steg för HälsaLäs det Steg för Hälsa
Smoothie med tomat och persilja mot vätskeretention

Ödem är svullnad från när kroppen får svårt med att göra sig av med vätska under huden. Vi berättar hur tomat och persilja kan motverka vätskereten...

Spara

Spara



  • Wang, H., Cao, G., & Prior, R. L. (1996). Total antioxidant capacity of fruits. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf950579y
  • Lin, C. H., & Chen, B. H. (2003). Determination of carotenoids in tomato juice by liquid chromatography. Journal of Chromatography A. https://doi.org/10.1016/S0021-9673(03)01138-5
  • Basu, A., & Penugonda, K. (2009). Pomegranate juice: A heart-healthy fruit juice. Nutrition Reviews. https://doi.org/10.1111/j.1753-4887.2008.00133.x
  • Costa Rodrigues J., Pinho O., Monteiro PRR., Can lycopene be considered an effective protection against cardiovascular disease? Food Chem, 2018. 245: 1148-1153.
  • Crhistodoulides S., Dimidi E., Fragkos KC., Farmer AD., Whelan K., Scott SM., Systematic review with meta analysis: effect of fibre supplementation on chronic idiopathic constipation in adults. Aliment Pharmacol Ther, 2016. 44 (2): 103-16.
  • Zou J., Feng D., Lycopene reduces cholesterol absortion through the downregulation of Niemann Pick C1 like 1 in Caco 2 cells. Mol Nutr Food Res, 2015. 59 (11): 2225-30.
  • Yin Y., Zheng Z., Jiang Z., Effcts of lycopene on metabolism of glycolipid in type 2 diabetic rats. Biomed Pharmacother, 2019. 109: 2070-2077.
  • Black CJ., Ford AC., Chornic idiopathic constipation in adults: epidemiology, pathophysiology, diagnosis and clinical management. Med J Aust, 2018. 209 (2): 86-91.