Hur du kan använda olivolja mot förstoppning

· augusti 25, 2016
Att konsumera olivolja kan vara väldigt effektivt för att motverka lindrig förstoppning. I allvarliga fall måste det tas som lavemang.

Olivolja innehåller hälsosamma fetter och kan faktiskt användas för medicinska ändamål. Till exempel kan man använda olivolja mot förstoppning eftersom det har en milt laxerande verkan. Använd alltid kallpressad extra jungfruolja.

Hur du kan använda olivolja mot förstoppning

Olivolja är milt laxerande och främjar tömning av tarmen, speciellt om du kombinerar det med mycket fibrer, frukt, grönsaker samt rikligt med vätska. Varför det är så effektivt att använda olivolja mot förstoppning beror på att oljans struktur ändrar avföringens struktur.

Vid regelbunden förtäring förbättras tarmfunktionen och obehaget vid förstoppning minskar.

Huskur på morgonen

Följ dessa råd varje dag:

Behandla förstoppning

Lider du av förstoppning, kan du behandla det med hjälpa av följande recept: Ta helt enkelt bara en matsked olivolja på fastande mage, det vill säga minst en halvtimme före du äter någonting. Detta stimulera matsmältningssystemet och behandlar din förstoppning.

Förebygg förstoppning

Om du vill förebygga förstoppning, är olivolja bra även här. Blanda en matsked citronsaft med en tesked olivolja och ta det på tom mage.

Lavemang i extrema fall

Om du har en väldigt svår förstoppning, kan ett lavemang vare en lösning. Ett lavemang med olivolja tillreder du genom att koka upp 5-6 dl vatten och tillsätt 14-15 matskedar olivolja (lite mer än 2 dl). Låt det sedan svalna till en lagom temperatur och använd det som lavemang.

Tips för att lindra förstoppning

  • Kom ihåg att det är viktigt att öka intaget av vätskor när du har förstoppning. Drick mycket vatten, naturliga juicer och örtteer.
  • Ät även mer frukt, grönsaker, fullkorn och torkade frukter. Dessa innehåller fiber.
  • Använd extra jungfruolja i din dagliga kost för att smaksätta grönsaker och sallader.
  • Undvik att ha en stillasittande livsstil och träna minst en halvtimme varje dag.
  • Undvik att äta mat med en låg fiberhalt, såsom vitt bröd, godis och livsmedel som framställts med raffinerat mjöl och socker.

Bilder: Juan Moreno Cobo

Spara