5 tips för att bli av med muskelsammandragningar

· mars 21, 2018
En muskelsammandragning kan vara väldigt smärtsam, men med rätt behandling är det möjligt att bli av med dem naturligt och lindra symptomen snabbt.

Muskelsammandragningar är ofrivilliga muskelspänningar varsomhelst på kroppen, men generellt i:

  • Nacken
  • Axlarna
  • Ländryggen i höjd med njurarna
  • Ryggen i höjd med skulderbladen

Det gör att vissa områden blir orörliga och leder till smärta och obehag. Att bli av med muskelsammandragningar är dock relativt enkelt om man vet hur man går till väga.

Om du letar efter ett snabbt sätt att lindra problemet snabbt och effektivt kommer du hitta svaren i den här artikeln.

Vad är egentligen muskelsammandragningar?

Sammandragningar i ryggen

En sammandragning kallas även för en muskelknuta. Denna sammandragning begränsar blodcirkulationen, vilket gör att blodet inte kan komma till muskelcellerna. Gifter ansamlas därför i området. När dessa gifter ansamlas i musklerna skickar nervändarna signaler till hjärnan som orsakar obehag och smärta.

Det enda sättet att lindra smärtan är att lösa upp knutan så att blodet kan flöda igen.

Vad orsakar muskelsammandragningar?

Sammandragningar kan dyka upp av många anledningar, inklusive:

  • Att tvinga eller pressa musklerna mer än de klarar av
  • Att anstränga sig mycket när muskeln är försvagad
  • En stillasittande livsstil
  • Att förbli i repetitiva eller ansträngande positioner under långa perioder
  • Plötsliga stretchande rörelser
  • Kyla
  • Att ha en dålig kost
  • Att inte dricka tillräckligt med vatten
  • Stress eller ångest

Hur man blir av med muskelsammandragningar

Förebygg muskelsammandragningar

1. Tvinga inte musklerna

Det första du ska göra när du drabbats av en sammandragning är att inte tvinga muskeln eller det drabbade området att röra sig. Försök att hålla det så stilla som möjligt för att undvika vidare skador.

2. Duscha med hett vatten

Varma duschar för avslappning

Duschar med hett vatten är väldigt hjälpsamma mot muskelsammandragningar eftersom de hjälper dig att:

  • Lindra smärta
  • Göra musklerna avslappnade
  • Förbättra blodcirkulationen

För att snabbt lindra sammandragningen rekommenderar vi att du håller det drabbade området under hett vatten i 5-10 minuter två gånger dagligen.

3. Rosmarin och lera

Rosmarin innehåller inte bara antiinflammatoriska och antispasmodiska egenskaper, utan hjälper även till att öka blodcirkulationen. Lera är å andra sidan utmärkt för att lindra muskelsmärta.

Båda fungerar bra för att lindra och bli av med muskelsammandragningar.

Ingredienser

  • 4 matskedar rosmarin
  • 200 gram vit lera
  • 200 ml vatten

Beredning

  • Häll vattnet och rosmarinen i en kastrull.
  • Sätt på spisen och koka i 10 minuter.
  • Låt stå i 20 minuter.
  • För över vätskan med rosmarinen till en plastbehållare.
  • Tillsätt lera och blanda väl tills alla klumpar försvunnit.
  • Låt stå i minst två timmar.

Användning

  • Applicera blandningen direkt på det drabbade området.
  • Låt stå i 20 minuter.
  • Skölj med hett vatten.
  • Upprepa två gånger dagligen.

För flest fördelar rekommenderar vi att du applicerar en naturliga olja på området efter att du tagit bort behandlingen.

4. Stretchning

Stretcha regelbundet

Att stretcha är av stor vikt när man får muskelsammandragningar eftersom det hjälper musklerna att återgå till sitt ursprungliga tillstånd. Kom bara ihåg att du inte får pressa musklerna för mycket eftersom du då kan förvärra det. Var försiktig.

5. Arnikasalva

Arnika innehåller antiinflammatoriska beståndsdelar och smärtlindrande egenskaper. Det gör växten perfekt för att lindra smärta och inflammation i musklerna.

Applicera en arnikagel eller salva direkt på den drabbade zonen med mjuk och cirkelgående massage för att göra musklerna avslappnande.

Vi rekommenderar att du applicerar salvan efter att du duschat 3-4 gånger om dagen.

Hur man undviker muskelsammandragningar

För att undvika sammandragningarna rekommenderar vi att du:

  • Undviker att utsätta dina muskler för tryck eller pressa dem för hårt, eftersom de har sina gränser.
  • Försök inte att tvinga fram rörelser om dina muskler är försvagade eller vilar.
  • Träna ofta.
  • Ha en bra hållning.
  • Stretcha kroppen varsamt varje gång du känner för det för att undvika att du sträcker dig.
  • Följ en balanserad kost.
  • Drick tillräckligt med vatten.

Genom att följa dessa rekommendationer kommer du kunna lindra symptomen och snabbt bli av med sammandragningarna.

Om du dock inte märker av någon förbättring bör du tala med en kvalificerad sjukgymnast.