Tips för att lindra fotsmärtor hemma

Vi glömmer ofta helt bort att ta hand om våra fötter och detta resulterar dessvärre i att de försämras. Vi kommer bara ihåg att vårda dem när de gör ont och stör oss, eller när sommaren äntligen är här och sandalerna tas fram. Läkare rekommenderar dock att vi undersöker våra fötter dagligen för att hitta skärsår och bristningar, rodnad, sprickor eller andra problem som kan behöva speciell vård.

När dina fötter gör ont…

Fotsmärtor kan ha många källor, så låt oss ta en titt på några av dem:

  • För hög kroppsvikt
  • Platta fötter
  • Missbildningar såsom liktornar och hammartå
  • Vårtor
  • Artrit
  • Bensporrar
  • Hälsporrar
  • Inväxta tånaglar

Vardaglig fotvård

  • Tvätta dem varje dag med mild tvål och varmt vatten (men svalare än 37 grader C).
  • Bär sköna strumpor.
  • Klipp tånaglarna när det är nödvändigt. Om du inte kan göra det själv så kan du gå till en fotvårdsspecialist. Klipp tånaglarna rakt och inte för kort.
  • Träna fötterna regelbundet.
  • Fötter

    • Lägg en tennisboll på golvet och vila fotsulan på den. Rulla runt bollen och massera på så sätt undersidan av foten.
    • Lägg eller sätt dig ned på golvet med benen utsträckta framför dig och dina tår pekande mot taket. Peka tårna framåt och återgå sedan till startpositionen.
    • Med samma position på golvet eller i sängen så roterar du vristerna och ritar stora cirklar i luften.
    • Se till att du är barfota och sätt dig på en stol. Krök tårna som om du försöker plocka upp något. Du kan faktiskt även plocka upp något när du genomför denna övning, såsom en handduk eller boll.

    Så vad tror du om dessa enkla tips för att lindra fotsmärtor? Kan det kanske vara värt att prova dem för att hålla dina fötter friska och vackra?