Tio råd för att förebygga vätskeretention

Vätskeretention

Vätskeretention visar sig som en direkt följd av fysiologiska situationer som klimakteriet, graviditet och menstruation samt njur-, lever- och hjärtsjukdomar med mera. Kvinnor är mer benägna att drabbas av detta problem.

Har du plötsligt märkt av en viktökning eller att framförallt dina ben och händer är mycket tjocka medan du också känner dig svag och har kramper i kroppen? Om detta är din situation kan detta vara de första varningstecknen vid en eventuell vätskeretention.

Trots att detta hälsotillstånd inte utgör någon allvarlig fara behöver du vara uppmärksam på det eftersom det kan vara ett tecken som påvisar någon annan sjukdom som förtjänar en utvärdering, såsom högt blodtryck eller hjärtsjukdomar.

Vätskeretention kan till stor del orsakas av dåliga kostvanor. Därför kommer vi i dagens artikel att erbjuda dig några mycket viktiga råd för att förebygga detta tillstånd.

  • Du bör öka din dagliga konsumtion av alla livsmedel som är rika på vatten och elektrolyter – företrädesvis frukt och grönsaker.
  • Du bör schemalägga några fysiska aktiviteter som bidrar till att förbättra cirkulationen. Om det är möjligt bör du göra dessa övningar eller aktiviteter varje dag och under minst en halvtimme. Du kan inkludera promenader, cykling och även dans.
  • Du bör dricka minst åtta glas vatten under loppet av dagen. Om du av någon anledning inte är någon större vattenfantast kan du ersätta det med naturliga juicer utan tillsatt socker. Några örtteer eller till och med bara smaksatt vatten, vilket är vanligt vatten med lite citrusjuice från t. ex. citron eller apelsin.
  • Det är viktigt att begränsa ditt saltintag. Detta bör tillsättas i livsmedel i mycket små mängder eller ersättas av aromatiska örter och kryddor.
  • Du måste begränsa eller om möjligt undvika konsumtion av livsmedel rika på socker.
  • Du måste få i dig en tillräcklig mängd proteiner, för om dessa saknas i din kost minskar albuminproduktionen drastiskt, vilket kan leda till en ansamling av vätska i vävnaderna.
  • Du måste göra allt du kan för att få tillräcklig och ordentlig sömn eftersom detta är mycket viktigt för att förebygga vätskeretention, särskilt om det förekommer mer frekvent i de nedre extremiteterna.
  • För att förebygga vätskeansamling är det lämpligt att dricka teer och örtteer med diuretiska effekter.
  • Det är inte särskilt rekommendabelt att sitta ner under långa tidsperioder. Du kan stå upp en gång i timmen för att sträcka på benen och ta en kort promenad runt kontoret.
  • Det är mycket viktigt att inte använda klädesplagg som sitter för snävt.

Om du också undviker kolsyrade drycker, kaffe och raffinerat mjöl i kombination med att följa dessa råd kan jag försäkra dig om att du kommer att känna dig och se mycket bättre ut.