Testa dessa 5 tips för att lugna amygdala

Vad är amygdala? Har vi verkligen bara en? Vad har denna struktur för funktion? I den här artikeln svarar vi på alla dessa frågor - amygdala är nämligen mycket viktigare än du tror.
Testa dessa 5 tips för att lugna amygdala

Senaste uppdateringen: 02 december, 2021

Vad är amygdala? Kort och gott är det en bilateral struktur som finns i tinningloben i hjärnan. Dess funktion är mycket viktig, och det är därför vi idag vill berätta om några tekniker som kan lugna av amygdala och reglera känslor.

Det märkliga är att även om vi bara pratar om en amygdala, så har vi faktiskt två av dessa strukturer. Vi ska nu titta närmare på funktionerna hos amygdala och dess förhållande till våra känslor.

Funktioner hos amygdala

Vi har redan gett dig några ledtrådar om de funktioner som amygdala kan ha. I det här avsnittet ska vi att gå in på var och en av dessa. Du kommer att upptäcka att även om det inte talas så mycket om amygdala, är detta område och dess funktioner avgörande för människan.

Det är en nyckel till överlevnad

Amygdala är en nyckel till vår överlevnad. Anledningen är att den är det som gör att vi kan hantera rädsla och svara genom att fly eller slåss inför vissa stimuli.

Om amygdala är skadad kan detta innebära vissa problem. Att reagera för aggressivt eller inte vara rädd alls kan nämligen sätta vår överlevnad på spel.

Påverkar känslomässigt lärande

En annan av funktionerna hos amygdala är att det skapar en koppling mellan vår uppfattning av världen och våra känslor. Detta innebär att vi, när vi ställs inför vissa stimuli, kan välja på vilket sätt vi vill agera.

Amygdala kan också utlösa en rad fysiska manifestationer, som gåshud eller rodnad i huden.

man fryser
Gåshud från kyla eller intensiv rädsla kan komma från amygdala som en fysiologisk reaktion.

Amygdala påverkar omstruktureringen av minnen

En av de mest märkliga funktionerna hos amygdala är att det påverkar omstruktureringen av minnen. Detta beror på att minnen är kopplade till känslor, vilket hjälper dem att bli mer starkt fixerade.

Ibland behåller du känslorna (t.ex. rädsla för hundar), men glömmer vad som hänt (att en hund bet dig när du var liten). Denna minnesförlust uppstår vanligtvis på grund av stressen som du upplevde i situationen.

Det reglerar sexuellt beteende, aggressivitet och mättnad

Bland funktionerna i amygdala hittar vi också regleringen av sexuellt beteende, som involverar associeringen av vissa stimuli med njutning eller ett känslomässigt band med andra.

När det gäller aggressivitet, vet vi att denna struktur är inblandad på grund av fall där en missbildning eller en skada i amygdala orsakar överdrivna reaktioner på vissa händelser.

Slutligen påverkar det även känslan av mättnad, vilket är anledningen till varför amygdala är viktig för att vi ska kunna kontrollera vårt matintag.

Amygdala och våra känslor

Nu när du känner till några av amygdalas funktioner, ska vi gå vidare med att prata om dess förhållande till våra känslor. Amygdala styr med precision våra känslor genom att hämma eller aktivera olika svar.

Eftersom du har en amygdala (eller två, för att vara mer exakt) är du en person som kan hantera dina känslor på ett adekvat sätt och som kan relatera till andra. Människor som inte har någon amygdala är överdrivet självsäkra, vilket sätter deras egen överlevnad på spel.

Som du kan föreställa dig är detta en viktig roll i uppkomsten av ångest. Om du har varit med om en traumatisk upplevelse kommer din hjärna att lagra den känslan och i det ögonblick du ställs inför en liknande stimulans kommer den att aktivera den. Men oroa dig inte, du kan lära dig hur du slappnar av amygdala.

Tips för att lugna din amygdala

Vill du hålla din ångest under kontroll och hantera dina känslor bättre? Då bör du lära dig hur hjälper din amygdala att slappna av.

1. Fysisk träning

Fysisk träning hjälper oss att slappna av och orsakar frisättning av endorfiner, vilket gör att du mår bättre. Därför är träning positivt för dig för att känna glädje eller ge dig själv ett utlopp för dina känslor. Att träna lite varje dag, även om det bara är en halvtimme, är viktigt.

2. Lugna amygdala genom att meditera

Meditation är en utmärkt övning för dig för att lugna din amygdala. Välj en tid på dagen då du känner dig mest rofylld och bekväm. Det behöver inte vara någon lång stund, 15-20 minuter räcker. När du mediterar en stund kommer du att märka skillnaden.

3. Avkopplande aktiviteter

Ta en promenad i naturen, läs, lyssna på musik, sola på balkongen, lyssna på fåglarna i parken. Det finns många avkopplande aktiviteter och du kan säkert komma på några fler. Så börja utöva dem så mycket och ofta du kan. Detta hjälper till att lugna din amygdala.

4. Lugna amygdala med mindfulness

Du kan träna mindfulness både när du mediterar och när du gör någon aktivitet som exempelvis yoga. Prova att träna på det varje dag genom att fokusera på nuet. När du diskar, när du går på en promenad, när du duschar.

kvinna mediterar i klass
Meditation, yoga, djupandning och mindfulness är tekniker som hjälper till att slappna av amygdala.

5. Observera dina tankar

Om du tycker att det här är svårt i början, försök skriva ner dina tankar på papper utan att bedöma och döma dem. Faktum är att om du analyserar dem kanske du inser att de egentligen är logiska.

Lugna amygdala för att få en bättre livskvalitet

Nu när du vet allt detta om amygdala, tveka inte att använda dig av tipsen för att slappna av om du har en tendens att lida av ångest.

Att ha en amygdala är positivt, och har varit en viktig del under evolutionen för vår överlevnad som art. Och den är fortfarande mycket viktig idag för att reglera våra känslor och aggression samt fysiologiska svar som bland annat mättnad.

Detta kanske intresserar dig
Antisocialt beteende och hjärnstrukturen
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Antisocialt beteende och hjärnstrukturen

Forskning publicerad i The Lancet avslöjar att antisocialt beteende kan bero på förändringar i hjärnstrukturen. Läs mer om det i den här artikeln.



  • Butman, J. U. D. I. T. H. (2001). La cognición social y la corteza cerebral. Revista Neurológica Argentina26(3), 117-122.
  • Salovey, P., & Mayer, J. (1990). Inteligencia emocional. Imaginación, conocimiento y personalidad9(3), 185-211.
  • Sánchez-Navarro, J. P., & Román, F. (2004). Amígdala, corteza prefrontal y especialización hemisférica en la experiencia y expresión emocional. Anales de Psicología/Annals of Psychology20(2), 223-240.
  • VELAsco-SUÂRE, M. A. N. U. E. L. (1980). Neurobiología de la memoria. Neurocirugía116(9).