Tappa vikt genom att äta bröd

Det finns många som väljer att inte inkludera bröd i sina viktnedgångsdieter. Näringsexperter säger dock att detta är ett stort misstag eftersom bröd innehåller fibrer och kolhydrater, som är nödvändiga i en hälsosam och balanserad diet.

Vidare har medicinska experter och näringsexperter avslöjat något väldigt intressant: du kan äta bröd och tappa vikt samtidigt, men du måste inkludera den nyttigaste typen av bröd i din diet. Vill du veta vilket det är?

Kan bröd hjälpa mig att tappa vikt?

Hungrig-viktnedgång

Dr. Felix Gomex-Guillamon Arrabal är en medicinsk specialist i intern medicin och näringsexpert på USP Hospital de Marbella (Malaga, Spanien). Det är han som publicerat en intressant bok vid namn ”Tappa vikt genom att äta bröd”, där denna intressanta fråga diskuteras. För att lite bättre förstå hur man rättfärdigar denna idé bör du ha dessa punkter i åtanke:

  • När folk börjar en diet för viktnedgång är det första många gör att sluta äta bröd. Vad uppnår de med det? De sänker sitt intag av kolhydrater och fibrer, matsmältningen saktas ned, och de drabbas av förstoppning. För att inte tala om den resulterande energibristen.
  • Enligt vad Dr. Gomez-Guillamon förklarar behöver vi alla två grundläggande ämnen för att leva: syre och glukos. När du läser ordet glukos kanske du omedelbart tänker kroppsfett, men det är inte hela sanningen. Glukos är vitalt för hjärnan; detta organ behöver 20% av vår energi och det är just glukos som tillhandahåller det.
  • När vi äter bröd behåller våra kroppar hälften av detta glukos. En del omvandlas till energi och det andra ger näring åt levern. Glukos är viktigt för detta organ då det hjälper den att utföra många av sina funktioner. Problem uppstår dock när det finns ”för mycket” glukos. När det händer brukar vår kropp behålla vatten, och av denna anledning verkar vi ofta uppsvällda.
  • Bröd för sig självt får oss inte att gå upp i vikt. Risken ligger i vad vi kombinerar brödet med och vilken typ av bröd vi äter. Sorterna med bearbetat mjöl är de skadligaste.
  • Om vi väljer att vara utan bröd i vår diet får vi i oss mindre kolhydrater och mindre glukos. Vad betyder det? Att vi istället för att bli av med fett får mindre energi, vilket i sin tur minskar vår muskelmassa, gör huden slappare, ger oss förstoppning, och att vi får mindre glukos att ge till hjärnan och levern. Därför är det bra att äta bröd på ett balanserat sätt och alltid välja den bästa sorten. På så sätt kan våra grundläggande funktioner förbli optimerade samtidigt som vi slipper förlora muskelmassa och kan gå ned i vikt på ett hälsosamt sätt utan att få slapp hud.

Vilken brödsort är den bästa för att tappa vikt?

Rågbröd, utan tvivel. Den är riktigt god och kan enkelt kombineras med andra livsmedel eller ätas för sig självt. Du kan hitta det i många bagerier, matbutiker, och hälsokostbutiker, och om du är bra på att baka kan du till och med göra det hemma.

Vill du veta varför det är rekommenderat att inkludera rågbröd i din diet för viktnedgång?

  • Rågbröd innehåller goda mängder kolhydrater, som i detta fall är långsamma. Vad betyder det? Att de ger oss mer energi under längre tid och att vi känner oss mycket mättare om vi äter rätt mängd.
  • Rågbröd är rikt på vitamin E och B samt fosfor, zink och magnesium. Det finns få spannmål som är så nyttiga.
  • Rågbröd är vidare ett utmärkt laxerande medel som är perfekt för att reglera tarmkanalen. Det är rikt på fibrer och hjälper oss att förbättra vår matsmältning.
  • Ett annat fantastiskt faktum som bör övertyga dig om att inkludera detta bröd i din diet är att det hjälper till att reglera absorptionen av enkla sockerarter. Det hjälper därigenom till att förhindra typ 2-diabetes och även att vi går upp i vikt.
  • Rågbröd är dessutom perfekt för att kontrollera kolesterolnivåerna i blodet. Det fångar upp triglyceriderna i tarmarna och förhindrar att vår kropp absorberar dem.
  • Ett annat intressant faktum om rågbröd är att det hjälper oss att förbättra blodcirkulationen. Detta på grund av att det innehåller linolsyra.
  • Rågbröd hjälper även till att reglera hypertoni.

Rökt-lax-på-rågbröd

Ett avslutande faktum du bör tänka på är att du måste vara försiktig med vad du lägger på rågbrödet, trots att det är så nyttigt. Använd inte smör eller sylt, till exempel. Det är bättre att använda olivolja, avokado, rökt lax, eller grillat kalkonbröst… Genom att följa en varierad och balanserad diet fri från dåliga fetter kommer du att uppnå viktnedgången du är ute efter.