Ta reda på hur kosten påverkar huden

Felaktig kost kan orsaka skador på hud, hår och naglar. I följande artikel kommer vi att berätta hur kosten påverkar huden.
Ta reda på hur kosten påverkar huden

Senaste uppdateringen: 29 mars, 2022

Rätt näring kan bidra till hudens hälsa. Således kan intag av optimala mängder viktiga näringsämnen och antioxidanter förhindra för tidigt åldrande och sjukdom. Ta reda på mer om hur kosten påverkar huden.

Kosten har konsekvenser för hälsan som går utöver känslan av vitalitet, frånvaro av sjukdom eller matsmältningskänsla. Felaktig kost kan orsaka skador på hud, hår och naglar. För att förhindra denna typ av situationer är det viktigt att upprätthålla ett korrekt intag av mikronäringsämnen för att säkerställa hälsan hos kroppens vävnader och korrekt återhämtning och tillväxt. I följande artikel berättar vi hur kosten påverkar huden.

Huden kan återspegla ditt hälsotillstånd

Vissa teorier inom traditionell kinesisk medicin är baserade på denna princip. För att ta hand om det största organet är det viktigt att välja lämpliga tillagningsmetoder och begränsa intaget av livsmedel som påverkar upptaget av mikronäringsämnen.

Att begränsa intaget av transfetter, enkla sockerarter, raffinerat mjöl och hårt bearbetade livsmedel kommer att leda till en betydande förbättring av hudens tillstånd. De kolhydrater du väljer bör vara de med ett lågt glykemiskt index (GI), såsom de från baljväxter eller fullkorn.

Intag av proteiner med högt biologiskt värde som bidrar till bildning och förnyelse av vävnader är nödvändigt. Kollagen och elastin är två proteiner som finns i huden, som är ansvariga för fasthet och elasticitet.

Samtidigt måste vi ta omega-3 fettsyror och vitamin C och E, eftersom de är antioxidanter som förhindrar åldrande av huden.

En kvinna som äter färska grönsaker.
Äter du en hälsosam kost kan det återspeglas i en frisk hud som är fri från missfärgningar. Därför är det viktigt att begränsa konsumtionen av transfetter, bearbetade livsmedel och sockerkällor.

Vikten av fysisk aktivitet och vila

Förutom vår kost är det viktigt att ta hand om andra aspekter som ingår i hälsosamma livsstilsvanor. Regelbunden träning främjar en god hudhälsa. Svett eliminerar gifter som finns i kroppen och främjar cellregenerering som är involverad i konstruktionen av vävnader.

Timmarna vi sover är när kroppen visar större anabol och konstruktiv förmåga. Under denna period reproduceras kroppens celler och vävnader som kan ha skadats efter daglig aktivitet repareras.

Det är också viktigt att undvika konsumtion av giftiga ämnen som tobak och alkohol för att förhindra för tidigt åldrande av huden. Stress är en annan nyckelfaktor för detta organs dåliga hälsa.

Vi rekommenderar även att du läser den här artikeln: 6 naturliga kurer för att bli av med svarta fläckar i ansiktet

Frukt och grönsaker är viktiga eftersom kosten påverkar huden

Eftersom vi vet att kosten påverkar huden är det viktigt att äta tillräckligt med frukt och grönsaker. Ett regelbundet intag förser kroppen med en stor mängd vitaminer, mineraler och antioxidanter. Alla dessa näringsämnen bidrar till att kroppen och hudens hälsa fungerar korrekt, enligt forskning publicerad i den medicinska tidskriften Dermatoendocrinology.

Därför är det viktigt att säkerställa intaget av minst tre portioner frukt och grönsaker dagligen. Att äta av dessa livsmedel hjälper till att förhindra att huden utvecklar fina linjer och rynkor tidigare än den borde.

Dessutom finns det andra livsmedel vars konsumtion kan vara fördelaktigt för huden. Mörk choklad är ett bra exempel på detta. Det har visat sig innehålla en stor mängd flavonoider, antioxidantföreningar som hjälper till att återfukta huden.

En annan typ av livsmedel som är bra för huden är yoghurt. Mängden probiotika i yoghurt och biotinerna den innehåller främjar tarmhälsa och ger näring till huden, enligt den senaste vetenskapliga forskningen.

Slutligen är det värt att nämna effekten av tropiska frukter som melon och mango. Dessa frukters karotenoidinnehåll har lyckats, enligt en studie publicerad i Molecules, att förbättra hudens tillstånd i samband med akne och uppkomsten av akne. Dessutom kan de minska torrhet i huden och minska åldrande och förtida rynkor.

En påse med grön frukt och grönsaker.
Frukt och grönsaker är viktiga i kosten eftersom de påverkar huden positivt. Andra livsmedel som probiotika, fullkorn och proteinkällor är också viktiga.

Vätska är också viktigt

Att hålla kroppen i en god vätskebalans gör att det är svårare för rynkor att bildas och huden att bli igentäppt. Av denna anledning är det en bra ide att dricka minst 2 liter vatten dagligen. Men konsumtion av infusioner, som grönt te, kan också ha positiva effekter på huden.

Grönt te har förmågan att minska bildandet av akne på grund av interaktionen med hormonsystemet. Tack vare den stora mängden antioxidanter som denna dryck innehåller gör den dessutom att huden ser yngre ut och hälsotillståndet blir bättre.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: De 10 bästa hemgjorda kurerna för att mjuka upp torr hud

Kosten påverkar huden avsevärt

Kosten spelar en viktig roll för hudens hälsa och tillstånd. Felaktig kost kan leda till för tidigt åldrande. Därför bör vi vara noga med intaget av vitaminer och antioxidanter och dricka minst 2 liter vatten dagligen.

This might interest you...
4 mycket viktiga vitaminer för frisk hy
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
4 mycket viktiga vitaminer för frisk hy

Nu för tiden finns det flera olika skönhetsprodukter för alla hudbestyr. Men vet du om de verkligen ger dig viktiga vitaminer för frisk hy?



  • Schagen SK, Zampeli VA, Makrantonaki E, Zouboulis CC. Discovering the link between nutrition and skin aging. Dermatoendocrinol. 2012;4(3):298–307. doi:10.4161/derm.22876
  • Williams, S., Tamburic, S., & Lally, C. (2009). Eating chocolate can significantly protect the skin from UV light. Journal of Cosmetic Dermatology. https://doi.org/10.1111/j.1473-2165.2009.00448.x
  • Roudsari, M. R., Karimi, R., Sohrabvandi, S., & Mortazavian, A. M. (2015). Health Effects of Probiotics on the Skin. Critical Reviews in Food Science and Nutrition. https://doi.org/10.1080/10408398.2012.680078
  • Fox L., Csongradi C., Aucamp M., Plessis J., et al., Treatment modalities for acne. Molecules, 2016.