Superfrukten lucuma: egenskaper och användning

Har du hört talas om superfrukten lucuma? Dagens artikel handlar om denna exotiska frukt som har ett högt innehåll av viktiga mikronäringsämnen.
Superfrukten lucuma: egenskaper och användning

Senaste uppdateringen: 25 april, 2021

Du kanske aldrig har hört talas om superfrukten lucuma, så fortsätt läsa för att lära dig mer om den! Den kommer från ett träd som växer på peruansk mark. Faktum är att frukten ganska populär där, och folk använder den för att tillaga alla slags desserter. Den har nämligen en mycket utsökt smak.

Dess likhet med avokado är slående. Faktum är att de båda har grönt skal och en stort kärna inuti. Fruktköttet har dock en gul-orange färg, i motsats till avokadons gröna. Lucuma har många hälsoegenskaper och i dagens artikel ska vi att ta upp dessa.

Ursprunget och användningen av superfrukten lucuma

Lucuma, som vi nämnde ovan, kommer från ett träd: Pouteria lucumo. Dess huvudsakliga egenskaper är dess stora storlek och trädets ljusa färg.

Pouteria lucumo har sitt ursprung i Andernas dalar och trivs bäst i tempererade klimat. Det kräver inte en alltför konstant konstant vattenförsörjning, och på grund av detta anpassar det sig bra även vid torka.

Människor skär ner lucumafrukterna från trädet och konsumerar vanligtvis frukten när den är ganska mogen. För att garantera hållbarheten sveper de in frukten i skyddande material efter att skörd. Lucuma är till smaken söt och liknar lönnsirap. Det är av den anledningen som man gärna använder den i bakverk.

Smoothie gjord på lucuma.
Lucuma används i söta beredningar eftersom sötman är en av dess huvudsakliga egenskaper.

Hälsofördelar med lucuma

Denna frukt har ett karakteristiskt högt innehåll av järn, beta-karoten och niacin, och en regelbunden konsumtion av frukten ger dig därför en stor mängd hälsofördelar.

Trots att det järn som lucuma innehåller är av vegetabiliskt ursprung, och därför har en lägre assimileringshastighet i människokroppen, har konsumtionen av denna frukt visat sig minska risken för att utveckla tillstånd som till exempel anemi. Som en allmän regel bör människor konsumera järn tillsammans med en dos C-vitamin för att öka järnets absorption.

Vi måste också markera förekomsten av betakarotener i lucumafrukten. Dessa näringsämnen är aktiva former av vitamin A. Dessutom minskar denna vitamin risken för att utveckla vissa komplexa sjukdomar, såsom de som förekommer i levern. Detta enligt forskning publicerad i tidsskriften Nutrition and Health.

Av samma anledning måste vi också nämna niacinhalten i lucumafrukten. Ny vetenskaplig forskning hävdar att detta ämne har visat sig vara positivt för att förhindra dyslipidemi när det tas i lämpliga doser. Det är en vattenlöslig vitamin, så du måste konsumera den dagligen.

Kort sagt kan du njuta av följande hälsofördelar när du inkluderar lucuma regelbundet i din kost:

  • Förhindra järnbristanemi
  • Förbättra leverfunktionen
  • Minska risken för att utveckla dyslipidemi

Du kanske också är intresserad av: 8 nyttiga frukter du bör inkludera i din kost

Hur konsumerar du superfrukten lucuma?

Det är svårt att hitta lucuma i många länder eftersom den bara säljs regelbundet i vissa stater i Sydamerika. Men om du får tag på denna frukt, kom ihåg att du helst bör tillaga den innan du konsumerar den. Det är i lucumans fall faktiskt bättre att tillaga den lite för att riktigt få ta del av dess organoleptiska egenskaper.

Fruktköttet hos lucumafrukten har dessutom ett högt stärkelseinnehåll, och du kan gärna tillsätta den i både smoothies och söta såser. Vanligtvis är de flesta rätter som innehåller lucuma söta; även om det inte är ovanligt att också hitta en del salta rätter med lucuma som ingrediens.

Uppskuren lucuma på en tallrik.
Denna frukt är svår att hitta utanför Sydamerika eftersom den växer i Peru.

En sällsynt söt frukt

Som vi nämnde ovan är lucuma en frukt från Sydamerika som växer under specifika väderförhållanden. Man konsumerar den när den är som mest mogen och för det mesta lite tillagad. Men vissa äter den också rå.

Ett regelbundet intag av denna frukt ger många hälsofördelar eftersom frukten innehåller mikronäringsämnen som är nödvändiga för att kroppen ska fungera korrekt. Faktum är att lucumafrukten kan förbättra leverfunktionen.

Använd som alltid med måtta eftersom lucuma är en frukt och har en hög sockerhalt. Därför är det bäst att introducera den i ditt liv i samband med en välbalanserad kost.

Man kan använda fruktköttet som ett hälsosamt alternativ som ersättning av raffinerat socker i desserter. Lucumans fruktkött ger en bra konsistens och en intensivt söt smak som liknar lönnsirap. Slutligen kan man också lägga till den i saftkrämer, glass, kakor och även smoothies. Den passar bra tillsammans med kakaopulver och med andra typer av ingredienser som är typiska för bakverk.

Detta kanske intresserar dig
10 nyttiga frukter som är rika på kalium
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
10 nyttiga frukter som är rika på kalium

Även om bananer är det mest kända livsmedlet för kalium finns det många andra som kan hjälpa dig. Lär dig mer om dem i den här artikeln!



  • DeLoughery TG., Iron deficiency anemia. Med Clin North Am, 2017. 101 (2): 319-332.
  • Leelakanok N., D’Cunha RR., Sutamtewagul G., Schweizer ML., A systematic review and meta analysis of the association between vitamin A intake, serum vitamin A, and risk of liver cancer. Nutr Health, 2018. 24 (2): 121-131.
  • Kahsyap ML., Ganji S:, Nakra NK., Kamanna VS., Niacin for treatment of nonalcoholic fatty liver disease (NAFLD): novel use for an old drug? J Clin Lipidol, 2019. 13 (6): 873-879.
  • Rojo, Leonel E., et al. “Original Contribution: Wound‐healing properties of nut oil from Pouteria lucuma.” Journal of cosmetic dermatology 9.3 (2010): 185-195.
  • García Ríos, Diego Héctor. “Caracterización de algunos metabolitos primarios y secundarios en dos variedades comerciales de lúcuma (Pouteria lucuma).” (2016).