Stärk ditt immunförsvar naturligt med ostronmussling

· november 20, 2017
Har du någonsin provat svampen ostronmussling? Utöver att vara god är den ett fantastiskt sätt att stärka immunförsvaret. Lär dig mer i den här artikeln!

Det finns ett naturligt, fantastiskt och effektivt sätt att stärka ditt immunförsvar som du kanske inte känner till: ostronmussling.

Det är en av de mest hälsosamma svamparna i naturen. De är goda, rika på vitaminer och mineraler samt innehåller även aktiva substanser med antivirala och antibakteriella egenskaper.

Något intressant med ostronmussling är att den har används inom österländsk medicin som en naturlig antibiotika sedan antikens dagar. Det innebär att den har medicinska egenskaper vi kan nyttja i våra maträtter.

Det var inte förrän under det första världskriget som västvärlden upptäckte dess fantastiska egenskaper. Dessa inkluderade behandling av infektioner och de har även varit näringsrika i tid av svält och sjukdom.

Våra behov är inte lika extrema nu för tiden, men de är ändå viktiga: faktorer som stress, ångest och dagliga göromål försvagar immunförsvaret utan att vi inser det. Prova ostronmussling! Det är ett naturligt alternativ till klassiska vitaminer från apoteket. De är dessutom goda och har kraftiga egenskaper som kommer förvåna dig.

Immunförsvaret och din livsstil

Hand och bakterier

Immunförsvaret är kopplat till din livsstil och därför med följande:

  • Din kost
  • Träning
  • Din förmåga att hantera stress
  • Antalet timmar du sover

Hur du lever påverkar ditt immunförsvar och speciellt din kropps förmåga att motverka sjukdomar, infektioner och allergier, etc. Vi vet alla att vi inte tänker tillräckligt på vad vi äter, och att vår livsstil är mer stillasittande än den borde vara. Vi blir därför gradvis tröttare och löper större risk för diabetes, artrit och andra immunförsvarssjukdomar.

Glöm inte att immunförsvaret är uppbyggt av hud, benmärg, blod, lymfsystem och mjälte, etc. Att ta hand om dessa organ och strukturer innebär att man tar hand om sin hälsa.

Hur ostronmussling kan hjälpa

Svamp på träd

Ostronmussling är idag en av de mest aktade svamparna i Europa. Under de kalla vintermånaderna kan du hitta dem i både levande och döda trädstammar.

Du kan även odla dem hemma eller köpa dem i affären. Det spelar egentligen ingen roll hur du får tag i dem, för du kommer inte ångra att du köpt dem. Faktum är att du kommer börja märka av de fantastiska fördelarna dag efter dag.

En nyttig svamp för din kropp

  • En av de mest värdefulla substanserna man kan hitta i ostronmussling är polysackarider.
  • Dessa stimulerar aktiviteten hos makrofager, en typ av vita blodceller som är ansvariga för att attackera virus, bakterier och flertalet patogener.

Sänk ditt dåliga kolesterol med ostronmussling

De innehåller lovastatin som kan sänka det dåliga kolesterolet.

Lovastatin motverkar även utvecklingen av ateroskleros och olika kardiovaskulära sjukdomar.

De är rika på vitaminer och mineraler

De är fantastiska för hela familjen och utmärkta att äta när du känner ångest eller återhämtar dig från någon sjukdom.

  • De innehåller vitamin B, D, C och K samt omättade fettsyror (omega-3, 6, 7 och 8) och bioflavonoider.
  • De är dessutom rika på järn, zink, kalium, fosfor, selen och jod.
  • De innehåller också svampfibrer, vilket betyder att de probiotiska bakterierna kan sprida sig mer och ta hand om din matsmältning och tarmhälsan.

Vilket är det bästa sättet att äta dem?

Plockad ostronmussling

Du kan hitta dem i affären i olika former. De kan exempel vara bearbetade, konserverade eller förekomma i olika tillagade rätter. Men det är bäst att du äter dem i sin hela form. Det är bara då du får i dig alla de aktiva ingredienserna.

Det finns många sätt att ta hand om immunförsvaret, men något av det viktigaste är genom maten, och där kan ostronmussling vara till stor hjälp.

Tveka inte att inkludera dem i dina måltider – du kommer älska dem!

  • Elmastas, M., Isildak, O., Turkekul, I., & Temur, N. (2007). Determination of antioxidant activity and antioxidant compounds in wild edible mushrooms. Journal of Food Composition and Analysis. https://doi.org/10.1016/j.jfca.2006.07.003