Vitaminer och mineraler som bekämpar depression

När du inte får i dig tillräckligt med zink från din diet har du inte tillräckligt med energi för att göra något. Det kan associeras med symtom såsom depression, trötthet, dålig aptit och håravfall.

Depression kan vara svårt att behandla när den är kronisk eller allvarlig, eller om personen redan tar andra läkemedel. Man kan dock bekämpa depression i dess tidigaste stadier, när man börjar känna att håglöshet, ledsamhet, ångest eller andra typer av negativa känslor är på väg.

I dagens artikel vill vi lista de vitaminer och mineraler som kan hjälpa till att bekämpa mild depression naturligt, eftersom de har direkt påverkan på nervsystemet för att främja en god syn på livet. De hjälper dig att bli gladare, lugnare och lyckligare i livet.

Vitamin C

Vitamin C är en viktig komponent för ett starkt immunförsvar. Den spelar dock även en viktig roll i ditt nervsystem eftersom brist på vitamin C kan leda till trötthet och nedstämdhet. Att inte få tillräckligt av denna vitamin kommer inte skada dig, men med tiden kan det leda till depression.

Det är även en bra idé att ta vitamin C när du upplever stunder av förhöjd fysisk eller mental stress, eftersom det kan lindra det dåliga humöret.

Det bästa sättet att få i sig den rekommenderade dosen av vitamin C är genom att äta citrusfrukter. Se till att de är ekologiska. Du kan till och med konsumera dem med skalet på, eftersom det har ytterligare fördelar.

Livsmedel som är rika på vitamin C inkluderar:

  • Guava
  • Tranbär
  • Kiwi
  • Hallon
  • Röd paprika
  • Broccoli
  • Spenat

Citrusfrukt

Vitamin B6

Vitamin B6, eller pyridoxin, ansvarar för att kontrollera symtom som ångest och depression. En brist på denna vitamin kan göra dig väldigt irritabel.

Vitamin B6 hittas i följande livsmedel:

  • Kyckling
  • Fisk
  • Banan
  • Potatis
  • Bönor
  • Fullkorn

Det bästa sättet att få sin dagliga dos vitamin B6 är att tillsätta lite brunt ris eller havre i måltider som substitut för bröd.

Fullkorn

Folsyra

Ett flertal studier har belyst förhållandet mellan depression och en brist på vitamin B9, även känd som folsyra. Enligt forskning kan låga nivåer av folsyra orsaka en minskning i produktionen av serotonin, som är nyckeln för att bekämpa depression.

De bekräftar även vikten av detta näringsämne i att övervinna stress och perioder av sorg, vilka kan leda till allvarliga tillstånd om de inte behandlas i ett tidigt skede.

Livsmedel som är rika på folsyra inkluderar:

  • Nöt-, kyckling- och kalkonlever
  • Gröna bladgrönsaker
  • Fullkorn
  • Sparris
  • Melon
  • Avokado
  • Apelsin
  • Banan

Zink

Man har nyligen upptäckt att zink är en viktig neurotransmittor för vårt nervsystem och att en brist på det kan vara kopplat till depression, trötthet och andra åkommor.

Vissa symtom på zinkbrist inkluderar aptitbrist, håravfall och försvagat immunförsvar.

Att få i sig mer zink är speciellt rekommenderat när ens depression är relaterad till början på klimakteriet, eftersom detta mineral även hjälper till att reglera kroppens hormonförändringar.

Några livsmedel som är rika på zink inkluderar:

  • Skaldjur
  • Fisk
  • Kött
  • Valnötter
  • Pumpafrön
  • Sesamfrön
  • Vetegroddar
  • Fullkorn

Skaldjur

Magnesium

Magnesium är viktigt för god fysisk och mental hälsa. Den hjälper till att reglera nervsystemet och förebygger sömnlöshet, ångest, hyperaktivitet, panikattacker, fobier, stress och depression.

Dessvärre leder kommersiella jordbruksmetoder till dålig koncentration av magnesium i livsmedlen som produceras, vilket betyder att vi inte på långa vägar konsumerar lika mycket magnesium som våra kroppar behöver.

Livsmedel som är rika på magnesium inkluderar:

  • Skaldjur
  • Mjölk och ost
  • Kaviar
  • Rött kött
  • Pumpafrön
  • Amarant
  • Quinoa
  • Gröna bladgrönsaker
  • Fikonkaktus

Vi rekommenderar att ta ett magnesiumtillskott enligt råd från din läkare. Det finns dock ingen risk att ta för mycket. Om du överskrider mängden din kropp behöver görs det bara av med utan några negativa hälsoeffekter.