Skillnaden mellan hypotyreos och hypertyreos

Vi hör ofta om dessa två sjukdomar: hypotyreos och hypertyreos, men det är vanligt att folk inte vet skillnaderna mellan dem. Vi ska förklara symtomen för varje sjukdom, såväl som möjliga orsaker och vissa naturliga hälsotips för att förbättra din livskvalitet.

Vad är sköldkörteln?

Sköldkörteln är en fjärilsformad körtel som sitter vid toppen av luftstrupen och reglerar kroppens ämnesomsättning samt deltar i produktionen av hormoner; framförallt tyroxin och trijodtyronin.

Sköldkörteln kontrolleras av hypotalamus och hypofysen.

Hypertyreos

När det kommer till hypertyreos arbetar körteln i för stor utsträckning och orsakar hyperutsöndring av hormon, vilket är vad prefixet hyper refererar till. Runt 1% av populationen drabbas, och främst kvinnor i 30- och 40-årsåldern.

Det mest uppenbara tecknet är att en struma visar sig (en storleksökning av sköldkörteln) och de vanligaste symtomen är takykardi, viktnedgång, nervositet, skakningar, sömnlöshet och överdriven svettning.

Orsaker till hypertyreos

  • Graves sjukdom
  • Överdriven konsumtion av mat med jod eller direkt utsättning för jod
  • Inflammation i sköldkörteln på grund av virala infektioner, läkemedel eller efter graviditet
  • Godartade tumörer i sköldkörteln eller hypofysen
  • Tumörer i testiklarna eller äggstockarna
  • Missbruk av läkemedel med sköldkörtelhormon

Naturlig behandling

Du bör alltid följa den medicinska behandling du ordinerats, men vissa livsmedel kan få dig att må bättre:

  • Kål
  • Broccoli
  • Rädisa
  • Spenat
  • Soja
  • Bönor
  • Persikor

Broccoli

Andra tips:

Utöver att inkludera dessa livsmedel i din diet bör du även undvika livsmedel som är rika på jod, vilket råkar vara de som är fördelaktiga för hypotyreos: ägg, persilja, fisk, skaldjur, mandlar, aprikoser, mm.

Å andra sidan är avkok på grönt te, hjärtstilla (en växt), citronmeliss och sugor väldigt fördelaktiga.

Du bör även träna regelbundet för att reglera din ämnesomsättning och undvika stimulanter så mycket som möjligt, eftersom dessa får dig att må sämre:

  • Alkohol
  • Kaffe
  • Läsk

Grönt te

Hypotyreos

Å andra sidan drabbas 3% av populationen av hypotyreos, framförallt kvinnor över 50 år eller de som precis varit gravida. Detta är en minskning av nivån av sköldkörtelhormoner i blodplasman, och ger symtom som inkluderar trötthet, utmattning, muskeltrötthet, frossa, oförklarade förändringar i vikten, depression och andra emotionella obalanser.

Det finns andra mer subtila symtom som kan hjälpa dig att upptäcka denna sjukdom, men de är själva inte lätta att märka av: blek eller gulaktig hud, vätskeretention, håravfall, brist på ögonbryn vid yttersidorna och väldigt torr hud.

Orsaker till hypotyreos

  • Olika typer av tyreoidit
  • Efter graviditet (och generellt efter att ha drabbats av hypertyreos)
  • Medfödda defekter
  • Strålbehandling på nacken
  • Sköldkörtelmedicin
  • Litiumbehandlingar
  • Kronisk brist på jod

Naturlig behandling

Utöver rätt behandling rekommenderar vi att äta följande livsmedel för att öka dina jodnivåer:

  • Persilja
  • Ägg
  • Aprikos
  • Vit fisk
  • Banan
  • Mandlar
  • Vattenkrasse
  • Gurka
  • Ärtor
  • Äpple
  • Fikon
  • Jodberikat salt eller havssalt
  • Fisk och skaldjur samt alger rika på jod

Lax

Andra tips:

Om du inte gillar alger, som vi rekommenderar eftersom de är organiska och inte innehåller giftiga substanser, kan du ta dem i pillerform istället. De ger dig inte bara jod, utan även andra mineraler och viktiga aminosyror som är fördelaktiga för kroppen.

Ett annat alternativ är att bereda ett algsalt. Mal ner havssalt och de alger du vill ha och blanda dem tillsammans i en tättslutande behållare. Saltet fungerar som ett konserveringsmedel. Du kan använda det på samma sätt som vanligt salt när du lagar soppa, stuvningar, mm.

Du bör undvika följande livsmedel eftersom de blockerar absorptionen av jod: kål, brysselkål, blomkål, broccoli, spenat, soja, persikor och bönor, såväl som bearbetad och raffinerad mat samt kranvatten.

Du kan även göra mynta- och ingefärste och laga mat med mindre mängder cayennepeppar.

Bilder från Ulterior Epicure, Daniel Friedle och Pokrzywinski.