Sanningen om hudvård och hudens hälsa

12 juni, 2020
Det finns flera myter om hudvård och hudens hälsa som kan påverka din hud negativt. Det finns också vissa saker som du kanske inte känner till som är viktiga för att skydda din hud. Fortsätt läsa för att ta reda på mer!

Hudvård och hudens hälsa får inte alltid den uppmärksamhet som detta ämne förtjänar. Även om detta är ett viktigt och också det största organet i vår kropp, tenderar vi att försumma vår hud. Faktum är att de flesta av oss bara uppmärksammar vår hud av rent estetiska skäl.

Men huden gör mycket mer än att bara vara vacker. Den är faktiskt ansvarig för att skydda kroppen från omgivningen. Dessutom fungerar den som en barriär mot förändringar i temperatur, luft, bakterier etc. Hudens hälsa kan också spegla förändringar i andra delar av kroppen.

Visste du till exempel att det finns vissa tumörer, till exempel de som utvecklas i lungorna, som kan orsaka utslag på huden? Faktum är att många systemiska störningar visar sina första symptom på huden. Huden tillåter oss också att uppleva beröring samt påverkar vårt utseende, sexualitet och självkänsla.

I dagens artikel tar vi upp myter och fakta om hudvård och hudens hälsa.

Är det viktigt att dricka vatten för din hudvård och hudens hälsa?

Denna allmänna uppfattning är sann. Att dricka vatten är verkligen nödvändigt för att kroppen ska fungera och vara i balans. Huden måste också vara väl fuktad för att fungera optimalt.

Måste man dricka cirka 8 glas vatten om dagen för att upprätthålla hudens hälsa? Ja, du bör dricka mellan 1,5 och 2 liter (6-8 glas) vatten dagligen. Men detta är bara ett genomsnitt. Mängden vatten du behöver varierar beroende på olika faktorer. Träning, rumstemperatur och kost kan alla påverka ditt behov av vatten. Vilken typ av vatten du dricker påverkar dock inte hudens tillstånd.

kvinna dricker vatten
Att dricka vatten är nödvändigt för att främja hudens hälsa. Det är dock inte riktigt sant att alla måste dricka 8 glas per dag. Vissa behöver mer vatten och andra behöver mindre, beroende på många faktorer.

Kan solen bota akne?

Detta är en utbredd myt. Det är många som tror att om man solar kan det förbättra akne, men detta stämmer inte.

Först måste du veta att majoriteten av medicinska behandlingar som man använder för akne är fotosensibiliserande. Detta innebär att om du tar någon av dessa mediciner, kan solens strålar ge upphov till en hudreaktion. Om du utsätter dig för sol utan tillräckligt skydd kan du bli bränd. Då kan detta komma att förvärra din akne.

På liknande sätt, om du har nya ärr efter akne, kommer solens strålar att göra dem ännu mer synliga. Så försök att undvika exponering under de hetaste och ljusaste soltimmarna och använd alltid ett bra solskydd.

Du kanske är intresserad av den här artikeln: Sju tips för din hudvårdsrutin på kvällen

Förnyas huden ständigt?

Detta är sant. Huden är ett organ som har sin egen förnyelsecykel. Faktum är att våra celler regenererar sig kontinuerligt i det djupaste skiktet av huden. Därifrån migrerar de till överhuden (det ytligaste lagret i huden) och ersätter gamla celler.

Huden tar cirka 28 dagar på sig att förnyas. Men denna förnyelsetakt blir långsammare med åldern. Detta påverkas också av faktorer som solexponering, stress eller sömnlöshet och dålig kost.

hudvård och hudens hälsa: kvinna pekar på ögonen
Huden har sin egen förnyelsecykel. Men denna process förändras med ålder och livsstil.

Hudvård och hudens hälsa: kan man få bort celluliter med exfolierande behandlingar?

Många kvinnor tror att om de exfolierar sina lår och skinkor kan det hjälpa till att ta bort celluliter. (Celluliter beror på ansamlingar av fett i de djupare skikten av huden.) Tyvärr är detta en myt. I verkligheten är allt du uppnår genom att exfoliera att du stimulerar det mest ytliga lagret av huden. Av denna anledning kan du inte bli av med celluliter genom att endast göra detta.

Istället är det mest effektiva du kan göra för att minska celluliter att äta en sund kost samt träna regelbundet. Rådfråga en läkare och en personlig tränare om detta är ditt mål.

Du kanske är intresserad av: 7 naturliga och ekologiska hudvårdsprodukter

Påverkar stress hudens hälsa?

Detta är sant. En studie publicerad i Clinical and Experimental Dermatology har bekräftat detta. Konstant exponering för stress påverkar både hudens hälsa och resten av kroppen. Studien visar faktiskt att man kan se förändringar och dermatologiska sjukdomar som är direkt påverkade av stress.

Psoriasis är till exempel en kronisk hudsjukdom som är kännetecknad av uppkomsten av röda, fjällande och ofta kliande utslag. Den kan också orsaka smärta och sveda i de drabbade områdena. Det förvärras av stress.

Ett annat liknande scenario ligger bakom alopecia areata, eller fläckvis håravfall. Detta är en autoimmun sjukdom där ens eget immunförsvar orsakar håravfall. Det är kopplat till ångest och stress.

Lär dig mer om hudvård och hudens hälsa
Konstant exponering för hög stress kan påverka hudens hälsa. Faktum är att stress spelar en stor roll i flera hudsjukdomar.

Konstant exponering för hög stress kan påverka hudens hälsa. Faktum är att stress spelar en stor roll i flera hudsjukdomar.

Några sista tankar om hudvård och hudens hälsa

Detta är bara några exempel för att belysa att kanske inte allt du trodde att du visste om hudvård är sant. Har du några funderingar, kontakta din läkare för att få svar på dina frågor eller råd om dina hudproblem.

Det finns några enkla sätt att ta hand om hela huden på kroppen. Drick mycket vatten och få tillräckligt med sömn, eftersom det gynnar kroppens övergripande funktioner och hälsa. Dessutom vet du redan att långvarig exponering för sol kan vara skadlig för din hud och riskabel för din hälsa. Använd helst effektiva metoder för att skydda dig mot solen som solskyddsmedel av hög kvalitet, för att främja ditt välbefinnande.

  • Hunter, H. J. A., Momen, S. E., & Kleyn, C. E. (2015). The impact of psychosocial stress on healthy skin. Clinical and Experimental Dermatology, 40(5), 540–546. https://doi.org/10.1111/ced.12582
  • ¿Cómo hidratar la piel? – Parc de Salut Mar. (n.d.). Retrieved July 30, 2019, from https://www.parcdesalutmar.cat/es/dermatologia/consells-practics/hidratar-pell/
  • Haluza D, Simic S, Moshammer H. Sun Exposure Prevalence and Associated Skin Health Habits: Results from the Austrian Population-Based UVSkinRisk Survey. Int J Environ Res Public Health. 2016;13(1):141. Published 2016 Jan 19. doi:10.3390/ijerph13010141
  • Basavaraj, K. H., Navya, M. A., & Rashmi, R. (2011, July). Stress and quality of life in psoriasis: An update. International Journal of Dermatology. https://doi.org/10.1111/j.1365-4632.2010.04844.x
  • Rousset, L., & Halioua, B. (2018, October 1). Stress and psoriasis. International Journal of Dermatology. Blackwell Publishing Ltd. https://doi.org/10.1111/ijd.14032
  • Gupta, M. A., Gupta, A. K., & Watteel, G. N. (1997). Stress and alopecia areata: A psychodermatologic study. Acta Dermato-Venereologica77(4), 296–298.
  • Hosoi, J. (2006, August). Stress and the skin. International Journal of Cosmetic Science. https://doi.org/10.1111/j.1467-2494.2006.00330.x