Så tar du hand om dina diabetesfötter

· augusti 16, 2018
Obalans i blodsockernivåerna påverkar fothälsan för diabetiker. Det ökar risken för sår och amputering.

De komplikationer som kan uppstå på grund av höga blodsockernivåer kan minska blodflödet till kroppens nedre extremiteter. Det försämrar artärerna och nerverna i fötterna, och kan leda till så kallade diabetesfötter.

Det kan utvecklas gradvis, särskilt om blodsockret inte regleras.

Som ett resultat blir området mindre känsligt och sannolikheten ökar för att sår och sprickor uppstår, och dessa kan i sin tur leda till farliga infektioner.

Därför är det viktigt att du gör det du kan för att själv ta hand dina diabetesfötter.

Om du ser till att vårda dina fötter på rätt sätt kan du förhindra att eventuella komplikationer uppstår. Läs vidare så ska vi berätta hur du gör.

Vad är diabetesfötter?

Ta hand om dina diabetesfötter

Har man blodsockernivåer som är över det normala kan det leda till många olika besvär med hälsan. Ett av dessa är diabetesfötter.

Tillståndet orsakas av minskat blodflöde i benen (vaskulopati) eller av nervproblem (neuropati).

Båda dessa leder till en serie symptom som kan påverka livskvaliteten eftersom det kan göra att man förlorar en stor del av sin känslighet och löper risk för att drabbas av sår som kan ta lång tid att läka.

Symptomen varierar beroende på hur allvarligt tillstånd av diabetesfot man har. Det är dock viktigt att ta hand om och vara uppmärksam på fötterna för att förhindra att tillståndet förvärras.

Tar man inte hand om en diabetesfot kan det leda till sår och infektioner. Om dessa i sin tur inte tas om hand kan man i värsta fall tvingas amputera.

Så tar du hand om dina diabetesfötter

Enligt Världshälsoorganisationen kan mer än 80% av fotamputationer som utförs på grund av diabetesfötter förebyggas genom vanlig behandling och vård.

Det viktigaste för att förhindra uppkomsten av komplikationer är att man får läkarvård för den underliggande diabetesen. Men som en kompletterande åtgärd är det också viktigt att man själv börjar med vissa viktiga vanor för att minska på riskerna.

Har du diabetes är det viktigt att du gör allt du kan för att förhindra skada på dina fötter. För sår tar lång tid att läka och kan leda till infektioner.

Gör helst vanorna permanenta eftersom riskerna hela tiden är höga, även om det inte finns några sår eller synliga symtom.

Undersök dina fötter varje dag

Undersök dina fötter varje dag

Först och främst kan en daglig kontroll av fötterna hjälpa dig att upptäcka eventuella ovanligheter eller problem som kan behöva särskild behandling. Så även om du inte upptäcker några synliga problem är det ändå viktigt att du ägnar lite tid åt dina fötter.

Var uppmärksam på symptom som:

  • Sår
  • Blåsor eller sprickor
  • Förhårdnader eller deformationer
  • Blåmärken eller inflammerade vener

Tvätta och desinficera

En av de grundläggande åtgärderna för att minska risken för fotinfektioner är att tvätta fötterna varje dag. Gör det med produkter som också är desinfekterande.

Det hjälper till att avlägsna bakterier, svamp och andra mikroorganismer. Som du säkert kan föreställa dig kan dessa ge allvarliga problem om det skulle uppstå sår på fötterna.

Sluta röka

Sluta röka för att förbättra blodcirkulationen

Cigaretter kan få artärerna att dra ihop sig. Därför bör alla diabetiker undvika att röka.

De gifter som finns i cigaretter minskar syretillförseln till fötterna. Dessutom kan de bidra till negativa komplikationer på grund av att de hämmar blodflödet.

Använd fuktgivande produkter för dina diabetesfötter

Någonting annat som är viktigt för att sköta diabetesfötter är att använda fuktgivande krämer som hjälper till att skydda huden.

Smörj in fötterna dagligen för att förhindra förhårdnader och sprucken hud, vilket minimerar risken för infektion.

Klipp naglarna raka

Se till så att naglarna inte växer in i huden

Tånaglarna bör klippas raka för att förhindra att de växer in i huden. När du klipper naglarna, se till så att du inte skadar hörnen på naglarna och nagelbanden.

Använd bekväma skor

Att alltid ha på sig skor som är bekväma och luftiga är ett av de bästa hjälpmedlen för diabetesfötter. Det hjälper till att förhindra inflammation och infektioner.

Insidan av skorna bör vara tillverkade av släta material. De bör vara utan delar som sticker ut, så att huden lätt kan andas.

Undvik högintensiva aktiviteter

Regelbunden fysisk träning är en viktig daglig vana för diabetiker eftersom det hjälper till att reglera blodsockret, men det är viktigt att man väljer sådan träning som inte har så stor påverkan på fötterna.

För att förhindra förhårdnader eller sår är det bäst att välja aktiviteter som:

  • Simning
  • Cykling
  • Yoga
  • Pilates

Slutligen är det väldigt viktigt för alla som har högt blodsocker att vara noga med att ta hand om sina fötter, och än viktigare är det om man har diabetesfötter. Tillsammans med regelbundna läkarkontroller kan man då förhindra allvarligare komplikationer.