Så gör du för att odla groddar hemma

Välj den baljväxt du gillar och experimentera tills du får dina egna groddar. Groddar är ett mycket mångsidigt livsmedel och kan användas i en mängd olika rätter.
Så gör du för att odla groddar hemma
Cesar Paul González

Granskad och godkänd av biologen Cesar Paul González.

Skriven av Equipo Editorial

Senaste uppdateringen: 01 januari, 2023

Groddar är ett livsmedel rikt på näringsämnen och med många utmärkta egenskaper. Därför ska du idag få lära dig hur du kan odla groddar själv hemma.

Du känner säkert till de vanliga alfalfagroddarna. Visste du att det går att grodda mycket annat än bara just dessa frön?

Detta är livsmedel med lågt kalorivärde, med stora mängder näringsämnen, i vissa fall till och med större än de som finns i själva fröna, enligt studier publicerade i NCBI. Därför kan de vara mycket fördelaktiga för hälsan. Rådgör gärna med en nutritionist för att veta vilken typ av groddar som du skulle behöva inkludera i din kost.

Idag kan du hitta groddar i butiker specialiserade på ekologisk och hälsokost, men det är också väldigt enkelt att grodda själv hemma. Är du nyfiken på att lära dig hur?

Vad du behöver för att odla groddar

Hur man odlar groddar.
Många använder mindre frön, men det går att använda även bönor och ärtor.

Alla frön som kommer från baljväxter och spannmål kan du grodda. Exempelvis kan du använda frön från pumpa, rädisa, alfalfa, ärtor, vattenkrasse, kikärter, sesam mm.

Använd helst ekologiska frön som är ordentligt förpackade och rengjorda. Det är också viktigt att välja rätt vatten, såsom källvatten. I Sverige kan vi som regel fortfarande använda vårt kranvatten.

Procedur för att odla groddar

  1. Det första mycket viktiga steget är att noggrant rengöra fröna eller det du valt att grodda.
  2. Sedan lägger du fröna i en skål (helst en djup).
  3. Sedan tillsätter du så pass mycket vatten så att fröna blir blöta, men utan att dränka dem.
  4. Ställ sedan allt på en mörkt plats där det inte får direkt ljus, och vänta.
  5. Kom ihåg att kontrollera dagligen för att se om vattnet minskar. Detta för att fröna absorberar det och en hel del går förlorad vid avdunstning. Om du ser att det inte finns något vatten kvar, tillsätt mer.
  6. Små vita groddar dyker vanligtvis upp efter några dagar, en till tre. Du bör byta vattnet i omgångar tills alla groddar har kommit fram och processen är klar.
  7. Slutligen bör du tvätta groddarna väl i ett durkslag före konsumtion.

Så lätt var det att odla groddar! Lätt, eller hur?

Viktiga detaljer att tänka på

Om de har för mycket vatten eller du har glömt bort dem ett tag kan mögel ansätta fröna. Händer detta är det bäst att slänga dem och börja om, eftersom intag av mögel kan vara mycket skadligt för hälsan genom att det kan skapa infektioner i kroppen.

Du bör göra samma sak om du tycker att de har en obehaglig lukt, eftersom det kan vara ett tecken på förruttnelse.

Lägg inte i för många frön utan lägg bara ett lager i skålen. Om fröna ligger ovanpå varandra, kommer proceduren för att få groddar förmodligen inte att fungera.

Frövolymen ökar avsevärt under processen. Tänk därför på att om du lägger i många små frön, kommer de att till slut ligga ovanpå varandra. Samma sak gäller om du lägger i större frön eller ärter, dvs. de kommer att ta för mycket plats.

När du slutligen får groddarna håller de sig perfekt i kylen några dagar.

Hur man äter dem

Du kan äta dem på många sätt – på smörgåsar, i sallader eller kokta. Även om det vanligtvis rekommenderas att äta dem råa så att de behåller alla sina näringsämnen, rekommenerar amerikanska livsmedelsverket FDA att tillaga dem för att förhindra risken för kontaminering av salmonella, listeria, E. coli och andra bakterier.

Beroende på vilken typ av frö som du använder kommer storleken på groddarna att vara olika. Det är viktigt att veta detta för att kunna äta dem vid rätt tidpunkt. Linser, till exempel, får groddar på upp till 4 till 5 centimeter, medan ris- eller vetegroddar bara blir några millimeter.

Grodningsprocessen är mycket enkel. Därför rekommenderar vi att du gör dina egna tester, experimenterar och själv ser resultaten!

Detta kanske intresserar dig
6 fantastiska hälsofördelar med chiafrön
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
6 fantastiska hälsofördelar med chiafrön

Dessa små fiber- och antioxidantrika frön är verkligen populära idag. Och med goda skäl! Vi berättar om 7 hälsofördelar med chiafrön.




Innehållet i denna publikation är endast i informationssyfte. Det kan inte under några omständigheter tjäna till att underlätta eller ersätta diagnoser, behandlingar eller rekommendationer från en fackman. Konsultera din betrodda specialist om du har några tvivel och sök dennes godkännande innan du påbörjar några procedurer.