Pilatesövningar för att minska midja och höft

Pilatesövningar är ett utmärkt sätt att förbränna det fett som samlas vid höft, midja och muskler på. Kolla in de bästa övningarna nedan!

Generellt sett så är områdena där mest fett samlas: midjan, höften och musklerna. Detta problem är väldigt vanligt bland kvinnor och kan bero på genetik eller dåliga vanor. Som en konsekvens så får vissa av oss sämre självförtroende och/eller fysiska hälsoproblem som kan påverka oss på en rad olika sätt.

pilates-2

I denna övning så är det viktigt att ha god koncentration och balans. Först ska du ligga på din sida med huvudet stött på din arm, med benen utsträckta ett över det andra.

Lyft upp det ena benet och spänn samtidigt magmusklerna samt undvik att kröka ryggen.

En annan position du kan använda är att stödja dina händer på golvet och sträcka ut benet rakt så att det skapar en enhetlig och rak linje med överkroppen.

För båda dessa positioner så bör du genomföra 20 repetitioner på 5 sekunder vardera och sedan byta sida.

Saxen

pilates-6

Denna övning tränar sittmuskulaturen, midjan och benen. För att börja lägger du dig med ansiktet nedåt och din kropp helt utsträckt. Böj sedan på benen och ta tag i utsidan av vristerna med dina händer.

Med kroppen och höften i golvet så tar du två djupa andetag och försöker stretcha så mycket som möjligt samtidigt som du bibehåller positionen.

Inhalera samtidigt som du gör bågen mindre. Lyft fötter och rygg uppåt och höj upp benen från golvet samtidigt som du håller armarna så utsträckta som möjligt. Försök att lyfta ditt bröst och huvud från golvet utan att släppa på spänningen i dina bens båge.

Andas långsamt ut och sänk ner dig själv till golvet för att vila.

Återgå till positionen igen tills din buk håller upp din kropp. Försök att bibehålla positionen med perfekt hållning i minst 20 sekunder och upp till en minut. Andas sedan ut utan att tappa kontroll över positionen.

För att avsluta övningen släpper du försiktigt dina ben, stretchar dina händer och vilar.

För bättre resultat

För bättre resultat med övningarna så är det viktigt att ha i åtanke andra faktorer, såsom näringsintag.

  • Inkludera fisk i din diet tillsammans med grönsaker, frukter, fullkorn och fisk.
  • Undvik att konsumera livsmedel med stora mängder fett och kolesterol. Undvik chips, stekt mat och läsk, bland annat.
  • Drick minst åtta glas vatten om dagen.
  • Ät mindre portioner flera gånger per dag.