Perfekta livsmedel för att rensa tarmarna

Leverns jobb är att extrahera näringsämnen från konsumerad mat så att de senare kan absorberas av kroppen. Tunntarmen är 5 till 7 meter lång medan tjocktarmen är mellan 1 och 1.5 meter. Tarmarna drabbas ofta av åkommor, som förstoppning, irritation och inflammation, och i denna artikel ska vi rekommendera några livsmedel som kan hjälpa till att förebygga och behandla vissa av dessa åkommor.

För att uppnå önskade resultat så är det första du bör göra en avgiftning, eftersom tarmarna samlar på sig rester som kan blockera normal transport av avföring och därigenom låta gifter irritera, inflammera och blockera grovtarmen. När tarmarna är helt rensade och rengjorda behöver du bara genomföra underhåll varje vecka, en rengöring om året och ha en hälsosam diet för att lite i taget läka dem.

Rensa tarmarna dagligen med mat

Det finns ingen bättre kur för att rensa tarmarna än ordentlig mat och näringsämnen. Mat är faktiskt den enda långsiktiga och definitiva rensningen av tarmarna som finns. Bland livsmedlen som kan rensa hittar vi specifika frukter, grönsaker, fibrer och vatten, med det finns inte några produkter från djur. Yoghurt är inte heller inkluderad, men den rekommenderas för att återställa tarmfloran.

Frukter och grönsaker

I kategorin frukt hittar vi de största kvantiteterna vitaminer, som ger energi och stärker vårt immunförsvar. De innehåller dessutom stora mängder fibrer och antioxidanter. Välj frukter noggrant och ät inte de som har mycket socker, som äpplen, citrusfrukter, papaya, mm. Vi kan hitta mineraler som bibehåller en god balans i vår kropp i grönsaker, och de innehåller dessutom goda mängder fibrer.

Välj stjälkar, som alfalfa, selleri och så många blad som möjligt. Tugga lugnt för att hjälpa tunntarmen att läkas lite i taget.

Spannmål, baljväxter och nötter

nötter

Dessa livsmedel tillhör gruppen som ger oss fibrer och hjälper oss att öka mängden järn i blodet. De ökar även peristaltiken i tarmarna och bildar ett typ av skydd i matsmältningssystemet som minskar risken för att lika ofta bli sjuk.

Alger

Psylliumfröskal och spirulina är perfekta för att absorbera absolut alla gifter som finns i tarmen och bildar dessutom en smörjande gel för avföringen. Att äta alger ofta, men med måtta, kan även hjälpa till att lösa problem som förstoppning, irritabel tarm, seg tarm och även rena blodet från tarmarna.

Omega-fettsyror och extra jungfruolivolja

Vi kan hitta omega-fettsyror i avokado, olivolja, druvkärnsolja och solrosolja, och de är utmärkta för att rensa tarmarna. Dessa livsmedel kan även smörja och nära tarmarna, och har dessutom förmågan att konvertera olösliga fibrer till enkelt smältbara fibrer.

Vatten

Vatten är din bästa bundsförvant när det kommer till tarmhälsa och kroppens hälsa rent generellt. Kroppen använder vatten för att hydrera, reglera kroppstemperaturen och rensa varje organ, inklusive tarmarna. Vatten är väldigt viktigt i tarmrensning och i läkeprocessen, och regelbundet intag av vatten frigör oss från gifter och rensar bort orenheter som kan gömma sig i tarmarna i åratal.

Veckoplan för att rensa tarmarna

För att göra ett ordentligt ”underhåll” av grovtarmen under dagen bör du dricka mycket vatten, äta hela frukter och råa, vältvättade grönsaker. Du bör göra detta under en 24-timmarsperiod.

Livsmedel som kan används för årlig rensning

På samma sätt som du gör en rensning varje vecka kan du göra en årlig rensning, och detta uppnår du genom att öka längden till en hel vecka, då du äter hela frukter och råa grönsaker. Du kan även lägga till grönt te utan socker innan frukost och dessutom dricka mycket rumstempererat vatten.

Som du kan se kräver avgiftning av kroppen inte mycket tid eller konstiga livsmedel. Det kräver bara att du följer en hälsosamt rutin och endast äter de indikerade livsmedlen med måtta. På så sätt bibehåller du din tarmhälsa och avgiftar dem.