Utför dessa övningar för att bli av med gas naturligt

· oktober 27, 2018
Din kost och din livsstil spelar en viktig roll i ditt liv, och för din matsmältning. Här är några tips och enkla övningar som kan hjälpa dig att bli av med gas naturligt.

Skulle du vilja lära dig hur man kan bli av med gas naturligt? De flesta hade nog sagt ja till detta eftersom det är något vi alla påverkas av till större eller mindre grad. I denna artikel kommer du lära dig några enkla tips för att bli kvitt detta irritationsmoment.

Gas produceras i kroppen med syftet att bryta ner maten. Ibland skapas det lite, ibland mer och vissa gånger kan det uppstå en obehaglig odör, något som de flesta störs av.

Typer av gas och deras orsaker

Gas kan produceras på två sätt. Det första sättet uppstår som en rapning eller hicka, och kan uppstå p.g.a. att man:

  • Äter för snabbt
  • Tuggar tuggummi
  • Sväljer luft

Den andra formen uppstår i de nedre delarna av matsmältningssystemet. Följande livsmedel kan orsaka denna typ av gas:

Dessa livsmedel upprör magen. De ger inte bara upphov till fysiska besvär, utan det kan även vara pinsamt.

Övningar för att bli av med gas naturligt

Dessa enkla övningar fungerar för både barn och vuxna. Det viktiga är att man håller igång kroppen så att gasen tas bort.

Cykling

Kvinna som cyklar.

Cykling är väldigt populärt hos folk i alla åldrar. Du kan använda en stationär cykel om du vill. Det beror helt på hur mycket tid du har. Rörelserna kommer aktivera magen och ta bort gasen på ett naturligt sätt.

Bebis-ställningen

Denna ställning är väldigt användbar om man snabbt vill bli av med gas. Du ställer dig på knäna, böjer dig framåt och sträcker ut armarna under 30 sekunder.

Du kan också ligga på rygg, samtidigt som du lyfter upp dina ben och knän. Ta tag i dina fötter med händerna och balansera under minst 30 sekunder.

Rör på höfterna

Denna övning är väldigt enkel och ett toppensätt för att bli av med gas naturligt.

  • Ligg ner på en bekväm plats med dina knän något böjda. Sträck ut dina armar bakom ditt huvud.
  • Vrid på höfterna och rör dina knän från den ena sidan till den andra.
  • Andas lugnt medan du rör dig. Rör på benen utan att röra på varken överkroppen eller axlarna.

Kobraställningen

Kobraställningen är perfekt för att bli av med gas naturligt. Lägg dig ner på mage på en matta. Ställ dig sedan på tåspetsarna och händerna. Händerna bör vara rakt under dina axlar.

  • Sträck dina armar samtidigt som du andas in så att ditt bröst gradvis lyfts från golvet utan att resten av kroppen flyttar sig.
  • Dra ihop rumpmusklerna och håll denna ställning under minst 30 sekunder. Andas genom näsan.

Nedåtgående hundställning

Kvinna som utför yoga.

Den nedåtgående hundställningen (även kallad dhanurasana inom yogan) är en ställning som tar bort gas naturligt och som även stärker kroppen. Du blir även av med den gas som uppstår vid mensvärk.

Håll huvudet nedåt samtidigt som du står på händer och fötter som på bilden ovan.

  • Böj dina knän och för fötterna framåt så att du kan hålla dina anklar.
  • Håll denna ställning under några sekunder.

Om du är konsekvent med dessa övningar kommer du bli av med både gas och pinsamma situationer!