Sluta dricka läsk och upplev 8 hälsoförbättringar

· januari 23, 2018
Visste du att även light-drycker påverkar din ämnesomsättning och gör att du lägger på dig kilon? Slutar du dricka läsk kommer du mycket lättare kunna gå ner i vikt.

Att dricka sockerhaltiga drycker är en ohälsosam vana som har en väldigt dålig effekt på kroppen. Du bör därför allvarligt överväga att sluta dricka läsk.

Men trots otaliga varningar om läskdrickande föredrar miljontals människor fortfarande läsk framför naturliga drycker.

Det verkar som att det beror på det höga sockerinnehållet. När kroppen bearbetar sockret skapar det ett beroende.

Vissa läskedrycker innehåller dessutom koffein och kemiska tillsatser, vilket gör det nästan omöjligt att sluta.

Därför är det viktigt att veta att det påverkar hälsan att dricka läsk, och även om du inte märker det på en gång ökar läsk risken för ämnesomsättningssjukdomar.

Därför vill vi i den här artikeln dela med oss av 8 intressanta positiva förändringar du kan vara med om genom att helt enkelt sluta dricka läsk.

Hälsoförbättringar du får uppleva om du kan sluta dricka läsk

1. Din energi kommer öka

Du kommer känna att du har mer energi om du lyckas sluta dricka läsk.

När man dricker läsk ökar blodsockernivåerna. Det kan medföra trötthet och koncentrationssvårigheter.

De kemiska beståndsdelarna i läsken påverkar cellernas hydratiseringsprocess, och minskar även kroppens förmåga att syresätta vävnaderna.

Resultatet är att du känner dig tröttare och att din mentala kapacitet påverkas.

2. Du minskar risken för tandproblem

Läsk innehåller sura ämnen och raffinerat socker som båda bryter ner emaljen som skyddar tänderna, och gör dem mer mottagliga för infektioner.

Med tiden ger kemikalierna gula fläckar på tänderna. Genom att tänderna försvagas ökar risken för problem som hål.

3. Du går ner i vikt om du kan sluta dricka läsk

Sluta dricka läsk och gå ner i vikt.

En av de mest märkbara fördelarna med att sluta dricka läsk är att du efter bara några dagar kommer börja gå ner i vikt.

Det höga sockerinnehållet i läsk är en av huvudorsakerna till ämnesomsättningssjukdomar, och som gör att man blir överviktig.

Det gäller även läsk med etiketterna ”light” eller ”zero”. För även om dessa innehåller mindre kalorier påverkar de fortfarande din ämnesomsättning.

4. Sluta dricka läsk och minska sötsuget

När du byter ut läsken kommer din hjärna mer och mer börja anpassa sig till hälsosammare drycker. Allteftersom kommer du även känna att sötsuget minskar.

Socker och artificiella sötningsmedel ökar utsöndringen av hungerhormoner. Det är därför du ofta vill äta när du dricker läsk.

5. Sluta dricka läsk och minska benproblem

Sluta dricka läsk och minska benproblem.

Läsk, speciellt kolsyrad läsk, påverkar din benhälsa negativt.

  • Det höga innehållet av fosfor och kemiska tillsatser minskar kroppens upptag av kalcium. Med det kommer problem med benförlust.
  • Det medför i sin tur att benet nöts snabbare, och utsätter dig för risken att få benskörhet.

6. Din matsmältning förbättras

Även om det finns många faktorer som påverkar matsmältningen är det bra att veta att om man kan sluta dricka läsk kan det hjälpa en att undvika sådana problem.

Beståndsdelarna i läsk ändrar pH-värdet i tarmfloran, samt ökar surheten och gaserna.

7. Sluta dricka läsk och få friskare och hälsosammare hy

Din hy kommer se friskare ut.

 

Eftersom läsk har mycket kemiska substanser och raffinerat socker snabbar de upp hudens cellulära nedbrytning, vilket leder till att du börjar uppvisa tidiga ålderstecken.

Dessutom ökar läsk närvaron av gifter i blodet. Genom att de minskar blodets förmåga att syresätta huden gör det att den ser torr och grå ut.

Påverkan på huden är så märkbar att den kan jämföras med effekterna av cigarettgifter.

8. Minska risken att få njursten

Njursten är en åkomma som innebär att små stenar av mineralrester samlats i njurarna. Man drabbas av det när kroppen inte klarar av att passera stenarna genom urinering.

Njurstenar blockerar urinvägarna och kan ha allvarliga konsekvenser på hälsan.

Bland de största orsakerna till njursten hittar vi kostvanor. Vissa livsmedel har kraftigare inverkan på njurarna.

Sockerhaltiga och kolsyrade drycker medför stora risker för att drabbas av njursten, eftersom de gifter och kemikalier som finns i dem gör det svårare för njurarna att rengöra sig själva.

De som dricker läsk löper dubbelt så hög risk att drabbas av njursten jämfört med de som låter bli.

Hur ofta dricker du läsk? Har du det som en vana? Tänk i så fall på vilka skador det kan åsamka din kropp, och försök att sluta dricka läsk. Drick i stället vatten, osötad juice eller andra naturliga drycker.