Mindre kända fördelar med vindruvskärnor

Tugga vindruvskärnor väl för att de ska vara lättare att smälta. De kan även blötläggas i 24 timmar för att aktivera egenskaperna och få dem att verka snabbare.

När vi äter denna mäktiga frukt slänger vi ofta både vindruvskärnor och stjälkar. Men kärnorna är precis lika näringsrika som själva druvan. De må vara små, men de innehåller mycket fördelaktiga egenskaper.

Upptäck de mindre kända fördelarna hos vindruvskärnor i denna artikel.

Var bör jag inte kasta vindruvskärnor?

Vindruvskärnor är ett av de mest fördelaktiga livsmedel som finns. De kan hjälpa dig hålla dig frisk och vacker, såväl som bota sjukdomar, hjälpa din viktnedgång, mm.

Några av egenskaperna och förmågorna hos dessa små kärnor inkluderar (och fler kommer säkert upptäckas med mer forskning):

  • De är en utmärkt källa till antioxidanter.
  • De skyddar kroppen från fria radikaler.
  • Hjälper till att undvika åldrande i förtid hos organ, vävnad och celler.
  • Håller kroppen ung.
  • Hjälper dig att undvika åldersmärken och rynkor.
  • Förbättrar cirkulationen.
  • Skyddar kroppen från föroreningar, tobak och andra sjukdomsorsakande ämnen.
  • Renar blodet från effekterna av medicinering och stor alkoholkonsumtion.
  • Stärker väggarna i vener och artärer (tack vare sina flavonoider).
  • Förbättrar hjärt- och kärlhälsan, vilket är varför de rekommenderas för personer som drabbats av hjärtattacker.
  • Deras antiinflammatoriska egenskaper behandlar sjukdomar som artrit, gastrit, bihåleinflammation och dermatit.
  • Rensar tarmarna.
  • Håller ögon, hud och hjärna i god form.
  • Förebygger degenerativa sjukdomar.
  • Undviker bildningen av pack i artärerna.
  • Hjälper till att stoppa håravfall och främjar ny hårtillväxt.
  • Håller bindväven ung och frisk.
  • Motverkar allergi, sår och histaminer.
  • Hjälper till att förebygga cancer.
  • Saktar ner utvecklingen av starr och glaukom.
  • Stärker lungorna för att undvika andningssjukdomar.
  • Stärker kroppens försvar och immunsystemet för att förebygga många typer av sjukdomar.

Vi rekommenderar att du läser: Upptäck 5 otroliga fördelar med papayafrön

Hur äter man vindruvskärnor?

Frågan kan låta irrelevant eftersom du helt enkelt äter druvan utan att spotta ut fröna.

Det är dock inte det enda sättet att äta dem och dra nytta av deras fördelar. Extrakt och kapslar med vindruvskärnor kan köpas i örtbutiker och hälsokostaffärer.

Om du ska äta druvor bör du komma ihåg att tvätta dem väl för att få bort smuts och bekämpningsmedel från skalet.

Det är bäst att äta ekologiska druvor. Du kan även ta bort kärnorna från druvan för att tvätta, torka och sedan tillsätta dem i smoothies, shakes eller juicer – färska eller bearbetade.

Vissa väljer att blötlägga dem i 24 timmar för att aktivera deras egenskaper innan de äter dem.

Glöm inte att du måste tugga dem väl då de är svåra att smälta. Den rekommenderade dagliga dosen är 300 mg (om man tar kapslar).

Det finns inga biverkningar. Vindruvor är det perfekta mellanmålet när du eller barnen vill ha något sött. Du undvikar att äta för mycket sötsaker och kan njuta av alla de fördelar som vindruvorna kommer med.

Vindruvskärnor

Dieten med vindruvor (och kärnor)

Tack vare denna frukts många fördelar för viktnedgång och fettminskning väljer många att använda den i sin dagliga diet eller för avgiftning (ytterligare en av dess egenskaper som vi har belyst).

Allt du behöver göra är att köpa ett kilo röda vindruvor (det finns olika sorter) och välja en dag i veckan att börja dieten på för att avgifta och tappa vikt:

  • Dieten pågår endast i 24 timmar och ska inte genomföras för ofta. Du måste vänta i två månader innan du upprepar den.
  • Ta två matskedar extra jungfruolivolja på tom mage. Tillsätt några droppar citronsaft i ett glas varmt vatten och drick.
  • Kom ihåg att du inte kan äta vindruvor med annan mat. Du måste vänta i 20 minuter på att frukten ska smälta, för annars jäser frukten i magen och orsakar obehag, gaser och matsmältningsproblem.
  • Du kan äta vindruvor med andra frukter, men det är inte rekommenderat eftersom du då inte kan dra full nytta av någon av dem.
  • Tugga fröna väl och krossa dem med dina tänder.
  • Vänta tio minuter efter att du tagit olivoljan och citronvattnet innan du äter dina 25 cl färska vindruvor.
  • Efter två timmar äter du ytterligare 25 cl. Drick gott om vatten mellan dem.
  • Vid lunchtid (två timmar efter ditt senaste mellanmål) äter du en tallrik ångade grönsaker och en näve fullkornsris.
  • Ät 25 cl vindruvor varannan timme fram till middag, som bör bestå av 25 cl grönsakssoppa, grillad fisk och färsk sallad med olivolja och citronsaft.
  • Två timmar innan du går till sängs äter du ytterligare 25 cl vindruvor.

Olja-på-vindruvskärnor

Vänta inte med att prova på denna fantastiska diet som hjälper dig eliminera fett och minskar vätskeretention. Dra framförallt nytta av fördelarna hos de näringsrika och medicinska vindruvskärnorna.

Se även: Åtta läkande egenskaper hos vindruvskärnor