Orsaker och kurer för gaser

Här är orsakerna och kurerna för gaser. Utöver att dricka en kopp te efter middagen kan vi även använda oss av olika kryddor i våra favoriträtter för att neutralisera gasighet.

Gaser, eller flatulens, är riktigt irriterande för personer som lider av dem och är även ett tecken på att något i ditt matsmältningssystem inte fungerar som det ska. Detta kan röra sig om sättet du äter på, att maten inte smälts ordentligt, brist på matsmältningsenzymer eller influenser från stress och känslor, bland annat.

I denna artikel ska vi förklara de olika faktorerna som kan orsaka dessa problem, och även gå igenom några enkla, hemgjorda kurer för gaser som kommer hjälpa dig att fixa detta problem naturligt och enkelt, utan att behöva ta till läkemedel.

Varifrån kommer gaser?

Det finns en rad olika faktorer som kan orsaka gaser eller flatulens hos personer efter att de har ätit. Låt oss gå igenom några av de huvudsakliga:

  • Att äta för snabbt, med munnen öppen eller utan att tugga ordentligt, eftersom detta resulterar i att du sväljer mer luft.
  • Livsmedel som jäser i magen på grund av brist på magsyra.
  • Livsmedel som din kropp inte klarar av eller inte kan ta upp ordentligt. De vanligaste livsmedlen är de som innehåller gluten eller laktos.
  • En obalans i tarmfloran.
  • Konsumtion av ”gasiga” livsmedel, som baljväxter, kål, lök, kronärtskocka, mm.
  • Konsumtion av vissa fiberrika anti-förstoppningsmedel, till exempel sådana som innehåller linfrön, psylliumfrön eller fibrer.

Det finns även andra indirekta faktorer som kan få dig att drabbas av gaser, som följande:

  • Stress och känslomässiga spänningar
  • Stillasittande

Slappna av med citronmeliss

Det första steget för att undvika gaser är att lära dig hur du äter rätt utan att stressa eller distraheras av andra sysslor, i en bekväm och lugn miljö, oavsett om du är ensam eller i sällskap.

Om du tenderar att vara nervös eller för tillfället upplever en stressig eller ångestladdad situation, eller om du äter på en plats som gör dig upprörd och inte kan undvika detta, bör du även försöka dricka teer för att göra dig mer avslappnad under morgonen och eftermiddagen, några timmar innan du äter. Ett av de bästa teerna för detta är citronmeliss, vilket även hjälper till att balansera nerv- och matsmältningssystemen.

Om du inte kan dricka citronmeliss som ett te kan du prova extrakt eller tabletter.

Ingefära för att stimulera matsmältning

Ingefära är perfekt för din hälsa av många anledningar, men i denna artikel ska vi fokusera på dess förmåga att stimulera utsöndringen av magsyror som hjälper till att ordentligt smälta maten. Så länge du inte lider av gastroesofageal refluxsjukdom (GERD), som i de flesta fall orsakas av ett diafragmabråck, är denna rot utmärkt att dricka innan måltider. Du kan bereda den som ett te eller helt enkelt tugga på rå ingefära. Du kan även köpa kanderad ingefära, som kombinerar söta och kryddiga smaker och utgör en perfekt godsak innan måltider.

te-jengibre-nerdling-300x200

Laga mat med kummin och fänkål

Du bör även vänja dig vid att inkludera medicinalväxter i dina dagliga måltider – framförallt aromatiska kryddor och sådana som kan hjälpa dig bekämpa gaser. De mest effektiva är kummin och fänkål, och du bör inte tveka att lägga till dessa produkter i din matlagning, framförallt inte om du planerar att äta baljväxter eller ”gasiga” grönsaker, som vi förklarade ovan. Dessa kryddor ger din mat en annorlunda smak utan att vara för starka, och du kan alltid lägga till andra smaksättare för att ge dina rätter ny smak.

Enzymer från ananas och papaya

När rött kött eller fisk är den huvudsakliga delen av din måltid tillsammans med grönsaker eller en sallad kan du alltid avsluta med en fruktig dessert, och de bästa alternativen är färsk ananas eller papaya, eftersom dessa tropiska frukter har enzymer som hjälper oss smälta proteiner. Du bör dock undvika dessa frukter om din måltid består av mycket mjöl eller stärkelse (pasta, pizza, bröd, potatis), eftersom de kan göra det svårt för din kropp att smälta mat med mycket stärkelse.

Generellt sett är de enda två frukter du kan äta med dina måltider äpplen och päron, eftersom resten tenderar att försämra matsmältningen genom att orsaka jäsning som producerar mer gas. Ett mycket nyttigare alternativ är att äta frukt mitt på morgonen eller på eftermiddagen.

Om du handlar på apotek eller hälsokostbutiker kan du även prova på tillskott med matsmältningsenzymer. Du kan ta dessa då och då, men förlita dig inte på dem för mycket eftersom det bästa alternativet alltid är att förbättra din magfunktion med naturliga ämnen.