Lindra ischias och ländryggssmärta

Det finns en psykologisk teori om att dessa typer av smärta inträffar som en somatisering av olösta, emotionella problem.

Det finns två väldigt lika tillstånd som orsakar smärta och brist på rörlighet i ryggraden. Fler och fler patienter upplever dessa problem, antingen på grund av att de sitter för länge utan att röra sig eller att de sträckt sig. Läs vidare för att få reda på hur man behandlar ischias och ländryggssmärta.

Ischias: vad du behöver veta

Irritation av ischiasnerven, eller ”ischias” som det normalt kallas, orsakar smärta i den nedre delen av ryggen. Denna smärta sprider sig ut i benen och kan nå tårna.

Detta är ett av de vanligaste problemen hos vuxna och framförallt medelålders män med stillasittande jobb. Smärtan kan hålla i sig i dagar, veckor och till och med år, och begränsar rörligheten hos den drabbade.

”Ischias” inträffar när ischiasnerven trycks ihop på grund av rörelser, tunga lyft eller helt enkelt genom att hålla ryggraden i samma position hela dagen. Rötterna för denna nerv börjar i ryggraden, går genom kotorna, ner i rumpan och till de yttre delarna av fötterna.

Vissa vanliga orsaker för ischias inkluderar:

  • Diskbråck
  • Avsmalnad ryggradskanal
  • Piriformis syndrom
  • Frakturer
  • Tumörer
  • Pagets sjukdom
  • Graviditet

Dess symptom inkluderar

  • Smärta som varierar i styrka beroende på rörelse
  • Omöjlighet att röra sig fritt, vilket kan inkludera att komma upp ur sängen, knyta skosnören eller att lyfta något från marken.
  • Förändringar i hudens känslighet
  • Muskelsvaghet
  • Brist på reflexer
  • Känsla av lamhet när man går

Ryggrad

Ländryggssmärta: vad du bör veta

En stor majoritet av alla människor har drabbats av ländryggssmärta någon gång under sina liv. Den kallas även lumbal smärta och sätter sig i rumpan och överkroppen – närmare bestämt från där revbenen slutar till rumpans slut.

Det är den huvudsakliga orsaken för funktionshinder för personer mellan 20 och 45 år, och blir allt värre med ålder. Ryggraden består av olika ben (kotor) och separeras av diskar av brosk som dämpar stötar. Ryggraden täcks även av ett tunt lager brosk som hålls på plats av muskler och ligament.

Ländryggen är den nedre delen av ryggen och består av fem ryggkotor som kopplar samman bröstet med bäckenet och benen. Den möjliggör för oss att rotera, huka och luta oss, och ger oss dessutom styrkan att gå, springa och stå. När du drabbas av ländryggssmärta så kommer alla dessa rörelser orsaka smärta.

Det finns två typer av ländryggssmärta: specifik och icke-specifik. Specifik är när orsaken för smärtan är känd och utgör runt 20% av fallen. Vissa av sakerna som kan orsaka problemen är osteoartrit (degenerativ artrit), osteoporos, diskbråck och spinal stenos. I icke-specifika fall, som utgör de resterande 80% av fallen, så är den exakta orsaken till smärtan okänd. Faktorer som ofta orsakar ländryggssmärta är tunga lyft, stress, dålig hållning eller psykologiska faktorer bland andra.

En annan klassificering för ländryggssmärta baseras på hur länge smärtan håller i sig: akut (mindre än sju dagar), subakut (sju dagar till sju veckor) och kronisk (över sju veckor).

Ryggsmärta

Hur behandlar jag ischias och ländryggssmärta?

Enligt traditionell kinesisk medicin så kan problem såsom ischias och ländryggssmärta påverka njurarna och blåsan, och tillskrivs överdriven konsumtion av kött, kryddstark mat och alkohol. Det finns en psykologisk teori som föreslår att ländryggssmärta är somatiseringen av ouppklarade, emotionella problem, såsom förlust av arbete, skilsmässa, fattigdom, etc.

Utöver att fastställa orsaken till smärtan i din rygg och dina ben så är det dock bra att känna till några behandlingar och lösningar. De mest naturliga och effektiva är:

Massage

Lägg lite mandelolja eller eterisk johannesörtsolja i en skål och blanda med lika delar arnika- och rosmarinextrakt. Massera från fötterna upp på benen och till ländryggen. Detta värmer upp och gör kroppen avslappnad. För att göra den ännu effektivare kan du fortsätta att massera runtom på kroppen, men fokusera på axlar och nacke.

Terapi

Om smärtan orsakas av emotionella eller psykologiska problem så kan du söka råd från en psykolog. Detta kan lindra smärtan och patienten kommer må bra av att tala om sina problem, trauman och rädslor.

Träning

Yoga

Vissa typer av träning eller discipliner, såsom yoga, tai chi, simning, pilates eller vattenaerobics, kan lindra ländryggssmärta. Det är alltid bra att träna tills ”kroppen börjar jämra sig”, men utan att pressa för mycket. Glöm inte att värma upp och stretcha.

Håll dig aktiv

Försök att undvika att sova för mycket eller att sitta i samma position i timmar. På jobbet ska du gå upp och promenera, till exempel.

Applicera hetta

Om du inte har någon som kan ge dig massage och inte har råd med en specialist så är det en utmärkt idé att placera en elektrisk värmedyna på det smärtsamma området i en halvtimme. Detta kan göras medan du ser på TV, läser eller talar i telefon.

Vi hoppas att du gillade denna artikel om hur du behandlar ischias och ländryggssmärta!