Lär dig om 5 av de farligaste vanorna

november 19, 2017
Även om vi inte anser det vara den farligaste vanan kan stress leda till återkommande hälsoproblem. Det inkluderar huvudvärk, ångest och även depression.

Vi har alla många olika vanor, men vissa av de farligaste vanorna blir ibland med tiden konstanta och giftiga. Det är svårt att leva ett perfekt liv, men det finns alltid sätt att hålla sig frisk.

Giftiga vanor nu för tiden

Vanor beror på miljön där de utvecklas. Våra vanor förändras gradvis beroende på vår kultur, våra uppfattningar, vårt jobb och andra personliga och sociala faktorer. Ett väldigt klart exempel är exempelvis teknologin.

Redan som små är vi omringade av teknologi. Det främjar en viss utveckling på en mental nivå. Det bidrar dock också till en stillasittande livsstil och andra vanor som inte är så värst hälsosamma.

De farligaste vanorna

Som sagt är en vana något som praktiseras regelbundet och rutinmässigt. Men bara för att man är konsekvent innebär det inte att det är en bra sak. Låt oss titta på några av de farligaste vanorna man borde försöka undvika.

En stillasittande livsstil

Man i soffa

Utöver att det anses vara en stor anledning till många dödsfall är det inte alla som ser en stillasittande livsstil som något dåligt.

  • Kroppen måste såklart återhämta energi, men att ägna för mycket tid i sängen eller på soffan är inte bra.
  • Om man har en stillasittande livsstil kan det ge upphov till sjukdomar som osteoporos, artrit och artros.
  • Det är även farligt för ditt kardiovaskulära system eftersom det ökar risken för hjärtattack.

Överdriven stress

Det är vanligt att man upplever perioder av stress. Det händer alla, och vi borde därför lära oss att hantera det. Om stressen blir för stor kan dock bli farligt.

Stress bör regleras precis som allt annat. Även om det är ett resultat av flera fysiologiska reaktioner bör det inte bli en vana, eftersom det kan ge upphov till:

  • Ångest
  • Hjärtklappningar
  • Huvudvärk
  • Dåligt humör
  • Ilska
  • Depression

Att inte äta frukost

Kvinna och brödbit

Det är en av de skadligaste vanorna. Det värsta är att folk inte inser hur viktig frukosten egentligen är. Alltför många skippar frukosten för att gå ner i vikt, men det kan faktiskt ha motsatt verkan. Andra säger exempelvis att de inte har tid eller att deras livsrytm går för snabbt för att de ska hinna laga något på morgonen.

Oavsett vilken anledning det rör sig om är en avsaknad av frukosten en av de skadligaste vanorna. Näringsbristen från natten och att inte äta på morgonen påverkar dina kognitiva svar. Det leder därför till mindre uppmärksamhet och en oförmåga att utföra akademiska aktiviteter.

Ensamhet

Människan är en social varelse, vilket innebär att vi är beroende av varandra, oavsett om det gäller arbete eller nöje. Att ägna tid själv är också hälsosamt (att lära känna och reflektera över sig själv), men när man är för ensam är det något som inte står rätt till.

När ensamheten blir en vana påverkar det ditt psykologiska tillstånd, vilket i det långa loppet leder till nervositet, ångest och depression.

Att undvika solkräm

Kvinna vid hav med solkräm på rygg

Solen är inte lika snäll som du kanske tror, och att få en solbränna är inte lika hälsosamt som det kanske verkar. Det är bra att fokusera på utseendet så länge som du är skyddad. När du undviker solkräm tar din hud skada, vilket ger upphov till rödhet och en brännande känsla. Med tiden kan du utveckla fräknar, rynkor och åldersfläckar.

Du får inte heller glömma att det finns andra delar av kroppen som solen också kan påverka, som exempelvis dina ögon.

Quinn, J. M., Pascoe, A., Wood, W., & Neal, D. T. (2010). Can’t control yourself? Monitor those bad habits. Personality and Social Psychology Bulletin. https://doi.org/10.1177/0146167209360665 Robertson, R., Boyce, T., & Dixon, A. (2008). Commissioning and behaviour change: kicking bad habits final report. The King’s Fund. Verplanken, B., & Faes, S. (1999). Good intentions, bad habits, and effects of forming implementation intentions on healthy eating. European Journal of Social Psychology. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0992(199908/09)29:5/6<591::AID-EJSP948>3.0.CO;2-H