Lär dig mer om härdade fetter och hur du undviker dem

13 juni, 2020
I en rapport från en expertkommitté från WHO betonades behovet av att avsevärt minska eller eliminera transfettsyror i härdade fetter i den industriella produktionen av livsmedel.

Det finns många typer av fetter i livsmedel. Vissa är sunda och nyttiga, medan andra är skadliga. Härdade fetter är vegetabiliska fetter som kan bete sig som animaliska fetter i kroppen.

Transfetter, som är en typ av omättade fettsyror, bildas vid ofullständig härdning av fett. Läs mer om dem i den här artikeln!

Vad är härdade fetter?

Härdade fetter  är fetter som är resultatet av en kemisk process som kallas hydrogenering. Vid ofullständig hydrogenering bildas även transfetter. Många experter är emot att man använder detta inom matindustrin. Faktum är att ingen expert rekommenderar dem, inte ens i låga halter.

Du bör undvika dessa typer av fetter i så hög utsträckning som möjligt. Transfetter bildas genom hydrogeneringen av vegetabiliska oljor (som omvandlar dem från omättade till mättade). De är de mycket skadligare än naturliga mättade fetter.

Den här artikeln kan intressera dig: Effektiv diet för att minska det onda kolesterolet

Hur man framställer dessa fetter

härdade fetter: margarin
Härdat fett genomgår en kemisk process som gör det mer användbart och praktiskt för tillverkarna. Tillverkningskostnaden av dem är lägre än för andra fetter.

Transfetter, och härdade fetter, är resultatet av en kemisk process som gynnar tillverkarna på många sätt, mest för att de är billigare än andra typer av fetter. Transfetter är dock farliga för vår hälsa.

Många olika livsmedelsindustrier tillsätter väte till ingredienser som innehåller olika fetter i flytande form, till exempel oljor. Genom att sedan behandla dem med mycket höga temperaturer gör de dem fasta och solida.

På detta sätt får de fram livsmedel som håller sig längre och ser mer aptitliga ut. Processen ger livsmedel som är lättare att tillaga eftersom de inte lika lätt kan bli förstörda under tillagningen.

Hälsoeffekterna

Du kan hitta transfetter och härdade fetter i de flesta bearbetade livsmedel. Att få i sig så lite som 5 g transfett om dagen anses vara farligt för din hälsa.

Härdade fetter räknas till de mest skadliga fetterna. Av detta skäl bör man man helst undvika, eller i alla fall minska ner intaget av dem. De ökar risken för sjukdomar som:

  • Hjärt-kärlsjukdomar och åderförkalkning. Dessa fetter kan höja nivåerna av skadligt kolesterol och triglycerider. Dessutom sänker de de goda kolesterolnivåerna.
  • Cancer. De kan få kroppen att producera defekta hormoner och cellmembran.
  • Hjärtsjukdomar. Dessa fetter hämmar verkan av essentiella fettsyror, vilket bromsar hjärnans tillväxt och mognad.
  • Metaboliska sjukdomar och diabetes.

En rapport från en expertkommitté från WHO betonar behovet av att avsevärt minska eller eliminera transfetter i den industriella livsmedelsproduktionen.

Konsumenterna är ofta inte helt medvetna om effekterna som ett högt intag av transfettsyror har på deras hälsa, särskilt deras kardiovaskulära hälsa.

Livsmedel eller produkter som innehåller härdade fetter

härdade fetter: bakverk
Transfetter finns i en mängd olika produkter som vi äter regelbundet.

Härdade fetter är billiga och har en idealisk konsistens vid tillverkningen av många olika livsmedelsprodukter.

Dessutom har de en aptitlig smak samtidigt som deras hållbarhet är längre jämfört med andra typer av fetter. Vet du vilka produkter som innehåller dessa skadliga fetter?

  • Industriella bakverk
  • Småkakor
  • Färdigmat
  • Chips
  • Margarin
  • Godis
  • Snabbmat i allmänhet
  • Friterad mat

Du bör också läsa: Fyra livsmedel som försvårar viktnedgång

Hur man undviker härdade fetter

För att undvika dessa fetter är det första du behöver göra att undvika bearbetade produkter. Ät i stället färska livsmedel som inte innehåller dessa fetter och inte heller andra onödiga tillsatser.

Om du köper merparten av din mat i en stormarknad, bör du läsa på etiketterna innan du köper en bearbetad produkt. Om det står “delvis härdat fett” eller “härdat vegetabiliskt fett” kan detta vara transfettsyror. Det är viktigt att du ser till att produkterna i din kundvagn inte innehåller ohälsosamma livsmedel.

I detta avseende talar vi inte bara om härdade fetter utan också om socker och andra raffinerade kolhydrater. Dessutom, om en innehållsförteckning anger att produkten innehåller vegetabiliska fetter, måste du ta reda på vilken typ som avses. Undvik transfettsyror och härdade eller delvis härdade fetter.

Om du köper mycket hel- och halvfabrikat eller snabbmat kan du uppleva att det är svårt att ha koll på allt. Det är dock viktigt att ändra dina vanor för att du ska få en hälsosam livsstil.

  • Anjom Shoae J., Sadeghi O., Larijani B., Esmaillzadeh A., Dietary intake and serum levels of trans fatty acids and risk of breast cancer: a systematic review and dose response meta analysis of prospective studies. Clin Nutr, 2020. 39 (3): 755-764.
  • Marchand V. Las grasas trans: lo que los médicos deben saber. Salud infantil pediátrica . 2010; 15 (6): 373–378. doi: 10.1093 / pch / 15.6.373
  • Souza RJ., Mente A., Maroleanu A., Cozma AI., et al., Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta analysis of observational studies. BMJ, 2015.