Effektiv diet för att minska det onda kolesterolet

· januari 28, 2019
Denna artikel tar upp två typer av kolesterol och vilken typ som är skadlig för kroppen. Artikeln ger dig dessutom tips på hur du kan minska det onda kolesterolet.

Hyperkolesterolemi är den medicinska termen som används för höga nivåer av kolesterol. Detta är nuförtiden en väldigt vanlig åkomma. Ont kolesterol kan vara dödligt i slutändan eftersom det ger upphov till allvarliga hjärtproblem. Det är därför viktigt att man lär sig minska det onda kolesterolet.

Det kan ibland bero på genetiska faktorer om man är känslig för högt kolesterol. En dålig kost och brist på träning är dock det som orsakar de flesta fall.

Med tanke på de höga kolesterolnivåer som folk har nuförtiden så skulle vi vilja ge dig några tips på hur du kan minska det onda kolesterolet.

Den diet som vi kommer ta upp i den här artikeln kommer ge dig kostalternativ att byta till om du för närvarande har en dålig kost.

Vad du bör veta om kolesterol

Kolesterol är ett molekylärt fett som är livsnödvändigt. Det finns i blodet och cellerna hos både djur och människor. Vår kropp behöver det för att producera hormon, gallsyra, vitamin D och andra substanser.

Om dessa nivåer ökar för mycket kan det dock vara farligt för hälsan eftersom det täpper till artärerna och förhindrar blodflödet, vilket resulterar i hypertoni.

Behöver lära sig att minska det onda kolesterolet

Ackumuleringen av kolesterol kan täppa igen en artär, vilket kan orsaka celldöd hos den vävnad som inte tar emot blod. Det kan dessutom skapa blodfläckar.

Dessa blodfläckar kan sätta sig i mindre artärer och täppa igen dem, vilket kan leda till stroke.

I den här artikeln kommer vi ta en närmre titt på vad kolesterol är och hur man kan minska det onda kolesterolet.

Typer av kolesterol

Då det är ett molekylärt fett så kan kolesterol inte färdas fritt i blodet, som är flytande. Det transporteras därför av ett element som kallas lipoprotein. Beroende på typen av lipoprotein så är kolesterolet antingen bra eller dåligt.

  • Lipoprotein av låg densitet tar blodet från kolesterolet till vävnaden.
  • Lipoprotein av hög densitet har som uppgift att ta bort det kolesterol som blockerar vävnader genom att ta det direkt till levern där det förstörs.

Vi bör därför minska ner på lipoprotein av låg densitet, eftersom det täpper igen artärerna. Detta är vad som brukar kallas det ”onda” kolesterolet. Lipoprotein av hög densitet anses å andra sidan vara ”bra” eftersom det tar bort det onda kolesterolet.

Livsmedel med mycket kolesterol

En balanserad kost är det bästa sättet att minska höga kolesterolnivåer. Vi bör därför veta vilka livsmedel som innehåller kolesterol och vilka som inte gör det. Vissa av de livsmedel som har de högsta nivåerna är:

Rött kött och persilja.

Mat utan kolesterol

Det finns som tur är livsmedel du kan äta för att minska det onda kolesterolet:

  • Fibrer motverkar upptaget av kolesterol i blodet.
  • Antioxidanter motverkar att artärerna täpps igen.
  • Omättade fettsyror ökar produktionen av det goda kolesterolet.

En diet för att minska det onda kolesterolet

Diet för att minska det onda kolesterolet

Vi kommer härunder ge dig några tips på en dietplan som kan hjälpa dig att reglera ditt kolesterol:

  • Ät mycket frukt och grönsaker. Frukt och grönsaker ger dig mycket fiber och antioxidanter.
  • Öka ditt intag av fisk. Fisk är rikt på omega-3, vilket sänker det onda kolesterolet. Det är bra att äta fisk fyra gånger per vecka och blå fisk två gånger per vecka.
  • Minska intaget av rött kött. Det har ett högt innehåll av kolesterol och bör bara ätas en gång per vecka.
  • Inkludera nötter i din kost. Nötter innehåller fleromättade fettsyror som reducerar denna molekyl.
  • Ät fullkorn och baljväxter. Dessa livsmedel hjälper med att motverka detta element tack vare dess höga fiberinnehåll. Du bör äta fullkorn och baljväxter dagligen.
  • Minimera ditt intag av socker. Socker kan höja ditt kolesterol så det är bäst att begränsa intaget.
  • Undvik friterad mat. Det kan vara väldigt farligt att äta alltför mycket friterad mat om man vill kontrollera sina kolesterolnivåer.
  • Använd olivolja. Olivolja innehåller fleromättade fetter, som rekommenderas istället för djurfett. Du kan dessutom använda dig av raps- eller solrosolja.
  • Tänk på att inte äta för mycket ägg. Ät mer äggvitor eftersom de inte innehåller lika mycket kolesterol.
  • Biggerstaff KD, Wooten JS (December 2004). “Understanding lipoproteins as transporters of cholesterol and other lipids”. Adv Physiol Educ. 28 (1–4): 105–6.
  • Kontush A, Chapman MJ (March 2006). “Antiatherogenic small, dense HDL–guardian angel of the arterial wall?”. Nat Clin Pract Cardiovasc Med. 3 (3): 144–53. doi:10.1038/ncpcardio0500.
  • Ito MK, McGowan MP, Moriarty PM (June 2011). “Management of familial hypercholesterolemias in adult patients: recommendations from the National Lipid Association Expert Panel on Familial Hypercholesterolemia”. J Clin Lipidol. 5 (3 Suppl): S38–45.
  • Instituto Nacional del Corazón, los Pulmones y la Sangre. Nivel alto de colesterol en sangre.  nhlbi.nih.gov/health-topics/espanol/nivel-alto-de-colesterol-en-sangre