Hur man gör knäböjningar på rätt sätt: 4 rekommendationer

Har du någonsin undrat hur man gör knäböjningar på rätt sätt? Din hållning är fundamental när du gör dem. Lär dig mer i den här artikeln!

Träning är väldigt viktigt nuförtiden. Varje dag är det alltfler som börjar med någon form av träning, oavsett om det är för att se bra ut eller för hälsan. Speciellt knäböjningar är väldigt populära, men det är viktigt att man lär sig hur man gör knäböjningar på rätt sätt.

Vad är knäböjningar?

Det spelar inte någon roll om träningen är konventionell eller ny. Knäböjningar har alltid varit och kommer fortsätta vara populära för att tona kroppen!

Knäböjningar fokuserar sig på de lägre delarna av din kropp, och arbetar med följande i dina ben:

  • Muskler
  • Senor
  • Ligament

Knäböjningar bidrar inte bara till att utveckla din styrka, utan tonar även och främjar muskelväxten samt hjälper med den fysiska prestandan. Knäböjningar jobbar med området runt dina ben, lår och din rumpa.

Det finns olika typer av dem och var och en beror på det område du vill stärka, så det finns ingen universal modell.

Trots det är det många som inte gör dem ordentligt. Att ha dålig form när man gör knäböj kan ha många konsekvenser.

En av de vanligaste och mest relevanta är skador. Dina ben kan givetvis ta skada, men det är dina knän som tar mest.

Hur man gör knäböjningar på rätt sätt

Kvinna som gör knäböjningar

Vi kommer gå igenom några rekommendationer för att lära dig hur du gör knäböjningar så att du kan undvika skador och få bättre resultat.

Distribuera vikten

När man gör knäböjningar brukar vikten skifta till tårna.

När det händer riskerar man skador. Det får samtidigt ryggen att förlora stabilitet och den brukar röra sig framåt.

  • Vår första rekommendation är att du distribuerar din vikt. Försök lägga det mesta på hälarna för att hålla ryggen rak.
  • Det resulterar oftast i en starkare stomme (ländryggen, magen).

Bibehåll din hållning

Kvinna gör knäböj

Ett av de vanligaste felen när man gör knäböj är att man står i en dålig ställning.

  • Din rygg ska vara rak och i linje med resten av kroppen.
  • Du måste därefter hålla din blick framåt.
  • Dina axlar ska vara lutade bakåt. Det hjälper med andningen och motverkar skador.

Det är viktigt att du håller rätt ställning när du gör knäböjningar (både när du går upp och ner).

Din rygg ska heller aldrig vara böjd.

Börja med en bra hållning

Även om det finns flera typer av knäböjningar börjar de oftast på samma sätt. Problemet är än en gång dålig hållning.

Folk gör övningen med målet att få större rump- och lårmuskler. Det är inget dåligt mål, men många går mycket längre än så.

Det finns många som gör övningen på fel sätt. För att börja göra knäböjningar på rätt sätt är det viktigt att man har en bra kroppsställning. Dina ben ska vara separerade i axelbredd.

Kom också ihåg att den bästa inledande ställningen skiljer sig från person till person.

Gå ner så långt som möjligt

Kvinna med träningsboll

Tanken är att du ska gå ner så mycket som möjligt när du gör knäböjningar. Genom att göra det sträcker du dina ben och sticker ut rumpan.

Många tappar hållningen när de försöker gå lägre, vilket kan resultera i vissa problem.

Att gå längre ner sätter press på dina muskler, senor och andra delar i området, vilket kan vara både bra och dåligt, men du måste tänka på dina egna förmågor.

Du får inte ignorera dina bens diameter. Det gäller speciellt för lårbenen, skenbenet och vadbenet. Du får heller inte ignorera din egen muskelkapacitet.

Nu när du har lärt dig hur man gör knäböjningar kan du välja hur lågt du vill gå.

MER FÖR DIG