Hur man gör en granita med passionsfrukt

Överraska på middagsbjudningen med en granita med passionsfrukt - en enkel och exotisk iskall dryck med mycket smak. Testa vårt recept!
Hur man gör en granita med passionsfrukt

Senaste uppdateringen: 25 december, 2021

En granita med passionsfrukt eller någon annan frukt är ett utmärkt – och gott – sätt att få i dig vätska och släcka törsten. Om du gör den utan socker är detta ett perfekt och hälsosamt alternativ till juice. I det närmaste liknar konsistensen krossad is –

Dessutom finns det i denna underbara lilla frukt massor av näringsämnen som hjälper din kropp att fungera bra varje dag. Och du tar samtidigt också hand om ditt välmående.

Passionsfruktens ätbara del är fruktköttet tillsammans med fröna detta innehåller. Fruktköttet har en geléaktig konsistens och kan vara antingen gul, orange eller lila, beroende på sort.

Vanligen äter vi kanske passionsfrukt färsk med en sked. Men har du tänkt på att du också kan använda den i juicer, smoothies, såser, sylt, kakor och andra desserter?

Men vad vi ska dela med oss idag är ett läckert recept på en granita med passionsfrukt.

Eftersom vi måste få i oss en viss mängd vätska varje dag, och det ofta kan bli lite tråkigt att dricka vanligt vatten, kan vi vilja hitta några mer smakrika alternativ. Här är den perfekta lösningen!

Vad kännetecknar passionsfrukt?

Passionsfrukten tillhör familjen passionsblommeväxter (Passifloraceae), som har mer än 500 arter och växer i tropiska och subtropiska klimat. Passionsfrukten är den vanligaste sorten runt om i världen.

Den är uppskattad för sin extraordinära smak, stora näringsvärde och sina hälsofördelar. Och idag behöver vi inte påminna oss själva om vikten av att se till att vi har de rekommenderade portionerna frukt och grönsaker i kosten.

I passionsfrukt finns kolhydrater, fibrer, vitamin C och A, samt mineralerna kalium, mangan, fosfor och järn. Den innehåller också komponenter som karotener, flavonoider och antocyaniner.

Vissa av dessa näringsämnen och element förser frukten med massor av antioxidanter. Detta innebär att när du äter passionsfrukt hjälper du kroppen att neutralisera fria radikaler, vilka är förknippade med vissa degenerativa sjukdomar och kroppens åldrande.

Andra fördelar med passionsfrukt

Det finns också andra hälsofördelar, som bland annat:

  • Enligt studier har polyfenolerna i passionsfrukt en immunmodulerande roll i kroppen. Därför kan de hjälpa till att förebygga utvecklandet av inflammatoriska sjukdomar som fetma, typ II-diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och vissa cancerformer.
  • Fiber hjälper till att hålla tarmfloran i gott skick och förhindrar förstoppning. Därför kan du med fördel införliva denna frukt i kosten som en fiberkälla. Tillräckligt med fiber i kosten är dessutom relaterat till en lägre förekomst av diabetes och fetma.
  • Väl i kroppen omvandlas karotenerna till vitamin A. Detta är särskilt viktigt för immunförsvaret, synen och fortplantningen.
granita med passionsfrukt

Upptäck mer i den här artikeln: Smoothie med banan och gurkmeja som rensar din lever

Försiktighetsåtgärder

Som en allmän regel är det säkert att äta passionsfrukt och de flesta kan äta det utan problem. Vi måste dock varna dig för eventuella olägenheter.

Dels kan vissa människor vara allergisk mot denna frukt, speciellt om de är allergiska mot latex. Korsreaktioner kan förekomma. De vanligaste symtomen är i dessa fall nässelutslag, klåda och hudrodnad.

Det kan också finnas alkaloider och cyanogener med toxiska effekter i skalet och frukter som inte är mogna. På grund av detta är det viktigt att undvika gröna frukter.

Recept på granita med passionsfrukt

Detta är en perfekt och uppfriskande sommardrink, såväl som ett sätt att få i sig vatten under dagen för att hålla vätskeintaget under kontroll.

Ingredienser

  • 4 passionsfrukter
  • 2,5 dl vatten
  • 2 mogna och fasta mangofrukter
  • 1 citron

Så här gör du

  1. Skölj och skala mangofrukterna och skär dem i bitar. Skala passionsfrukterna och pressa ur saften.
  2. Rengör och torka citronen och riv skalet.
  3. Lägg sedan frukterna i en mixer. Tillsätt sedan rivet citronskal och vatten. Mixa i cirka 20 sekunder tills blandningen är tjock, slät och utan klumpar.
  4. Häll den i en lufttät behållare och frys i 2 timmar.
  5. Därefter mixar du blandningen igen och kyler därefter i ytterligare 5 timmar.
  6. Ta ut granitan ur frysen ca 20 minuter innan servering. Krossa den lite grann med en gaffel och lägg upp i glas.

Vill du tillsätta sötma kan du tillsätta exempelvis honung eller stevia. Men eftersom mangon är väldigt söt är denna dryck redan god utan tillsatt socker.

Det finns också andra tropiska frukter som passar väldigt bra ihop med passionsfrukt, så använd din inspiration och skapa andra olika sorters granita. Prova gärna med ananas, kokos, citron eller papaya!

papaya

Fortsätt läsa för att lära dig mer: Gör en utsökt slush med jordgubb och vattenmelon

Njut av din granita med passionsfrukt

Innan du börjar tillaga ett recept i köket är det alltid smidigast om du först förberett alla ingredienser. I det här fallet är huvudingredienserna frukt. Börja därför med att välja ut några perfekta frukter – detta är nyckeln till att få en riktigt god granita!

När du köper passionsfrukt är det bäst att välja de som är lite tyngre eftersom det är ett tecken på att fruktköttet är moget och bra. Skalet ska inte ha bulor, gröna fläckar eller missfärgningar (det är nästan alltid grönt eller gult).

Frukter med rynkigt skal är redo att ätas och det är bäst att göra det snabbt. Det bästa är att förvara dessa i kylen. Om skalet däremot är slätt, förvara frukten i rumstemperatur så att den mognar och blir sötare innan du äter den.

En granita med passionsfrukt (ensam eller med andra frukter) är god att avnjutas när som helst på dagen. Om du vill dricka den som en vanlig dryck är det bäst att tillaga den utan socker.

Vårt tips är att alltid ha den till hands när du ska ha bjudning och vill bjuda dina gäster på en läcker förfriskning. Den passar bra som efterrätt, eller som en alternativ alkoholfri cocktail.

Detta kanske intresserar dig
Tre sätt att göra veganska smoothies
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Tre sätt att göra veganska smoothies

Veganska smoothies är inte bara blandningar av "gröna" ingredienser som vi väljer slumpmässigt. Smaken avgörs av om kombinationen av innehållet är ...



  • Brehler R, et al. “Latex-fruit syndrome”: frequency of cross-reacting IgE antibodies. Allergy. Abril 1997. 52(4):404-410.
  • Clínica Mayo. Alergia al látex.
  • Cressey P, et al. Cyanogenic glycosides in plant-based foods available in New Zealand. Food additives and contaminants. Part A, chemistry, analyse, control, exposure & risk assessment. Agosto 2013. 30(11):1946-53.
  • Lobo V, et al. Free radicals, antioxidants and functional foods: impact on human health. Pharmacognosy review. Julio-Diciembre 2010. 4(8):118-126.
  • Office of Dietary Supplements. National Institutes of Health. Vitamina A. Febrero 2020. U.S Department of Health and Human Services.
  • Ramos dos Reis L.C, et al. Antioxidant potential and phytochemical characterization of yellow, purple and orange passion fruit. Journal of Food Science and Technology. Julio 2018. 55(7):2679-2691.
  • Yahfoufi N et al. The immunomodulatory and anti-inflamatory role of polyphenols. Nutrients. Noviembre 2018. 10(11):1618.