Hur man behandlar axelsmärtor

När man får axelsmärtor kan vissa stretchövningar och massage hjälpa, men om det inte försvinner är det viktigt att man pratar med en läkare.

Vardagsaktiviteter, stora påfrestningar och dålig sömn kan alla vara orsaker till axelsmärtor.

Dina leder, ligament och ben kan skadas av plötsliga repetitiva rörelser. I den här artikeln kommer vi berätta hur du behandlar axelsmärtor.

Vilka är de vanligaste axelskadorna?

Alla, oavsett ålder, kan utveckla problem med axlarna.

Jobb med repetitiva rörelser, tidens tand och att delta i vissa sporter kan göra situationen värre.

Smärtan kan vara begränsad till ett visst område av axlarna eller så kan det gå ner hela vägen mot din arm. I det senare fallet kan det bero på ett problem med nerverna som går genom denna delen av kroppen.

De vanligaste axelskadorna och problemen är:

Hur man behandlar axelsmärtor

Det kan uppstå p.g.a. överansträngning, för mycket träning eller för att man jobbar övertid. Ta en titt på följande tips som kan hjälpa dig att lindra smärtan.

Vila

Sovande kvinna

Eftersom de flesta fall beror på överanvändning av leden är det bästa du kan göra att få lite vila.

Ingen träning, inga tunga lyft och inga repetitiva rörelser i några dagar. Du kommer att känna dig bättre på nolltid!

Det är dock inte bra att immobilisera den helt eftersom det kan leda till ett tillstånd som kallas ”frusen axel” (där den minsta rörelsen kan orsaka smärta och inte låta dig göra något).

När du börjar aktiviteten igen rekommenderar vi att du börjar långsamt.

Applicera is

Det finns inget bättre för svullnader och smärta än kyla. Området domnar av och du kommer känna lättnad.

Isterapi rekommenderas för akuta skador som implicerar inflammation.

Vad gör jag?

  • Applicera kompressen i 15 minuter, alltid omlindad i en trasa eller påse så att din hud inte skadas.
  • Upprepa varannan timme tills symptomen försvinner.
  • Om du inte har en kall kompress kan du använda iskuber i en plastpåse och även ta en påse med frusna grönsaker.

Tappa upp ett bad

Fuktig värme kan fungera bra för kroniska fall av axelsmärtor och när det har stört dig ett tag, speciellt på morgonen efter hård träning.

Om det gäller dig, applicera inte is.

Välj istället fuktig värme för att värma upp den mjuka vävnaden (ligament, senor, muskler) så att du får igång blodflödet.

  • Du kan ta ett bad med avslappnande mineralsalter eller så kan du applicera fuktiga värmekompresser.
  • I affären kan du hitta risfyllda påsar som värms i mikron.
  • Ett tredje alternativ är att ta en dusch med vatten så snart som möjligt.

Det är bättre än en uppvärm filt eftersom den faktiskt kan torka ut huden och höja din risk för skador.

Stretcha

sol

Att stretcha på morgonen är toppen för att minska stelhet från dålig hållning, dålig sömn eller för mycket arbete.

När du sträcker ut dina axlar hjälper du till att öka flexibiliteten i dina ligament.

  • När du går upp, sitt på sidan av sängen och lyft den drabbade armen bakom dig.
  • Håll din armbåge med den andra handen och tryck.
  • En annan rörelse som kan fungera är att rotera dina axel fram och tillbaka flera gånger.

Du kan göra dessa stretchövningar när som helst under dagen, men kom ihåg att inte stretcha om du känner en skarp smärta.

Tänk på dina vardagliga rörelser

Smärtan du upplever i ena eller båda axlarna kan bero på ditt jobb eller en vardagsaktivitet, exempelvis om ditt jobb kräver att du ägnar flera timmar framför en dator, om du tränar med vikter eller om du alltid bär på tunga matkassar på samma sida.

Det tar ofta bara en liten förändring som att flytta datorn, minska vikten på gymmet eller balansera matkassarna.

Få en massage

massage

Om du har smärtorna i flera dagar kanske du borde gå till en specialist.

Innan du bokar tid hos en läkare kan du prova att få en avslappnande massage som arbetar med dina vävnader och muskler.

Massage är bra för lätt till måttlig smärta men inte för allvarliga skador.

Akupunktur kan också fungera eftersom denna antika kinesiska teknik använder nålar för att lindra din smärta och främja välmående.

Det finns även andra behandlingar, som kiropraktik och osteopati.

Om inget av det fungerar är det dags att träffa en läkare.

MER FÖR DIG