Hur du behandlar fibromyalgi naturligt

Utöver att dricka avkok gjorda på medicinalörter är det mycket viktigt att ha en balanserad diet för att behandla fibromyalgi. Detta inkluderar konsumtion av livsmedel rika på magnesium, selen och vitamin C.
Fibromyalgi

Fibromyalgi är en sjukdom som ofta misstas för artrit och som drabbar 4% av populationen – främst kvinnor i 40- och 50-årsåldern. Den orsakar ledsmärtor och påverkar muskler, men gör dem inte inflammerade. Lär dig mer om vad det är och hur du kan lindra smärtan från fibromyalgi naturligt i följande artikel.

Kännetecken på fibromyalgi

Denna sjukdom eller åkomma blir alltmer vanlig i världen. Den är svår att diagnostisera och de första symtomen uppmärksammas ofta inte eftersom folk tror att de gjort en felaktig rörelse, sovit dåligt eller överansträngt sig.

Fibromyalgi är en kronisk sjukdom som kännetecknas av generell muskel- och bensmärta, ökad känslighet, och obehag i vissa delar av kroppen. Den hittas i muskelområden utan synbara skador under medicinska undersökningar, men patienten uppvisar stor känslighet för temperaturer eller fysisk kontakt.

Den associeras med hälsoproblem som stela leder, depression, ångest, trötthet, huvudvärk, buksmärta, muskelkramper, en känsla av uppsvälldhet (subjektivt) eller dålig sömn.

Knäled

Orsakerna bakom fibromyalgi och sätten som denna sjukdom utvecklas är fortfarande okända. Det finns dock viss bevisning för mekanismerna som kan leda till detta problem:

  • Obalans i neurotransmittorerna i nervsystemet
  • Förändringar i nivåerna hos substanser som ansvarar för neurokemiska processer
  • Fel i blodflödet till vissa cerebrala funktioner
  • Genetisk predisposition
  • Kroniska eller virala infektioner
  • Inflammatorisk process
  • Muskelsjukdomar
  • Depression

De vanligaste symtomen på fibromyalgi är generell och kronisk smärta i vissa delar av kroppen, inklusive extremiteter, runt ryggraden, nacken, armar, axlar, ländryggen, höfterna eller muskler.

Känsliga punkter vid fibromyalgi

Smärtan är kontinuerlig och känns mer på morgonen när du vaknar, för att sedan förbättras något under dagen. Den blir dock värre igen på kvällen eller natten. Smärtan blir värre om personen håller samma position hela dagen (till exempel framför en dator), om de lyfter vikter, eller på grund av klimatförändringar och känslor.

Andra vanliga symtom på fibromyalgi är psykologisk och fysisk utmattning i många dagar i sträck som inte försvinner vid vila. Det finns även personer som har:

  • Sömnförändringar
  • Stela muskler
  • Muskelspasmer
  • Huvudvärk
  • Irritabel tarm
  • Intolerans mot vissa läkemedel
  • Torr mun och ögon
  • Kalla extremiteter
  • Ökade svettningar
  • Käksmärta
  • Hjärtklappning
  • Koncentrations- och minnesproblem
  • Instabilitet
  • Känslig mage
  • Benkramper
  • Svullnade fötter och händer
  • Intensiv menstruationsvärk
  • Illamående

Huskurer och rekommendationer för fibromyalgi

Äppelcidervinäger

Örter och växter med avslappnande egenskaper för muskler är starkt rekommenderade för att behandla dessa muskel- och ledproblem. Vi ger dig några naturliga recept:

  • Gör ett te med två teskedar torkad timjan och en halvliter vatten. Drick en kopp på morgonen och ytterligare en när du vill eller när smärtan börjar (på eftermiddagen, till exempel).
  • Med samma avkok på timjan som ovan fyller du badkaret med varmt vatten. Bada i 15 till 20 minuter (eller tills vattnet svalnar).
  • Blöt en bit tyg i äppelcidervinäger och gnugga på området där det gör ont.
  • Koka två gram pilbark och 25 cl vatten i fem minuter. Om du inte har detta träd hemma kan du hitta det i hälsokostbutiker. Drick 2-3 koppar om dagen med start vid frukost. Pil innehåller salicin, precis som många smärtstillare, vilket är anledningen till att den kan minska smärta.
  • Konsumera två teskedar pulveriserad eller riven ingefära i ett glas rumstempererat vatten. Drick omedelbart. Gör detta två gånger dagligen.
  • Koka en liten matsked johannesört i 25 cl vatten i fem minuter. Ta bort från värmen, låt det svalna och sila sedan. Drick det varmt och upprepa två gånger dagligen.
  • Koka 100 gram torkad åkerfräken i en liter vatten i en halvtimme. Ta bort från värmen, låt svalna, sila och drick två koppar om dagen.
  • Häll 35 gram ringblomsblad (torkade eller inte) i en liter 45%-ig alkohol. Låt stå i 15 dagar (prova gärna någon annan kur medan du väntar). Håll vätskan väl täckt i en glasbehållare. När dagarna har passerat blöter du en bomullstuss eller tygbit i det och applicerar som en kompress på drabbade områden.

Några tips för att behandla fibromyalgi

Ät livsmedel rika på magnesium

Några alternativ är spenat, sparris, sallad, öljäst och vetegroddar.

Inkludera mer selen i din diet

Detta näringsämnen hittas i apelsin, äpple, gurka, pumpa, vitlök, lök och kål.

Konsumera mer kalcium

Mjölkprodukter är inte de enda som kan ge dig kalcium, utan även gröna bladgrönsaker som spenat och mangold.

Ät mer C-vitamin

Trots att alla tror att apelsiner är den bästa källan för denna vitamin finns det i verkligheten flera andra livsmedel som kan hjälpa dig, till exempel jordgubbar, tranbär och körsbär.