Hälsofördelar med gurka

Denna sommargrönsak har en stor mängd hälsoegenskaper och fördelar för din kropp, i synnerhet på grund av dess höga innehåll av vatten. Kaloriinnehållet är mycket lågt, vilket är anledningen till att den ofta äts av de som bantar. Den är också uppfriskande och har många näringsämnen. Ta reda på de viktigaste hälsofördelarna med gurka i artikeln nedan.

Fakta om gurka

Detta är ett livsmedel med ett lågt kaloriinnehåll och låga mängder av kolhydrater. Den har en bra mängd fibrer, liksom A, B, C och E-vitamin. Den är en stor källa till vatten och 100 gram gurka har endast 13 kalorier och 97% av den är flytande.

När det gäller mineraler, är gurkor mycket rika på kalium, järn, kalcium, fosfor och magnesium.

gurka-2

Du kan äta dem råa i sallader, många människor skär dem i skivor och beströr dem med salt för att bli av med den bittra smaken. Det är också mycket vanligt att äta gurkor som är inlagda i ättika eller olja. I sallader kan du äta dem rivna, samt som en ingrediens i smörgåsar. I Spanien till exempel, är gurka känd som en av de ingredienser som ingår i en typisk maträtt: gazpacho (med tomat, paprika, vitlök och olivolja).

Det sägs att den ursprungligen kommer från Indien, men det är osäkert. Den har odlats i västra Asien i tre tusen år och den kom troligtvis ursprungligen till Europa med romarna. Den tillhör samma familj som vattenmelon, melon, och pumpa. Gurka är en frukt i verkligheten, även om de flesta säger att det är en grönsak.

gurka-3Hur kan man använda gurka?

Gurkans stora näringsvärde gör den till ett ”superlivsmedel” och den är bra för din hälsa i allmänhet. Dessa är några av de fördelar som gurkor ger dig om du äter dem ofta:

  • Gurkans hälsoegenskaper för din hud: Skalet används i olika skönhets behandlingar eftersom man finner den högsta koncentrationen av caffeic syra, askorbinsyra och vitamin C där. De hjälper till att hålla huden frisk, lindra irritation, och minskar svullnad. Av den anledningen kan gurka appliceras direkt på huden och är en ”klassisk” behandling, synonym med spa och skönhetsbehandlingar. Gurkor kan också hjälpa till att bekämpa sjukdomar som eksem och psoriasis. Gurkskal är inte bara bra när det används externt, det kan också konsumeras i en smoothie genom att riva det och blanda med lite vatten och saften från en halv citron för att avgifta och rengöra din kropp.

gurka-4

  • Egenskaper hos gurkan för dina vävnader: En av ingredienserna i gurkor är kiseldioxid, som har många hälsofördelar. Detta är en mineral med förmågan att stärka bindväv i kroppen, eller med andra ord dina muskler, ligament, senor, brosk och även dina ben. Den hjälper till att hålla huden frisk, det är därför det finns i många krämer för aknebehandlingar och hudsjukdomar.
  • Egenskaper hos gurkan för det kardiovaskulära systemet: Den har bra mängder magnesium, fibrer och kalium. Dessa tre komponenter hjälper till att minska blodtrycket.
  • Egenskaper hos gurka för matsmältningen: Om du har matsmältningsproblem, till exempel syra eller svullen mage, tveka inte att äta gurka, eftersom det kommer att ge dig fibrer, vatten, kalium och magnesium, som alla finns i dess skal.

gurka-6

Andra fördelar med att äta gurka:

  • Den är ett fantastiskt diuretikum, eftersom den består nästan helt av vatten, vilket gör att den rekommenderas för att bli av med överflödig vätska, samt fett från kroppen.
  • Den är bra för att balansera urinsyranivåer och rekommenderas för personer som har högt blodtryck eller vätskeretention (framför allt i vristerna).
  • Den är mycket rik på cellulosa, vilket är skälet till att du behöver tugga den ordentligt för att förhindra matsmältningsbesvär.
  • Den reparerar slemmet i dina tarmar, vilket också gör den mycket bra för att skydda din mage.

gurka-7

  • Den har lite energi i form av kalorier, vilket hjälper dig att hålla vitaliteten och även minskar mängden fett.
  • Den hjälper dig att bli av gifter i kroppen.
  • Den håller ditt försvar i gott skick på grund av sitt innehåll av B-komplex vitaminer (särskilt B3, B5 och B9), kolhydrater, fett, och ”bra” protein.
  • Den skyddar dig från förkylningar på grund av sin C-vitamin halt. Den hjälper också läkningen av skador.
  • Den saktar ner hudens och cellernas åldrande på grund av sina A, C och E-vitaminer.
  • Den är ett kraftfull skydd mot de gifter som finns i mat och miljö.

gurka-9

Kontraindikationer för gurka

I vissa fall rekommenderar vi inte att äta gurka, en frukt som är mycket nyttig och med få risker. Den har till exempel en ingrediens som kallas cucurbitacin, som orsakar matsmältningsbesvär och gaser i magen, vilket är anledningen till att de som är mottagliga för dessa besvär bör minska sin konsumtion av denna frukt. Andra människor kan också ha allergi mot vissa ämnen i gurka och deras tunga, svalg eller mun kan svullna.

Om du äter överdrivna mängder av gurka så kan det leda till uttorkning på grund av dess kraftfulla vätskedrivande egenskaper. Men det finns inte många fall där denna bieffekt har hänt. Du skulle behöva äta ett par kilo gurka inom en dag för att drabbas av brister i kroppen.

gurka-8

Bilder med tack till Stacy Spensley, Karen och Brad Emerson, Windell Oskay, Andy Melton, theilr, natalycolodi, Peter Oelschlaeger och Liz west.