Bekämpa vätskeretention med gurka

· maj 19, 2015
Vätskor flyr ständigt från blodet in i vävnaden. Hjälp lymfsystemet att bekämpa vätskeretention med gurka och nyttja gurkans hälsosamma egenskaper.

Vätskor flyr ständigt från blodet in i vävnaden. Lymfsystemet är ett nätverk av rör som går genom hela kroppen och dränerar denna vätska (som kallas lymfa) från vävnader och för tillbaka den till blodomloppet. Vätskeretention (ödem) orsakas av vätska som inte elimineras från vävnaden. Här berättar vi hur du kan bekämpa vätskeretention med gurka.

Symptom för vätskeretention

De två stora kategorierna för vätskeretention inkluderar generaliserat ödem, där inflammation finns i hela kroppen, och lokalt ödem, där specifika områden i kroppen drabbas.

De många orsakerna inkluderar kroppsreaktioner på hetta, saltkonsumtion samt hormoner som relaterar till menstruationscykeln. Vi rekommenderar dock att rådfråga en läkare och framförallt att inte självmedicinera. Ödem kan vara ett symptom för allvarliga sjukdomar, inklusive sådana som är relaterade till hjärtat, njurarna eller levern.

Symptomen för vätskeretention kan inkludera:

  • Svullnad av områden på kroppen som drabbats.
  • Generellt sett så drabbas fötter, anklar och händer.
  • Påverkade områden på kroppen kan göra ont.
  • Leder känns stela.
  • Snabb viktuppgång på bara några dagar eller veckor.
  • Märklig fluktuationer i vikten.
  • När du trycker på hunden så kvarstår inbuktningen i flera sekunder efter att du har släppt (pittingödem).
  • I andra fall så kan huden blöda när den berörs (icke-pittingödem).

Bekämpa vätskeretention med gurka

en skivad gurka

På grund av det faktum att gurka innehåller runt 45 kalorier, inklusive skalet, så kan att dricka ett glas vatten med en skiva gurka i vara ett utmärkt substitut mot läsk eller energidrycker. Detta kan potentiellt minska din dagliga kalorikonsumtion med 150 kalorier.

Så fort som gurkan träffar vattnet så börjar dess näringsämnen blandas med det. Gurkor är låga i kalorier och höga i vatten, vilket är perfekta komponenter för att få stopp på vätskeretention. Du kan även använda gurkor på detta sätt för att vara den huvudsakliga smaksättaren för vatten, vilket kan hjälpa dig att bekämpa vätskeretention med gurka.

Gurkvatten är även diuretiskt, vilket betyder att det kommer hjälpa till mot vätskeretention. Detta är en av de vanligaste orsakerna för viktuppgång. Gurkan innehåller dock även vitamin C, vilket kan förbättra svagheter i immunförsvaret och förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, prenatala hälsoproblem, problem med ögonen och till och med rynkor i huden. Gurka innehåller också vitamin K, vilket i sin tur hjälpa blodet att koagulera och hålla dina ben starka. Vitamin A är nyckeln till bra syn, ett hälsosamt immunförsvar och celltillväxt. Kalium kan reducera kolesterol och högt blodtryck, medan järn tillhandahåller syre för blodcellerna. Avslutningsvis så främjar kalcium tillväxt i benen, och detta är bara ett urval av gurkans näringsämnen.

Gurkskivor

Självklart så beror mängderna av dessa egenskaper på hur många bitar du lägger i vattnet – ju mer gurka du använder, desto mer näringsämnen kommer du få. Du kan bekämpa vätskeretention med gurka genom att använda en gurka per två liter vatten. Vi råder dig att dricka minst två liter vatten om dagen.

Dricksvatten är ett utmärkt sätt att rensa bort gifter ur din kropp. Gurkvatten har även mycket fibrer i sig, vilket hjälper till med matsmältning och motiverar folk att inte äta för mycket. Bättre matsmältning kan även hjälpa till med viktförlust.

Mukherjee, P. K., Nema, N. K., Maity, N., & Sarkar, B. K. (2013). Phytochemical and therapeutic potential of cucumber. Fitoterapia. https://doi.org/10.1016/j.fitote.2012.10.003 Oboh, G., Ademiluyi, A. O., Ogunsuyi, O. B., Oyeleye, S. I., Dada, A. F., & Boligon, A. A. (2017). Cabbage and cucumber extracts exhibited anticholinesterase, antimonoamine oxidase and antioxidant properties. Journal of Food Biochemistry. https://doi.org/10.1111/jfbc.12358 Plader, W., Burza, W., & Malepszy, S. (2007). Cucumber. In Biotechnology in Agriculture and Forestry. https://doi.org/10.1007/978-3-540-36752-9_10