Hälsofördelar med att äta lök

Lökar

Lök tillhör de mest oumbärliga livsmedlen i köket eftersom den kan tillagas och ätas på alla möjliga sätt samt sätta smak på vilken maträtt som helst. De näringsmässiga fördelarna med lök gör den till en av de mest rekommenderade livsmedlen för din hälsa.

Vilka näringsämnen finner du i lök?

Den överlägset främsta ingrediensen i lök är vatten, vilket kan utgöra upp till cirka 90% av dess innehåll. På grund av detta kanske det förvånar dig att resterande 10% är proppfull med näringsämnen varav många har stora hälsofördelar.

  • Eteriska oljor är ansvariga för de flesta av lökens positiva egenskaper, vilka vi kommer att gå igenom i detalj här nedan. De är också orsaken till de irriterande tårarna som kommer när man skalar eller hackar lök.
  • Vitaminer från B-gruppen, som är nödvändiga för korrekt fungerande nervsystem och immunförsvar.
  • C- och E-vitamin med kraftfulla antioxidativa effekter.
  • Många olika mineraler och spårämnen, som kalium, magnesium, fosfor, kalcium, natrium, svavel, med flera.
  • Essentiella aminosyror.
  • Fiber.

Egenskaper hos lök

En av de mest välkända egenskaperna hos lök är dess vätskedrivande förmåga, vilket är anledningen till att den rekommenderas till patienter som lider av njurproblem, gikt eller hyperurikemi, njursten, ödem eller högt blodtryck. Lök är ett viktigt inslag i alla dieter, främst för dess vätskedrivande effekter, men också för dess höga halter av vatten och fibrer i kombination med låga halter av fett och socker.

Lök verkar också slemlösande och bidrar till att döda bakterier och svamp. De är otroligt fördelaktiga för personer som lider av förkylning, influensa, bronkit, faryngit och andra luftvägssjukdomar. En vanlig huskur i dessa fall är att placera en lökhalva vid sidan av din säng på natten. Under de senaste åren har lök också visat sin välgörande effekt vid behandling av astma och allergier.

Lök är också en mäktig beskyddare av hjärtat tack vare dess koagulationshämmande egenskaper, samt dess förmåga att sänka nivåer av kolesterol och triglycerider i kroppen, samt minska blodtrycket. Bara detta är en mycket bra anledning att försöka äta lök regelbundet.

Den mest kända av de renande förmågorna hos lök är förmodligen dess förmåga att hämma jäsning samt avlägsna gifter som produceras i magsäcken under matsmältningen, en process som också bidrar till att stimulera levern och bukspottkörteln, vilket gör det möjligt för dem att utsöndra de nödvändiga substanserna. För att ta del av dessa fördelar krävs det dock att du äter löken rå.

Även om lök är fördelaktigt för din hälsa bör du undvika att äta för mycket av den om du har en känslig mage, lider av sura uppstötningar eller har en tendens att drabbas av väderspänningar eller överskott av gaser.

Fördelarna med att äta lök är otaliga, och det ska påpekas att vi inte gått igenom dem alla i den här artikeln, utan fokuserat på de viktigaste. Med tanke på att lök är så nyttigt bör du försöka att äta det dagligen i någon form, men företrädesvis rå eftersom du på detta sätt kan bevara och njuta av alla de positiva hälsofördelarna.
Lökar