Gå ner i vikt stegvis och hälsosamt – så gör du

· maj 9, 2018
Ta reda på hur du går ner i vikt lite i taget. Du kommer lära dig att det består av en serie enkla handlingar som, i det långa loppet, läggs ihop och ger ett resultat som håller.

När vi vill gå ner i vikt vill vi oftast se omedelbara resultat. Men viktnedgång är en process som tar tid, uthållighet, styrka och disciplin. Tricket är att gå ner i vikt stegvis, lite i taget.

Du behöver förstås en nyttig kostplan som inte bara visar viktiga näringsämnen för kroppen, utan också rekommenderade mängder. Det är också viktigt att tänka på att alltid dricka mycket för att förhindra uttorkning och må bra.

Tips för hur du kan gå ner i vikt stegvis

1. Lär dig att andas djupt

När du vill gå ner i vikt stegvis är djupandning ett av stegen

Ett av stegen är djupandning. I stället för att andas från bröstet, ändra till att framöver alltid försöka andas från magen. Du kommer märka hur det kommer hjälpa dig att gå ner i vikt lite i taget. Det hjälper dig också att få en tonad mage, och hjälper kroppen att lättare syresätta hjärnan och optimera kroppens alla funktioner.

Till en början kan du börja med daglig djupandning i fem minuter och sedan öka det allteftersom.

2. Duscha med växelvis varmt och kallt vatten

Att duscha kroppen med omväxlande varmt och kallt vatten är ett annat sätt att gå ner i vikt stegvis. Tekniken är som följer: i slutet på din dusch, vrid vattentemperaturen till kallt en liten stund, sedan varmt en liten stund.

Det kommer göra att du går ner lite i vikt allteftersom, men det gynnar din hälsa även på andra sätt. Det kan vara bra som behandling mot sjukdomar som arytmi, dystoni och högt blodtryck i tidiga stadier. Det hjälper dig även att minska celluliter.

3. En bra massage

Gå ner i vikt stegvis med regelbundna massager

Massage, utförd på rätt sätt och med regelbundenhet, är ett annat sätt att gå ner i vikt. Men använd dig inte uteslutande av den, utan snarare som en kompletterande åtgärd. Massage hjälper till att bryta sönder fettdepåer i kroppen, öka blodcirkulationen i buken och normalisera tarmfunktionerna. Det gynnar även avlägsnandet av toxiner från kroppen.

4. Tugga tuggummi

Att tugga tuggummi är också ett sätt att gå ner i vikt stegvis. Varför? För att vi tuggar, men vi äter egentligen ingenting. Så vi håller både munnen och hjärnan sysselsatta, och känner oss lugnare. Det bästa är förstås att tugga sockerfritt tuggummi. Välj någon mintsmak, som pepparmint, eller eukalyptus. Det stimulerar ämnesomsättningen.

5. Tänk på att dricka vatten

Törst kan förväxlas med hunger

Ibland tror vi att vi är hungriga när vi i själva verket bara är törstiga. Det är en ny upptäckt som gjorts av ett forskningsteam. Och det är, som det verkar, för att kroppen sänder ut samma signaler när i är törstiga som när vi är hungriga.

Det innebär att vi ofta tolkar törst som hunger när kroppen uttrycker att den behöver vätska.

Att tänka på ett regelbundet dricka är också ett knep till att gå ner i vikt lite i taget. Varför? För att i och med att vi ökar vårt vätskeintag gör kroppen av sig med mer giftämnen och det är hjälpsamt när det är dags att kliva upp på vågen.

Vi rekommenderar att låta bli drycker märkta med ”lågt sockerinnehåll” eller liknande. Många av dem har samma innehållsvärden som övriga kolsyrade drycker och tillför inte kroppen några egentliga nyttigheter.

Det bästa är vanligt vatten, gärna med någon tillsats som citron eller gurkskivor eller några myntablad.

6. Ta trapporna

Ja, även om det låter lätt och inte vidare effektivt är det ett av de bästa sätten att gå ner i vikt stegvis. Självklart bidrar alla små former av fysisk aktivitet, som att ta trapporna när vi kan, till att minska vårt motstånd till träning, och gör att vi gillar det mer och mer.

Enligt forskning finansierad av National Research Council vid University of Columbia i USA kan man gå ner i vikt om man tar trapporna varje dag.

Naturligtvis rekommenderar vi inte att det ska vara den enda fysiska aktiviteten du gör, och inte heller att det är den enda hälsosamma vanan du har. Kom ihåg, det är många små steg som behövs för en stabil viktnedgång som håller.

7. Höj skrivbordet på jobbet

Stå upp på jobbet

Det kanske känns lite obekvämt, men många företag i Europa har redan börjat med det. Det innebär att du vissa perioder under dagen höjer upp ditt skrivbord och står upp och jobbar. Det gör att du bränner upp till 50 kalorier mer om dagen jämfört med om du sitter ner. Det är också bra för blodcirkulationen.

Så har du möjlighet att göra det, tveka inte att prova! Du kommer att gå ner, utan att egentligen ha rört dig, upp till tre kilo om året. Och det kanske känns obekvämt i början, men efter en tid kommer du inte ens tänka på att du står upp och jobbar.

Det är ofta svårt för många av oss att göra några större ansträngningar. Det är trots allt inte lätt att sluta med dåliga vanor. Men det positiva är att det ju inte är omöjligt, så testa!

Du behöver inte gå omkring hungrig, du behöver bara balansera dina måltider och ha koll på mängden du äter. Det är inte heller nödvändigt att träna tills du är helt slut i hela kroppen. Avsätt i stället en viss tid varje dag till att röra på dig, och andas ordentligt för att syresätta kroppen.