Fyra enkla tips mot ont i ryggen

december 3, 2017
Dessa enkla tips mot ont i ryggen kan hjälpa dig att lindra din ryggsmärta i milda fall. Om du har kronisk smärta ska du helst uppsöka en specialist.

De flesta vuxna människor har haft ont i ryggen minst en gång i livet. Vi vill därför ägna den här artikeln åt att ge några enkla tips mot ont i ryggen.

Det är egentligen inget mer än ett tryck mot nedre delen av ryggradens bas, mer specifikt runt området mellan midjan och skinkorna. Generellt är ryggont en av de mest förekommande problemen i världen, endast förbipasserad av influensan.

Smärta i ländryggen är lika vanligt hos kvinnor och män, speciellt hos de som antingen har en stillasittande livsstil eller hos de som tränar för mycket.

Hos unga beror det främst på att bära för tunga ryggsäckar, inte sitta rätt eller att stå för länge i en dålig ställning.

Orsaker till ont i ryggen 

Några av huvudorsakerna till ont i ryggen är följande:

Tunga lyft

Viktmätning på våg

När man lyfter väldigt mycket tyngre än vad kroppen egentligen klarar av spänns musklerna för hårt, vilket kan leda till en intensiv smärta i nedre delen av ryggen.

Felaktiga rörelser

Ont i ländryggen som orsakas av felaktiga rörelser har en tendens att försvinna utan behandling.

Problemet är dock att även om smärtan är kortvarig har den en stark påverkan på kroppen just i ögonblicket när den uppkommer.

Infektion i ryggraden

Åkommor som diskit, osteomyelit och varbölder kan också vara orsaker till ont i ryggen.

Skolios

Skolios är en missformning av ryggraden, antingen i ryggraden eller nacken eller i ryggslutet.

Det kan uppkomma i alla åldrar, men symptomen tenderar att framträda i vuxen ålder.

Diskbråck

Diskbråck kan vara en orsak till ont i ryggen

Diskbråck räknas också som en typ av missbildning och leder ofta till ont i ländryggen när diskarna förflyttas i nedre delen av ryggraden.

I dessa fall kan det även lägga tryck på ryggmärgsnerverna.

  • Den professionella lösningen är i extrema fall operation.
  • Vissa vänder sig även till fysioterapi, rehabilitation och antiinflammatoriska mediciner utan steroider för att minska smärtan.

Tips mot ont i ryggen

Som tur är kan problemet i milda fall lindras med övningar och huskurer. Här kommer några tips mot ont i ryggen som du kan göra hemma:

1. Massage med boll

  • Du behöver bara lägga dig ner på ett platt underlag och lägga en vanlig gummiboll (i en storlek som du kan ha i handen) under ryggen.
  • Sedan gör du långsamma, djupa rörelser från sida till sida.
  • För att komma åt fler områden kan du efter ett tag ändra din position och, när du kommit en bit med övningen, ligga mer på sidan.

Massagen behandlar området runt rumpan, ett område som ofta utsätts för ständigt tryck på grund av dålig hållning, för mycket stillasittande och dålig fysisk hälsa.

Fysioterapin förhindrar inte bara ländryggsont, utan även andra skador såsom muskelknutor.

2. Självmassage av ländryggen med en käpp

Ryggmassage

Ett annat tips mot ont i ryggen är att massera området med en käpp.

  1. Det första du behöver göra är att hitta en käpp tillräckligt lång så att den räcker över hela ryggens bredd. Du kan använda en kvast eller ett moppskaft.
  2. Ta käppen och dra den upp och ned längs hela ryggen, långsamt och djupt.
  3. Fokusera sedan med all kraft på den ena sidan av ryggen, i en rörelse från ryggraden och utåt, och sedan motsvarande på den andra sidan.

Det hjälper ryggmusklerna att slappna av och hjälper mot skador i ländryggen.

Tänk på att massera djupt och intensivt. Med käppens hjälp kan du trycka hårdare än vad du kan med händerna.

3. Mjölk med kål

Tro det eller ej, men kål kan få din rygg att slappna av. Eftersom det är en kall grönsak kan beståndsdelarna användas som muskelavslappnande medel.

  • För att få ut kålens muskelavslappnande ämnen, lägg kålen i en skål med mjölk och låt stå och dra i minst 5 minuter.
  • Rengör först ländryggsområdet noga. Applicera sedan kålblandningen över hela området och låt verka i 15 minuter.
  • Skölj sedan av kålblandningen med en varm och avslappnande dusch.

4. Persilja med salt

Persiljeinfusion är ett tips mot ont i ryggen

Det sista av våra tips mot ont i ryggen är också en enkel huskur:

  • Häll lite ljummet vatten i en skål och lägg i några kvistar persilja och några teskedar salt.
  • Lägg kvistarna på det ömma området på ländryggen en i taget och låt verka i 20 minuter.
  • Ta bort resterna av persiljan med en handduk. Rengör ryggen med rengöringsalkohol för ytterligare avslappning.
MER FÖR DIG