Fruktens olika stadier: att äta mogen eller omogen frukt

Beroende på i vilket tillstånd frukt konsumeras, genereras olika effekter i kroppen. Vi berättar det viktigaste du bör veta om detta.
Fruktens olika stadier: att äta mogen eller omogen frukt

Senaste uppdateringen: 21 november, 2022

Beroende på i vilket stadium frukt är när du äter den, kan den ge dig olika fördelar. I allmänhet handlar detta om ett starkt rekommenderat livsmedel som bör vara en del av alla hälsosamma kostvanor, men alltid i lämpliga mängder. Så vad är bäst, ska man äta mogen eller omogen frukt?

Vi får inte glömma att sammanhang i hög grad kan påverka när man sätter upp riktlinjer på näringsnivå. Hos personer med en metabol sjukdom kan det till exempel vara nödvändigt att prioritera grönsaker framför frukt.

Grönsaker är mycket fördelaktiga för organismen på grund av deras innehåll av vitaminer och fytokemikalier. Dessa element neutraliserar bildandet av fria radikaler och deras efterföljande ackumulering i vävnaderna. Tack vare denna effekt kan man minska risken för att utveckla kroniska sjukdomar.

Fördelarna med grön eller omogen frukt

Grön eller omogen frukt är ofta inte särskilt aptitligt ur organoleptisk synvinkel, eftersom dessa vanligtvis inte har en särskilt söt smak.

Faktum är att vissa sorter till och med kan innehålla vissa giftiga ämnen innan de genomgått hela mognadsprocessen. Av denna anledning är det nödvändigt att vara försiktig när du inkluderar omogen frukt i din kost.

Men att konsumera vissa typer av grön frukt kan vara positivt för din hälsa. Detta gäller till exempel bananer.

Omogna bananer innehåller nämligen en högre koncentration av fiber, vilket minskar den efterföljande insulintoppen och ökar matsmältningsfunktionen. Fiber hjälper till att öka volymen av fekal bolus, vilket orsakar större aktivering av mekanoreceptorer och minskar risken för förstoppning. Detta visar en studie publicerad i tidskriften BMJ Clinical Evidence.

Det kan även vara fördelaktigt för personer med en metabolisk störning att konsumera frukt som är lite grön. Jämfört med att äta mogen frukt, absorberar kroppen mindre fruktos, vilket påverkar blodsockernivån mindre. Man kan också uppnå en effektivare blodsockerkontroll.

stadier av frukt
Vissa frukter är omogna när de är gröna, som bananer och vissa päron. I detta stadium innehåller de mer fiber.

Egenskaperna hos mogen frukt

Mogen frukt är vår mest konsumerade frukttyp. De har fördelaktiga organoleptiska egenskaper med söta dofter och smaker.

De innehåller också flera näringsämnen, såsom vitaminer och mineraler. Särskilt bör vi nämna fytokemikalier. Dessa element styr oxidationsförmågan och har visat sig kunna minska förekomsten av flera typer av allvarliga hälsotillstånd.

I vilket fall som helst är det viktigt att betona behovet av att konsumera frukten som helhet och undvika att bara använda juicen. Att mosa den till en smoothie är inte heller det bästa alternativet. Detta eftersom man då förstör fibrerna mekaniskt, vilket förändrar kroppens absorptionshastighet av sockret.

Vi tror att du också kan vilja läsa den här artikeln: Gula eller gröna bananer: vilket är nyttigare?

Övermogen frukt

Vissa människor gillar att äta frukt då den blivit övermogen. I det här fallet innehåller frukten en högre mängd fruktos.

Var försiktig med detta, eftersom detta socker kan ha en negativ inverkan på risken att utveckla fettleversjukdom. Faktum är att en studie publicerad i tidskriften Nutrients visar detta. Förekomsten ökar när man intar ämnet i flytande form eller i mycket stora mängder.

Att äta övermogen frukt kan emellertid vara utmärkt för idrottare. Dessa kan behöva ett högt kolhydratintag med en minimal mängd fiber för att förhindra magbesvär.

Intaget av denna typ av frukt kan hjälpa till att förhindra uppkomsten av trötthet och därmed öka prestationen i uthållighetssituationer. Man kan också mosa denna frukt till en puré för att underlätta matsmältningen ytterligare.

Hos stillasittande människor är det dock inte det mest lämpliga att äta frukt som är väldigt mogen. Detta är särskilt fallet med sorter som redan innehåller stora mängder kolhydrater, till exempel bananer. Istället är det bäst att välja en frukt som är precis mogen, vilken smakar gott och innehåller mer fiber.

stadier av frukt
Juicer ger mindre fiber än en hel frukt, varför kroppens upptag av socker ökar när man dricker vätska.

Gillar du den här artikeln? Du kanske också vill läsa: Ät fem frukter och grönsaker om dagen och lev längre

Mogen eller omogen frukt: dess mognad avgör dess effekter på kroppen

De olika stadierna av fruktmognad kan som du ser förändra dess näringskoncentration och efterföljande effekter på kroppen. Det viktigaste i detta avseende är att anpassa typen av frukt du äter till dina individuella behov och tidpunkten för intaget. Som en allmän regel är det bäst att välja säsongsbetonad lokal frukt vid rätt mognadspunkt.

Slutligen bör du notera att det inte räcker att bara äta bra för att ta hand om din hälsa. Det är viktigt att främja flera olika goda vanor som en helhet.

Detta kanske intresserar dig
Hur man börjar träna på löpband
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Hur man börjar träna på löpband

Det bästa sättet att börja träna på löpband är att växla mellan korta intervaller med promenader och löpning. Du kan läsa allt om det här.



  • Tabbers, M. M., & Benninga, M. A. (2015). Constipation in children: fibre and probiotics. BMJ clinical evidence2015, 0303.
  • Neha, K., Haider, M. R., Pathak, A., & Yar, M. S. (2019). Medicinal prospects of antioxidants: A review. European journal of medicinal chemistry178, 687–704. https://doi.org/10.1016/j.ejmech.2019.06.010
  • Ter Horst, K. W., & Serlie, M. J. (2017). Fructose Consumption, Lipogenesis, and Non-Alcoholic Fatty Liver Disease. Nutrients9(9), 981. https://doi.org/10.3390/nu9090981