Ät fem frukter och grönsaker om dagen och lev längre

Varför ska du äta fem frukter och grönsaker om dagen? De innehåller en hög koncentration av antioxidanter som kan neutralisera bildandet av fria radikaler, vilket minskar risken för att bli sjuk. Läs mer här!
Ät fem frukter och grönsaker om dagen och lev längre

Senaste uppdateringen: 27 september, 2021

Det råder ingen tvekan om att det att konsumera frukt och grönsaker är bra för din hälsa. Enligt en nyligen genomförd studie kan något så enkelt som att äta fem frukter och grönsaker om dagen öka livslängden och minska förekomsten av kroniska sjukdomar, som cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

Men vi bör ta hänsyn till att för att uppnå dessa positiva effekter är det viktigt att säkerställa intaget av makronäringsämnen i optimala proportioner. Att tillgodose dina protein- och fettbehov är också viktigt. Båda elementen är ansvariga för att delta i ett antal fysiologiska processer.

2 portioner frukt och 3 portioner grönsaker

Först och främst är det viktigt att betona att det är viktigt att prioritera intaget av grönsaker framför frukter. Detta beror på att grönsaker vanligtvis innehåller en högre koncentration av fytonäringsämnen. Dessa föreningar är nyckeln till att neutralisera bildandet av fria radikaler, som är associerade med förebyggande av komplexa sjukdomar.

Enligt forskning publicerad i den vetenskapliga tidskriften Circulation är det viktigt att säkerställa närvaron av grönsaker i din kost för att förbättra effektiviteten av fysiologiska processer för att hålla inflammationsnivåerna under kontroll. Du bör notera att överdriven inflammation kan leda till problem i kroppen.

nätkasse med grönsaker

För att uppnå optimal hälsa rekommenderar man att man inkluderar grönsaker i alla huvudmåltider. Frukt kan också ingå som mellanmål på morgonen eller eftermiddagen för att förbättra det totala intaget av vitaminer och antioxidanter.

Du kanske också är intresserad av den här artikeln: 5 nyttiga frukostsmoothies du kan dricka varje dag

Vissa frukter och grönsaker är bättre än andra

Kom ihåg att inte alla grönsaker har samma egenskaper. Exotiska frukter har till exempel en högre koncentration av fytonäringsämnen. Dessa föreningar har visat sig vara viktiga för att förebygga problem som cancer, enligt en studie publicerad i Current Pharmaceutical Design.

På samma sätt kan grönsaker med intensiva färger eller grönsaker i familjen korsblommiga växter också förbättra hälsan mer effektivt än andra, till exempel gröna bladgrönsaker. Broccoli är ett bra exempel på detta, eftersom det finns bevis för att det innehåller viktiga ämnen för att minska förekomsten av hjärt- och kärlsjukdomar.

Ät ännu mer frukt och grönsaker

Även om forskarna är överens om att den optimala mängden frukt och grönsaker per dag är 5 portioner, betyder det inte att du inte kan öka denna mängd. I själva verket kan ett högre intag till och med vara fördelaktigt. Framför allt är det optimalt att säkerställa ett bra urval, genom att kombinera produkter med olika färger för att säkerställa en större tillgång på näringsämnen.

Det är också viktigt att inkludera både råa och tillagade grönsaker i din kost. Fysiska och kemiska processer kan förändra biotillgängligheten för vissa av näringsämnena. Ur denna synvinkel är det bra att se till att en stor del av grönsakerna du äter är råa. Med andra ord, undvik att använda aggressiva tillagningsprocesser.

fem frukter och grönsaker

En bra teknik för att maximera näringsintaget är också att även inkludera kokvattnet från grönsaker i din måltid. En stor mängd vattenlösliga vitaminer finns kvar här, och går på detta sätt inte till spillo.

Resultatet från en studie

Med hänvisning till studien som publicerades i Circulation analyserades dieterna med avseende på mer än 2 miljoner olika personer. Som du kan se var urvalet mycket stort. Denna forskning visade att risken för död minskade signifikant – med 12% – hos dem som åt fem portioner frukt och grönsaker om dagen.

Forskare fann också att förekomsten av andningssjukdomar var 35% mindre vanlig hos dessa människor. Samma sak hände med flera typer av cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

Det var dock inte möjligt att koppla en högre konsumtion av grönsaker med en ännu större minskning av risken för dödsfall. Dessutom var de mest fördelaktiga grönsakerna de med gröna blad eller starka färger, som har ett högt innehåll av C-vitamin och betakaroten.

Läs den här artikeln för att ta reda på mer: Vanliga tecken på vitaminbrist och vad du bör göra

Ät mer frukter och grönsaker för att leva längre

Som vi nämnde ovan är det effektivt att äta minst fem frukter och grönsaker fördelat över hela dagen för att förhindra kroniska och komplexa hälsoproblem. Detta beror på deras innehåll av mikronäringsämnen och fytonäringsämnen, som ger en kraftfull antioxidanteffekt som kan neutralisera bildandet av fria radikaler.

Dessutom är det också viktigt att minska närvaron av hårt förädlade livsmedel i din kost för att komplettera denna goda vana. Detta kommer också att minska ditt intag av transfetter och enkla sockerarter.

Som ett resultat kommer detta att ge större effektivitet i kroppens funktioner.

Slutligen, glöm inte att det är viktigt att komplettera en bra kost med regelbunden fysisk träning. Du måste även se till att sova gott på nätterna för att förbättra din kropps återhämtning.

Den här artikeln kan kanske intressera dig …

Detta kanske intresserar dig
Fem kraftfulla grönsaker du bör äta
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Fem kraftfulla grönsaker du bör äta

Dessa kraftfulla grönsaker utmärker sig för deras innehåll av fytokemikalier och fiber samt de många andra näringsämnen som kan förbättra din kost.



  • Wang DD, Li Y, Bhupathiraju SN, Rosner BA, Sun Q, Giovannucci EL, Rimm EB, Manson JE, Willett WC, Stampfer MJ, Hu FB. Fruit and Vegetable Intake and Mortality: Results From 2 Prospective Cohort Studies of US Men and Women and a Meta-Analysis of 26 Cohort Studies. Circulation. 2021 Mar 1. doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.120.048996. Epub ahead of print. PMID: 33641343.
  • Poljsak B, Milisav I. The Role of Antioxidants in Cancer, Friends or Foes? Curr Pharm Des. 2018;24(44):5234-5244. doi: 10.2174/1381612825666190123112647. PMID: 30674247.
  • Vanduchova A, Anzenbacher P, Anzenbacherova E. Isothiocyanate from Broccoli, Sulforaphane, and Its Properties. J Med Food. 2019 Feb;22(2):121-126. doi: 10.1089/jmf.2018.0024. Epub 2018 Oct 27. PMID: 30372361.