Otroliga hälsofördelar med broccoli

· december 2, 2016
Bland de många fördelarna med att äta broccoli hittar vi bland annat att dess järn och kalium hjälper till att bekämpa anemi och ledsmärta.

Älskad av vissa, hatad av andra… broccoli är en grön grönsak i form av ett ”träd” som tillhör den korsblommiga familjen (som även inkluderar kål).

Den växer rikligt och drar med sin mörkgröna färg till sig uppmärksamhet.

I den här artikeln ska vi berätta mer om den näringsrika broccolin, som är till stor hjälp för din hälsa.

Vad får vi från broccoli?

naringsamnen-i-broccoli

Broccoli är en växt som växer i kallare klimat och frodas under varma somrar. Den bereds vanligtvis genom ångning (även om fler och fler njuter av den rå). Smaken påminner om den hos blommål.

De huvudsakliga producenterna av broccoli är Kina, Indien, USA, Spanien och Italien.

Broccoli är utöver god även väldigt näringsrik. Bland näringsämnena hittar vi följande: vitamin C, kalcium, magnesium, fosfor och kalium.

Den har även avsevärda mängder fibrer, selen och lutein, såväl som ett rikt innehåll av folsyra, järn och vitamin A.

Broccoli: det medicinala livsmedlet

Vi vet redan att många frukter och grönsaker används som huskurer tack vare deras uppsättning och näringsämnen. Broccoli står dock ut från mängden på grund av sina många egenskaper och de fördelar vi kan dra från den.

Tack vare dess fytonäringsämnen kan vi berätta att broccoli:

Förebygger cancer

Glukosinolaterna har hand om att hålla cancerceller borta, och sinigrin är ytterligare ett näringsämne i broccoli som dödar cancer. Sinigrin ”stimulerar” den naturliga döden hos precancerösa tumörceller i magen och tarmarna.

Glukosinolater försvagar även cancer i:

  • Halsen
  • Lungorna eller munnen hos rökare
  • Brösten hos kvinnor
  • Prostatan hos män

Som om det inte vore nog kan denna grönsak förebygga levercancer.

Främjar hjärtat

Folsyran som hittas i broccoli är viktig eftersom den inte bara låter kroppen absorbera järn och undvika fostermissbildningar, utan även förebygger hjärtsjukdomar.

Genom att minska nivåerna av homocystein kan folsyran hjälpa till att undvika hjärtinfarkt, arytmi och ateroskleros. Den rekommenderas även för personer med hypertoni.

Minska anemi

angad-broccoli

Broccoli är ett av de livsmedel som ger oss mest järn, och på grund av det är den perfekt för anemipatienter.

Den förebygger givetvis även detta tillstånd och rekommenderas för personer som är predisponerade mot den. Dessa inkluderar bland annat:

  • Gravida kvinnor
  • Kvinnor med gott om menstruationer
  • Personer som konstant blöder näsblod
  • Mödrar som ammar

Hjälper matsmältningen

De B-vitaminer som finns i broccoli hjälper till att skapa enzymer. Ett exempel på dessa enzymer är pepsin, som hjälper till i matsmältningen.

Om du lider av gaser eller har problem med tarmfloran rekommenderar vi att du äter denna näringsrika grönsak minst en gång per vecka.

Tack vare dess fibrer får du även hjälp med tarmtömning, vilket eliminerar gifter i tarmarna genom att ta bort kvarvarande avföring. Du får även en skön mättnadskänsla.

Den är med andra ord perfekt för de som oroar sig över att överäta eller som följer en diet för att tappa vikt.

Behandlar depression och nerver

Genom att äta broccoli känner vi oss inte bara mätta, utan blir även på gott humör. Detta på grund av broccolins hjälp med att producera dopamin. Det minskar i sin tur nervositet, stress och depression.

Broccolins magnesium och kalcium hjälper till att:

  • Reglera sömncykler och förebygga sömnlöshet
  • Göra muskler och nerver avslappnade
  • Reglera hjärtrytmen
  • Ge mer energi

Att äta broccoli är synonymt med vitalitet och lycka.

Förebygger vätskeretention

Detta är tack vare broccolins kalium, som motverkar ansamling av natrium i kroppen som orsakats av för stort saltintag. Om du har ödem, hypertoni eller lider av fetma ska du inte tveka att lägga till broccoli i din diet.

Lindrar ledsmärta

broccoli-och-citron

Broccoli kan eliminera ansamlingen av serös vätska i lederna på grund av sitt kalium och glutation. Det är perfekt för de med artrit och artros.

Främjar fysisk skönhet

De antioxidativa egenskaperna i denna korsblommiga grönsak låter dig avgifta kroppen och se vackrare såväl som yngre ut.

Den har förmågan att stimulera leverfunktionen och rena blodet (vilket resulterar i friskare hy). Broccoli kan även förebygga håravfall och minska hudproblem (akne, torrhet, fläckar, rynkor).

Reglerar din sköldkörtel

broccoli-pa-tallrik

Alla i familjen korsblommiga växter kan minska produktionen av sköldkörtelhormon. Därför rekommenderas de för personer med hypertyreos.

De rekommenderas dock inte för patienter med hypotyreos, eftersom de kan sänka sköldkörtelnivåerna för mycket och orsaka problem.

För att njuta av allt det goda med broccoli kan du välja att ånga dem i 3-5 minuter, så att de inte förlorar sina fytokemikalier och näringsämnen (varav många dör vid höga temperaturer, såsom vid kokning). Efteråt kryddar du med olivolja och vitlök.

Det är ett väldigt gott och hälsosamt alternativ!