Hur man förbättrar självförtroendet efter en separation

januari 9, 2020

Undrar du hur man förbättrar självförtroendet efter en separation? Även om vi kanske ser det som något negativt så är det nödvändigt att gå igenom en fas av sorg efter en separation för att kunna läka sår.

På det sättet kan du komma ut den andra sidan, som en starkare person.

Varje separation, oavsett om den är traumatisk eller inte, får en rad konsekvenser. Bland annat påverkar separationer vår självkänsla. Men är det möjligt att förbättra sin självkänsla efter en separation?

Svaret är ”ja”, men för att uppnå det måste vi först och främst vara medvetna om att självkänslan har påverkats.

Efter att ha varit engagerad i en partner tar vårt liv en ny riktning. Vi är ensamma och kommer inte längre att gå hand i hand med någon. Hela framtiden som vi hade visualiserat finns inte längre där.

Det är normalt att osäkerhet uppstår när du står inför denna situation. Plötsligt är det svårt att fatta beslut eller att se på framtiden på ett positivt sätt… däremot är det ofta lätt att anklaga sig själv.

Du förbättrar självförtroendet efter en separation genom att ta hand om dig själv

deprimerad man

För att förbättra självkänslan efter en separation är det nödvändigt att ta ett viktigt första steg: att ta hand om sig själv.

Efter en separation med en partner dräneras ofta självkänslan, vi sjunker ner i sorg och glömmer oss själva.

Vi slutar ta hand om oss själva. Vi struntar i att träna och äta gott. I stället för att återhämta sig från denna smärtsamma upplevelse föredrar vi att må ännu sämre om det är möjligt.

Det är inte heller en bra idé att avstå från att umgås med andra eller att isolera sig från vänner. De är personerna vi umgås med, och kanske har de gått igenom samma sak och ge oss råd.

Det är naturligt att känna smärta och vilja vara ensam då och då för att kunna gå igenom smärtan. Vi bör komma ihåg att så länge det inte går för lång tid är det helt friskt.

Vi kan äta dåligt, sluta träna, sluta ta hand om oss helt… men det borde inte vara i mer än ett par veckor.Om det varar längre är det lämpligt att be om hjälp, annars är risken för depression överhängande.

Läs även: Hur depression kan påverka hjärnan

Fly inte till sociala medier

solen

För att förbättra vår självkänsla efter en separation är det viktigt att övervinna frestelsen att börja prata med möjliga framtida partners på sociala medier.

Vissa säger att ”vad du behöver är en Tinder-dejt” till personer som just har gått igenom en uppbrott och har tappat hoppet om att hitta någon.

Detta är dock inte en hälsosam rekommendation. Inte för att det är omöjligt att hitta någon som matchar våra förväntningar, utan för att det är nödvändigt att gå igenom fasen av sorg.

Att söka tillflykt i sociala medier för att vi vill känna oss omtyckta och behövda igen blir ett sätt att övertyga oss om att vi inte kommer förbli ensamma för all framtid och undvika att känna smärtan, och det är inte konstruktivt.

Det är naturligt att känna smärta, modfälldhet eller hopplöshet. Vår självkänsla har sjunkit, men vi måste hitta den igen genom att acceptera läget. Det är så du förbättrar självförtroendet efter en separation.

Vi måste acceptera vad som hänt, spendera mer tid i den verkliga världen och inte så mycket på internet och ge oss tid att läka den smärta som har uppstått sedan separationen.

Det är naturligt att känna sig ledsen, men att vara pessimistisk och bitter är ett val

Var inte pessimistisk: att förbättrar självförtroendet efter en separation

Missa inte att läsa: Försvara dig mot negativitet och pessimism

Om du vill förbättra din självkänsla är det första som du behöver göra att inse att sorg är en naturlig känsla som alla människor lider av då och då. Det är bara på det sättet du förbättrar självförtroendet efter en separation.

Vi brukar försöka avvisa känslan eftersom vi snabbt märker att det är en negativ känsla. Den är dock mycket nödvändig.

När vi är ledsna efter en separation måste vi komma in i sorgens rum för att reflektera, acceptera och övervinna, för att sedan förnyade lämna rummet så snart det är möjligt.

Det är ett nödvändigt steg, men vad händer om vi inte vill ta det steget? Vi kommer komma in i sorgens rum oavsett om vi gillar det eller inte, även om vi stänger av ljuset och lurar oss själva genom att tro att vi inte är där.

Försök inte att undvika sorgen

Ju mer vi försöker undvika sorg, desto längre tid kommer vi spendera i detta rum,och det kommer att göra oss till pessimister. Helt enkelt för att vi har gjort ett dåligt val.

Vi väljer att ignorera det, att distrahera oss själva, istället för att möta sorgen och titta på oss själva och ta erfarenheten som ett tillfälle att återhämta sig – att ta hand om oss själva och att mogna.

Så ja, du kan förbättra ditt självkänsla efter en separation, så länge du vågar se sorgen i vitögat, känna den, förstå den och framför allt acceptera vad som har hänt. Det är så du förbättrar självförtroendet efter en separation.

Även om jag inte kan se hoppet i situationen än, vet jag att det finns hopp. Jag måste bara se tillbaka för att komma ihåg andra situationer då liknande saker hände.

Slutade livet där och då? Nej, för det går att ta sig igenom allt.

Field, T. (2011). Romantic Breakups, Heartbreak and Bereavement—Romantic Breakups. Psychology. https://doi.org/10.4236/psych.2011.24060