”Flow”: Ett fantastiskt sätt att bekämpa stress

oktober 28, 2016
Eftersom stress gör din kropp beredd att fly från hot är det viktigt att du lär dig sortera det du har i ditt liv och låter allt flöda fritt.

”Flow” är ett enkelt och fantastiskt förhållningssätt till ditt dagliga liv som låter dig bekämpa stress och även ge dig själv full uppmärksamhet, så att du kan bli lyckligare.

Mihály Csikszentmihályi, en av de mest välkända specialisterna inom positiv psykologi, är mannen som myntade uttrycket ”flow”.

Tack vare hans många böcker och andra verk som betonar behovet av att nå tillstånd av lugn och ”positiva upplevelser” har miljontals människor lyckats bli mer fokuserade och avslappnade i sitt arbete och sina ansvar.

Idag vill vi bjuda in dig att lära dig mer om denna intressanta trend, så att du gradvis kan integrera den i ditt liv och lösa upp de kvävande knutarna av stress.

Flow – ett tillstånd av inre lugn för att uppnå livets glädje

För Mihály Csikszentmihályi är lycka att uppnå ett tillstånd av inre harmoni där du är i frid med något konkret. Han kallar det tillståndet för ”flow”.

Om du ett ögonblick tittar på vad stress faktiskt är kommer du inse att det är motsatsen till ”flow”. Det är att vara fångad, strandsatt och bunden till olika omständigheter.

Med andra ord har du fångats av dina rädslor, orosmoln eller ansvar.

  • Stress hindrar dig från att fortsätta framåt. Dag efter dag är du bunden till samma saker.
  • Stress får dig att tro att du aldrig kommer nå vad du siktar på: du har inte tillräckligt med tid.
  • Det finns aldrig tillräckligt med timmar under dagen för att nå och åstadkomma dina mål.
  • Din hjärna bearbetar stress genom att förbereda kroppen på flykt eller för att fly från ett uppfattat hot.
  • Ditt sinne slutar förstå vila och inre balans eftersom det inte tillåts slappna av. Du är alltid på alerten, spänd och har blicken fäst på morgondagen och vad du måste åstadkomma.

Missa inte: Blir du ofta stressad? Lär dig japansk terapi för att slappna av!

Alla dessa är tydliga fiender för konceptet ”flow”, som vi ska förklara nedan.

blommande-trad

Lär dig att njuta av det du gör

Det finns otaliga tekniker för att bekämpa stress, men en sak är klar: ingen kan bara lämna sitt jobb, och man kan heller inte ”sparka ut” sin familj.

Stress, spänningar och ångest beror nästan alltid på jobbet och/eller familjen.

Du kan ägna dig åt andningsövningar, gå på promenader och till och med prova på receptbelagda läkemedel för att minska din stress, men ett mentalt tillvägagångssätt som låter dig se din verklighet på ett nytt sätt är alltid mer effektivt.

Det är därför du borde försöka lära dig ”flow”…

  • ”Flow” antyder att du måste närma dig saker och ting annorlunda och lära dig att njuta av dem. Det betyder framförallt att du måste sakta ner och vara närvarande. För att göra det måste du även lära dig att sätta prioriteringar.
  • En person som lär sig att ”flöda”, så att säga, når ett positivt känslomässigt tillstånd och maximal koncentration. De är nöjda med vad de gör, vilket låter dem släppa spänningar och röra sig bort från stress.

Vi rekommenderar även: 9 saker som händer i hjärnan när du tränar

Hur man börjar ”flöda”

Vi vill vara tydliga med att det inte går att börja ”flöda” på jobbet över en natt om du är för stressad. Det bästa är om du börjar med andra områden av livet.

När du väl börjat kan du breda ut dig senare. Här kommer några exempel på hur:

  • Hitta en hobby du gillar och som passar din personlighet. Folk som målar uppnår till exempel lugn och frid väldigt snabbt, och det är dessutom nöjsamt.Att måla med vattenfärger, kolkritor eller till och med mandalor kan verkligen vara terapeutiskt. Det bästa är att åsidosätta minst en timme om dagen åt det.
  • Ett annat alternativ som vanligtvis ger goda resultat är att utöva vad som kallas ”flow yoga”. Det är en typ av yoga som började i Indien, men som snabbt blev populär i USA och sedan resten av världen.Flow yoga är mer fysisk och intensiv, och inkluderar naturliga ljud eller mantran i takt med att du utvecklar styrka, flexibilitet och balans. Det är väldigt energigivande och slutar vanligtvis med avslappning som sammankopplar dig med ditt inre jag.
yoga-pa-stranden

Flow i ditt dagliga liv och bekämpa stress

Att ägna sig åt aktiviteter såsom yoga, målning eller andra sysslor som gör dig avslappnad och låter dig ”fokusera” hjälper dig att gradvis lära dig applicera flow i andra aspekter av ditt liv.

Se även: 9 örter för att lugna nerver och ångest

  • Flow låter dig i sin tur uppnå det du skjutit åt sidan eller som sårar eller hindrar dig. Du lär dig att prioritera och bekämpa stress såväl som ångest.
  • Det hjälper alltid att föreställa sig sitt liv som ett löv som flyter på en flod. Du flyter vidare för att det inte finns något som tynger dig.
  • Stress får dig till exempel att sjunka. För att ta sig tillbaka till ytan och röra dig fritt måste du släppa taget och njuta av varje minut av resan.

Om ämnet intresserar dig kan du lära dig mer om det från böcker såsom “Flow, a Psychology of Happiness” av Mihály Csikszentmihályi.

Spara

MER FÖR DIG