Den manliga bäckenbotten: allt du behöver veta

17 september, 2020
God prostata- och urinhälsa är tecken på att det manliga bäckenet är i gott skick. Vanligtvis blir det svagare med åldern. Därför är det viktigt att ta hand om denna del av kroppen.

Den manliga bäckenbotten är inte något man vanligen tar upp som ämne, eftersom många inte tycker att det är viktigt för män att prata om det. Det finns faktiskt många män som inte ens kan identifiera denna del av kroppen eller ens vet att den finns.

Det är väldigt viktigt att träna upp den manliga bäckenbotten för att förhindra problem som urininkontinens eller erektionsproblem. Faktum är att några av dessa problem kan börja uppträda runt 30 års ålder och blir som regel värre runt 50. När den här delen av kroppen fungerar som den ska kan det hjälpa till att förhindra vissa prostataproblem. Det kan också hjälpa män att fungera normalt under sex.

Vad är den manliga bäckenbotten?

Bäckenet är en del av skelettet.

Den manliga bäckenbotten är belägen i den nedre delen av bäckenet. Den fungerar som en typ av “förslutning” till de inre organen. Med andra ord är detta buk- och bäckenrummet, och den del av kroppen som man vilar mot när man sitter ner.

Detta område går från blygdbenet, som är beläget ovanför penisens bas, till svansbenet, som är beläget i nedersta delen av ryggradenDet finns både nerver, muskler, blodkärl och ligament på den manliga bäckenbotten. Musklerna i detta område hjälper till med:

  • Kontroll
  • Stöd
  • Sammandragning

Fortsätt läsa: Kegelövningar: tona bäckenmuskler & öka sexuell njutning

Funktioner

På bäckenbotten finns det en uppsättning muskler som utför många olika funktioner. Den viktigaste av dessa är att kontrollera urin- och analkontinens. Dessa muskler hjälper alltså till med att tömma urinblåsan och tarmen på rätt sätt.

Dessutom stöder den manliga bäckenbotten både blåsan och ändtarmen. I själva verket är dessa bäckenorganen. Musklerna i detta område spelar dessutom en viktig roll när det handlar om både erektion och utlösning. Därför är de viktiga för att kroppen ska kunna fungera sexuellt.

Bäckenbotten kan dock försvagas med åldern eller om man inte tränar tillräckligt. Försvagning kan också vara ett resultat av exempelvis neurologiska sjukdomar, infektioner, kirurgi vid borttagning av tumörer eller strålbehandling.

Dessutom kan svaghet i manliga bäckenbotten orsaka problem med kissandet och prostatan. Det kan också avsevärt påverka den sexuella funktionen, och även leda till:

  • Erektil dysfunktion
  • För tidig utlösning
  • Kroniskt bäckensmärtsyndrom

Läs också: Droger och erektil dysfunktion: finns det en koppling?

Att identifiera bäckenbotten

Man i kostym har ont i magen.

Det är viktigt för män att kunna identifiera sin eget bäckenbotten, och inte bara på bild. För att göra detta finns det fyra tips. Dessa är:

  • Stoppa dig när du urinerar. Allt du behöver göra är att stanna upp flödet mitt i för att lokalisera och känna bäckenbottenmusklerna. Vi rekommenderar dock inte att göra detta mer än en gång i veckan.
  • Håll in gaser. Detta liknar det första tipset. Men denna gång känner du av musklerna som sitter lite längre ner. För att göra detta, prova dra samman musklerna kring anus. Anus dras då inåt och lyfter in i bäckenbotten.
  • Titta i en spegel. Du kan försöka dra samman musklerna framför en spegel. Om du gör det rätt, så dras penis tillbaka och pungen stiger.
  • Sammandragning efter urinering. Efter att ha tömt urinblåsan, försök att dra samman bäckenbotten. Om du gör det rätt kommer du att driva ut den återstående urinen. Detta hjälper också till för att kontrollera läckage.

Andra viktiga uppgifter om den manliga bäckenbotten

Det är viktigt att uppmärksamma den här delen av din kropp. Se dessutom till att du använder rätt hygienåtgärder. Det viktigaste är dock att förhindra att detta område blir svagt. Annars kan det orsaka de problem som vi nämnde tidigare.

Kegelövningar är fantastiska för att stärka den manliga bäckenbotten. De är faktiskt väldigt enkla, och mycket bra för män över trettio år. Det är också en bra idé att följa en balanserad kost, vara försiktig när du lyfter vikter och försöka undvika förstoppning.

del Carmen, M. C. D. J., Torres, M., & Bolaños, O. (2015). Disfunciones sexuales y disfunciones del suelo pélvico.¿ Problemas de salud relacionados?. Revista Sexología y Sociedad, 21(2), 224-233.