Den lipofila dieten och hur man följer den

maj 29, 2019
Även om resultaten kan vara mycket slående är det viktigt att konsultera en läkare innan du börjar den lipofila dieten för att undvika eventuella komplikationer.

Eftersom människor alltid letar efter nya sätt att gå ner i vikt kommer hela tiden nya alternativ som lovar att hjälpa dig göra dig av med kilon. Idag ska vi prata om den lipofila dieten, som har blivit ganska populär på sistone.

Denna diet lovar hjälpa dig att göra dig av med 20 till 30 kilo på cirka fyra månader. Det här är en extrem diet som du inte bör följa någon längre tid, eftersom den inte tillåter dig att konsumera livsmedel från vissa livsmedelsgrupper.

Vad är den lipofila dieten?

Den lipofila dieten är en kostplan baserad på konsumtionen av naturliga livsmedel samtidigt som man undviker alla behandlade livsmedel. Den tillåter frukt och grönsaker i små portioner. Förpackade livsmedel, oavsett om de är naturliga eller bearbetade, är helt förbjudna. Alla livsmedel som innehåller salt, fetter eller konstgjorda sötningsmedel är också förbjudna.

Vad är målet med den lipofila dieten?

Det huvudsakliga målet med denna diet är att undvika konsumtionen av bearbetade livsmedel. Det är ingen hemlighet att de flesta av dessa livsmedel orsakar hälsoproblem (diabetes och högt blodtryck) och skadar flera av de inre organen om de konsumeras i stora mängder.

Dieten syftar till att vända de negativa effekterna av bearbetade livsmedel genom att minska konsumtionen av dessa. Kom dock ihåg att vissa sjukdomar inte är reversibla. Vissa kräver även livslång vård, så du bör inte försumma din vanliga läkarvård och de råd du får av din läkare när du börjar med denna diet.

Ta en titt på denna artikel: Hur du naturligt minskar mängden triglycerider

Hur man följer den lipofila dieten

Med den lipofila dieten äter du bara naturliga livsmedel

Med den lipofila dieten följer du två steg:

Steg 1

I detta första steg måste du anpassa dig till din nya livsstil. Det pågår i fyra månader och är vanligtvis det mest komplicerade och strikta steget. Under den här etappen måste du vänja dig vid de nya sätten att laga mat och kan känna dig riktigt hungrig om du inte äter de korrekta portionerna.

Dessutom är måltiderna under denna etapp mycket strikta och får inte ändras. Du bör äta var 120:e minut för att påskynda ämnesomsättningen och hjälpa kroppen bränna fett.

Steg 2

Detta steg fokuserar på att upprätthålla de resultat som uppnåtts i det föregående steget. I teorin tar det cirka fyra månader, men vissa väljer att förlänga etappen. Innan du bestämmer dig för att påbörja denna diet, rådgör med din läkare och gör de eventuellt nödvändiga testerna som behövs för att avgöra om det är en bra idé för din övergripande hälsa eller inte.

Upptäck: Effektiv diet för att minska det onda kolesterolet

Livsmedel att undvika

Som du kanske redan har insett måste du helt sluta äta vissa livsmedel för att följa denna diet korrekt. I grund och botten måste man undvika allt som inte kommer direkt från naturen och får bara äta livsmedel i sin omodifierade form. Men det finns också vissa naturliga livsmedel som man bör undvika, som alkohol, socker och ättika.

Du får heller inte äta protein som lax och fläsk. Dessutom måste du undvika frukter som innehåller mycket socker. De vanligaste är bananer, meloner, fikon och ananas. Du måste också undvika gurka, aubergine, blomkål och morötter.

Kakor, bröd och pasta finns inte heller på menyn.

Tillåtna livsmedel

Sallad får du äta

Som du kan se är listan över livsmedel du inte får äta mycket lång. Men så är också listan över tillåtna livsmedel. Du kan äta magert rött kött, fisk och kyckling och se till att du inte tillsätter något fett när du lagar mat. Du kan tillaga livsmedlen genom ångkokning, ugnsbakning eller i soppor.

Övrigt protein du kan äta är äggvita och fettfri, laktosfri mjölk och yoghurt. Genom att du äter denna typ av livsmedel minskar du risken för hjärtsjukdomar och dåligt kolesterol. Dessutom kan du äta grönsaker med stjälkar och gröna blad, som exempelvis sallad, selleri och koriander. Dessa är de mest fördelaktiga på grund av deras fiberinnehåll.

Du kan äta alla frukter du vill bara de inte finns på förteckningen över förbjudna livsmedel. Tänk bara på att om du äter väldigt mycket frukt kan det påverka blodsockernivåerna, även om du väljer de som innehåller väldigt lite socker.

Slutsats

Nu när du vet vad den lipofila dieten är, kan du lättare bestämma ifall den är någonting för dig eller inte. Innan du fattar något beslut rekommenderar vi dock att du rådgör med din läkare för att säkerställa att den är säker för dig och din hälsa. I normalfall kan alla följa denna diet, men att få professionella råd från en läkare skadar aldrig.

  • Pulido, R., Hernñndez-García, M., & Saura-Calixto, F. (2003). Contribution of beverages to the intake of lipophilic and hydrophilic antioxidants in the Spanish diet. European Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1038/sj.ejcn.1601685
  • Hornshaw, T. C., Safronoff, J., Ringer, R. K., & Aulerich, R. J. (1986). LC50 test results in polychlorinated biphenylfed mink: Age, season, and diet comparisons. Archives of Environmental Contamination and Toxicology. https://doi.org/10.1007/BF01054918
  • Damms-Machado, A., Weser, G., & Bischoff, S. C. (2013). Micronutrient deficiency in obese subjects undergoing low-calorie diet. In Clinical Nutrition: The Interface Between Metabolism, Diet, and Disease. https://doi.org/10.1201/b16308